České dráhy přicházejí v posledních týdnech s novinkami, které zákazníkům usnadní cestování vlakem. Cestující, kteří využívají on-line odbavení a kupují si jízdenku na webu nebo prostřednictvím aplikace Můj vlak, jsou nově automaticky informováni o změnách na cestě. V případě změny řazení vlaků se systém nově postará o přesazení na jiné místo. Cestující bez místenek v dálkových vlacích snáze poznají volná místa.

České dráhy zlepšují informování on-line odbavených cestujících při případných změnách na cestě. Systém nově automaticky vyhodnocuje změny jízdního řádu oproti zakoupené jízdence. Cestující tak je o případných změnách automaticky informován e-mailem, SMS nebo notifikací v aplikaci Můj vlak. Informace jsou cestujícím nově zasílány v předem stanovených termínech měsíc, týden, den před cestou a v den cesty.

Nově je spuštěno i automatické přesazování na základě změn v řazení vlaků. Když se v daném spoji změní řazení a dotkne se cestujícího, který má už zakoupenou jízdenku, systém ho nově automaticky přesadí na jiné místo ve spoji. Cestující jsou pak automaticky informováni o změně místa k sezení. Kompletní informace o přesazení cestujících má k dispozici i průvodčí, který tak může poradit, kam se usadit.

Mobilní aplikace Můj vlak zjednodušuje odbavení cestujících. Zdroj: Archiv ČD.
Mobilní aplikace Můj vlak zjednodušuje odbavení cestujících

Další novinka zjednoduší cestování lidem, kteří využijí dálkové vlaky bez místenek. Upravené grafické plánky pro výběr místa ve vlaku usnadní nalezení volných míst k sezení. U vlaků těsně před jejich odjezdem a také u spojů, které jsou už na cestě, cestující nově na první pohled poznají, na která místa nejsou prodané rezervace a jsou určena pro cestující bez místenek. Dosud totiž byla místa, u kterých skončila možnost rezervace zpravidla dvě hodiny před odjezdem spoje, označena jako obsazená. Ve skutečnosti ale byla část z nich volná, jen došlo k omezení možnosti zakoupit si pro tato místa rezervaci. Možnost pořízení tzv. expresních rezervací nicméně zůstává i nadále. Snazší orientace ve voze by tak ve výsledku měla pomoci k plynulejšímu a komfortnějšímu nástupu do vlaku a obsazení míst. Cestující bez místenky pak mohou mít jistotu, že neobsadili místo někomu se zakoupenou rezervací.

Rozvoj novinek v online odbavení České dráhy průběžné realizují především ve spolupráci s technologickou firmou Chaps, která je součástí Skupiny České dráhy.

On-line odbavení má i další výhody. Při nákupu jízdenky v e-shopu nebo v aplikaci Můj vlak nabízejí České dráhy u většiny dálkových vnitrostátních spojů místenku zdarma. Bezplatná místenka platí i ve vlacích překračujících hranici České republiky při včasném nákupu nejméně 14 dní před cestou, a to jak ve směru z ČR, tak ve směru ze zahraničí.