Výrobce Škoda Group získal od drážního úřadu tzv. schválení typu pro jednotky 640.2. Díky tomu byl ukončen zkušební provoz třívozových jednotek RegioPanter druhé generace a další vyrobené vlaky mohou být postupně po převzetí od výrobce uváděny do pravidelného provozu. To se týká také dvojice zbrusu nových elektrických jednotek RegioPanter označených 640.209 a 640.210, které České dráhy včera převzaly. Ty navýšily počet nových třívozových Panterů v Olomouckém kraji na 5 souprav. Každá z nich má kapacitu 234 míst k sezení a zákazníkům nabízí bezbariérové cestování v klimatizovaných oddílech s palubní Wi-Fi.
V Olomouckém kraji je v provozu už pět nejnovějších jednotek řady 640.2 RegioPanter. „Ještě tento měsíc očekáváme dodávku dalších dvou vlaků. S každou nově dodanou jednotkou rozšiřujeme náš park o komfortní regionální vozidla. Elektrické jednotky jsou klimatizované a bezbariérové, mají pohodlné sedačky, cestující si v nich nabijí drobnou elektroniku nebo se připojí k Wi-Fi síti. Zároveň s každým novým vlakem vyřazujeme z provozu starší vozy,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
V Olomouckém kraji bude jezdit 27 třívozových elektrických jednotek RegioPanter nové generace. Jejich dodávky budou průběžně pokračovat do začátku jara 2024.
Společně s trojicí RegioPanterů dodaných do kraje v roce 2012 bude regionální dopravu na elektrifikovaných tratích postupně zajišťovat 30 moderních souprav z olomouckého depa. Obyvatelům kraje nabídnou rychlou a ekologickou dopravu na tratích Olomouc – Uničov – Šumperk, Olomouc – Zábřeh na Moravě – Kouty nad Desnou, Olomouc – Prostějov – Nezamyslice, Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín a Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě. Díky vysoké dynamice jízdy i modernizaci infrastruktury nabízejí nové vlaky rychlé cestování po regionu. Například cesta z Olomouce do Šumperka trvá nyní spěšným vlakem pouze 50 minut, dříve to byla více než hodina, trasu z Uničova do Olomouce ujedou spěšné vlaky jen za 18 minut.
Výbava elektrických jednotek RegioPanter
- moderní světlý a přehledný interiér,
- klimatizace,
- ergonomicky řešené čalouněné sedačky,
- sklopné nebo pevné stoly s rozložitelnými křídly,
- bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody,
- plošiny pro snadný nástup cestujících na vozíku,
- moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku,
- ovládání nástupních dveří slepeckou vysílačkou,
- prostorné bezbariérové WC přístupné osobám na vozíku s uzavřeným systémem,
- sklopný stůl pro přebalování kojenců na bezbariérové toaletě,
- elektrické zásuvky 230 V 50 Hz a USB porty pro napájení přenosné elektroniky (mobilní telefony, tablety atp.),
- palubní Wi-Fi síť,
- zásuvky pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků,
- dostatečné velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků a jízdních kol,
- moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob,
- informační štítky v Braillově písmu pro nevidomé a slabozraké uvnitř soupravy.
Základní technické parametry jednotek RegioPanter
- maximální rychlost: 160 km/h,
- výkon: 2 040 kW,
- napájecí soustavy: 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC,
- kapacita: 234 míst k sezení,
- hmotnost: 152 tun,
- délka: 79 metrů,
- počet hnaných náprav: 6,
- vlakový zabezpečovač ETCS,
- radiostanice GSM-R.