Výrobci železničních vozidel by měli v roce 2024 dodat Českým drahám skoro 140 nových jednotek a lokomotiv. Pokud by se všechna nová vozidla spojila do jediné soupravy, měřil by takový vlak skoro 8,5 kilometru. To je například vzdálenost z Bohumína do Ostravy nebo z Kolína do Velkého Oseku.

„Pokud dosud probíhala výměna starších vlaků za nové jakousi evolucí, pak rok 2024 bude na české železnici představovat malou revoluci. Výrobci Škoda Group, polská PESA, konsorcium Siemens Mobility–Škoda Group a Siemens Mobility prostřednictvím leasingové společnosti RSL by nám měli letos dodat skoro 140 elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Když budeme počítat každý vůz a článek jednotek samostatně, je to zhruba 440 jednotlivých vozidel. Přepočteno na sedačky uvedeme do provozu víc jak 22 000 pohodlných míst v klimatizovaných a bezbariérových vlacích s palubní Wi-Fi a dalšími vychytávkami, které patří k cestování v 21. století. Pro představu, tolik míst k sezení v moderních vlacích odpovídá zhruba počtu obyvatel Strakonic, Sokolova nebo Klatov,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Už v průběhu roku 2024 se cestující poprvé svezou soupravami ComfortJet. Zdroj: Archiv ČD.
ComfortJet

„Letos budou pokračovat dodávky elektrických jednotek RegioPanter ve dvou- a třívozovém provedení a koncem roku by měly být naplněny oba rámcové kontrakty na celkem 110 jednotek. Počítáme také se zahájením dodávek RegioFoxů, které nabraly zpoždění hlavně v oblasti schvalování do provozu. Kvůli tomu bychom měli letos najednou nasadit do provozu jejich větší počet. V létě plánujeme zahájení zkušebního provozu ComfortJetů na lince Praha – Ostrava a Ostrava – Praha – Františkovy Lázně a následně také na vlacích do Berlína. A během roku budeme pokračovat v přebírání 22 lokomotiv Siemens Vectron od leasingové společnosti RSL. Na konci roku tak budeme mít k dispozici od této firmy 50 moderních lokomotiv,“ vyjmenovává skladbu nových vozidel Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Nová vozidla budou jezdit na kolejích 13 krajů České republiky. Největší počty nových regionálních souprav budou nasazeny v Praze a ve Středočeském kraji, v kraji Královéhradeckém a Olomouckém. Mnohdy přejíždějí nové jednotky hranice regionů a obslouží tak i více krajů najednou. V roce 2024 budou dodány nové jednotky například pro tratě České Budějovice – Rybník – Lipno nad Vltavou, Praha – Ústí nad Labem, z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou a Týniště nad Orlicí, dále pro tratě Pardubice – Havlíčkův Brod a Havlíčkův Brod – Jihlava – Slavonice, z Přerova přes Otrokovice a Staré Město u Uh. Hradiště do Břeclavi a na mnoho dalších páteřních i regionálních tratí.

Na řadě elektrifikovaných tratí nasadí ČD zcela nové jednotky RegioPanter. Zdroj: Archiv ČD.
RegioPanter
Na mnoha neelektrifikovaných tratích nasadí České dráhy nové jednotky RegioFox. Zdroj: Archiv ČD.
RegioFox