Cesta může být cíl. Jediný národní park u nás má svou železnici. Je to Národní park České Švýcarsko. Společně s Národním parkem Saské Švýcarsko jsou obkrouženy několika železničními tratěmi, na kterých jezdí spoje linek U28, U8 a T2. Zvláště linka U28 nabízí jedinečný zážitek při jízdě hlubokým labským kaňonem a výhledy na vysoké pískovcové stěny kolem řeky. V Německu mezi Bad Schandau a Sebnitz spoje projíždějí po dráze, které se pro množství tunelů, mostů a malých oblouků přezdívá Saský Semmering.
Českosaské Švýcarsko patří mezi nejkrásnější kouty naší země s jedinečnými přírodními krásami. Tento region lze poznat i z jedoucího vlaku. Hned několik linek jezdí okolo národního parku a prochází Chráněnou krajinnou oblastí Labské pískovce a Lužické hory. Nejkrásnější zážitek představuje jízda labským kaňonem a tratí kolem říčky Sebnitz, které se říká také Saský nebo Sasko-český Semmering. Po této trati jezdí regionální spoje linky U28 a labským kaňonem pak mezistátní vlaky EuroCity Berliner.
Z vlaku lze pozorovat skalní stěny Růžového hřebenu, vyhlídku Belveder, Hřensko, dlouhou skalní stěnu táhnoucí se od Schmilky k Bad Schandau a na krátko lze zahlédnout špičku 52 metrů vysoké konstrukce osobního výtahu na skalní stěnu a obec Ostrau z roku 1905. V Bad Schandau překoná vlak Labe po 187 metrů dlouhém mostě Carolabrücke, který nese jméno podle poslední saské královny Caroly (1833 – 1907). Do Sebnitz pokračuje jízda kolem stejnojmenné říčky, kterou vlak překoná hned 25krát. Před stanicí Sebnitz ještě projede po dvojici větších viaduktů s délkou 97 a 148 metrů. Na trase je také velké množství tunelů. Celkem je jich sedm a dohromady mají skoro kilometr.
Při cestě z Bad Schandau ve směru do Drážďan, ať už vlaky Berliner nebo regionální linkou S1, lze sledovat také legendární skoro 200 metrů vysokou skalní stěnu Bastei s vyhlídkovým 76 metrů dlouhým kamenným mostem, stolovou horu a pevnost Königstein nebo stolovou horu Lilienstein s pomníkem Augusta Silného.
V Česku prochází Dráha národního parku obsluhovaná linkou U8 pěkným údolím říčky Kamenice. Vlaky zastavují v romantické zastávce Jedlová uprostřed lesů nedaleko hory Jedlová s 29 metrů vysokou rozhlednou a zříceniny hradu Tolštejn ze 13. století.
Labské údolí nabízí zážitek srovnatelný tak trochu s legendárním údolím Rýna také v dalších svých místech, ať už se jedná o část mezi Ústím nad Labem a Děčínem nebo úzký kaňon Porta Bohemica (Brána Čech) mezi Ústím nad Labem a Lovosicemi na hlavním koridoru z Děčína do Prahy. Z rychlíků Labe, Krušnohor a regionálních linek se otevírají pohledy nejen na řeku, ale také na skály se zříceninami hradů Vrabinec a Střekov, na Masarykovo zdymadlo z 30. let 20. století, na skály se Třemi kříži a kopce Českého středohoří.