V neděli 10. prosince 2023 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami v Jihočeském kraji mírně vzroste na celkových 4,81 mil. vlakokilometrů. Provoz bude posílen v úsecích z Milevska a Chýnova do Tábora, mezi Blatnou a Strakonicemi a také mezi Jindřichovým Hradcem a Táborem. V souvislosti s omezením infrastruktury Správy železnic bude naopak omezen provoz některých vlaků v úseku Písek – Protivín v pracovní dny a také dojde k rozvázání části přípojů v Březnici. Většího komfortu se během roku 2024 dočkají cestující na tratích z Českých Budějovic do Horního Dvořiště a také z Rybníku do Lipna nad Vltavou, kde v návaznosti na nedávno podepsanou smlouvu s Jihočeským krajem postupně začne jezdit pět nových RegioPanterů. Do jižních Čech během příštího roku zamíří také zcela nové motorové jednotky RegioFox. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2024.
Regionální vlaky v Jihočeském kraji ujedou v době platnosti jízdního řádu 2023/24 celkem 4,81 mil. vlakokilometrů, z toho 2,92 mil. vlakokilometrů v provozním souboru elektrické trakce, 1,67 mil. vlakokilometrů v souboru motorové trakce a 0,21 mil. vlakokilometrů na trati Tábor – Bechyně. V regionu pojede v pracovní dny celkem 293 vlaků (176 vlaků v provozním souboru el. trakce, 107 vlaků v souboru motorové trakce a 23 vlaků na trati Tábor – Bechyně), o víkendech a svátcích pak průměrně 212 regionálních spojů.
Rozsah IDS Jihočeského kraje a IDS Táborska zůstává k zahájení JŘ 2023/24 beze změny. Objednatel intenzivně pracuje na rozšíření IDS Jihočeského kraje na celý kraj, předpoklad spuštění je ve druhé polovině roku 2024.
Hlavní změny v regionální dopravě Českých drah v Jihočeském kraji
Povolení nasazení soupravy RegioPanter na trati Rybník – Lipno n. Vlt. do pravidelného provozu
Ze strany Správy železnic bylo po sérii etap zkušebního provozu povoleno nasazení souprav RegioPanter do pravidelného provozu na vlaky tratě 195 Rybník – Lipno nad Vltavou. Soupravy jsou zde nasazeny na vybrané vlaky o víkendech a svátcích, a to již od 3. listopadu 2023. S postupným dodáním pěti nových souprav budou do konce jízdního řádu 2024 zajištěny novými soupravami všechny vlaky na trati 195 Rybník – Lipno n. Vlt. a na trati 196 Č. Budějovice – Horní Dvořiště všechny regionální vlaky kromě vlaků vedených soupravami ÖBB.
Nasazení souprav RegioFox do provozu
Na trať 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice budou nasazeny tři nové motorové jednotky RegioFox – dvě jednotky budou v oběhu a třetí jednotka bude záložní. K nasazení nových vozidel dojde z důvodu zpoždění dodávky až v průběhu roku 2024, se začátkem jízdního řádu budou nasazené pouze Regionovy. Vlaky budou následně vedené kombinací nových vozidel a stávajících souprav Regionova. Nové soupravy zde budou nasazeny pouze v jízdním řádu 2023/24, po zprovoznění mostu u Červené nad Vltavou budou se začátkem grafikonu 2024/25 nasazeny na trati Tábor – Ražice – Strakonice, kam jsou objednatelem plánovány, a trať 226 bude do doby její elektrifikace opět provozována soupravami Regionova.
Prodloužení jízdních dob z důvodu pomalých jízd a bezpečnosti na nezabezpečených přejezdech
Na některých tratích došlo z důvodu prodloužení jízdních dob ze strany Správy železnic k problémům při přípravě jízdního řádu regionálních vlaků, častý byl problém se zachováním přípojných návazností. Na trati 200 Protivín – Březnice bylo nutné ve spolupráci s objednatelem změnit celý koncept dopravy. U většiny spojů bylo upřednostněno zachování přípojů v Protivíně, ev. v Písku a rozvázání přípojů v Březnici směr Zdice / Beroun.
Změny na jednotlivých linkách ČD v Jihočeském kraji
Trať 190 / 200 České Budějovice – Strakonice (– Písek)
- Osobní vlaky linky Strakonice – České Budějovice nově pojedou v posunuté časové poloze s odjezdem ze Strakonic v lichou hodinu 54. minutu a příjezdem do Českých Budějovic v sudou hodinu 55. minutu (kromě vlaků Os 8015 a Os 8019). Důvodem je změna koncepce dopravy na trati 200 a také snaha objednatele o zajištění větší přípojné návaznosti v Českých Budějovicích. Dalším důvodem je stabilizace jízdního řádu u vlaků směrem do Českých Velenic, které jedou jako pokračování vlaků Os 8013 a Os 8015 od Strakonic a často u nich vznikalo zpoždění. Tím, že vlaky Os 8013 a Os 8015 budou přijíždět do Českých Budějovic dříve, přejde souprava na vlaky směrem do Českých Velenic včas. Na druhou stranu však dojde k rozvázání přípoje v Ražicích mezi spěšným vlakem od Tábora a osobním vlakem směrem do Českých Budějovic. Tento přestup je však poměrně málo využívaný.
- Vlak ze Strakonic s příjezdem do Českých Budějovic v 16:52 (Os 8015) pojede mimo taktový čas z důvodu nutného dřívějšího příjezdu do Českých Budějovic, aby mohl následně odjet vlak z Českých Budějovic do Strakonic v 16:52 (Os 8014). Vlak Os 8015 nově pojede denně, jeho víkendová varianta (Os 8017) bude zrušena.
- Vlak ze Strakonic v 18:21 do Českých Budějovic (příj. 19:27, Os 8019) jede mimo taktovou polohu z důvodu později položené trasy R 1172 dopravce ARRIVA. Zároveň je u tohoto vlaku zachován přípoj ve směru od Tábora ve stanici Ražice.
- I v novém jízdním řádu bude zajištěno několik přímých vlaků v trase Strakonice – České Budějovice – České Velenice (tj. z tratě 190 na trať 199 a zpět): V pracovní dny zajištěno přímé spojení přímými vlaky Os 8013 / 2165 (Strakonice 13:54 – Č. Budějovice 14:55 / 15:11 – Č. Velenice 15:57) a Os 8015 / 2169 (Strakonice 15:54 – Č. Budějovice 16:52 / 17:10 – Č. Velenice 17:57). V opačném směru bude i nadále zajištěn v pracovní dny přímý vlak Os 2168 / 8014 (Č. Velenice 16:03 – Č. Budějovice 16:49 / 16:52 – Strakonice 17:47). O víkendech a svátcích od 1. června do 29. září pojede navíc ještě přímý spoj Os 8007 / 2181 (Strakonice 07:54 – Č. Budějovice 8:55 / 9:10 – Č. Budějovice 09:57). Tato přímá spojení jsou zveřejněna a cestující je naleznou ve vyhledavačích.
- Některé spěšné vlaky linky České Budějovice – Písek a opačně pojedou v souvislosti se změnou koncepce dopravy na trati 200 v mírně upravených časových polohách, jde však o změny pouze v řádu několika minut.
Trať 192 Blatná – Nepomuk
- Rozsah dopravy a časové polohy vlaků jsou na této trati beze změn.
Trať 195 Rybník – Lipno nad Vltavou
- Rozsah dopravy a časové polohy vlaků beze změn. V průběhu roku 2024 budou na této trati postupně nasazeny nově pořízené jednotky RegioPanter.
Trať 196 České Budějovice – Summerau – (Linz Hbf)
- Rozsah dopravy a časové polohy vlaků jsou na této trati beze změn. V průběhu roku 2024 budou postupně nasazeny nové jednotky RegioPanter i na zbývající vlaky zajišťované nyní klasickými soupravami. Pouze mezistátní spěšné vlaky budou i nadále zajišťované soupravami ÖBB.
- I v jízdním řádu 2023/24 zůstane zachováno přímé spojení Jindřichův Hradec – Horní Dvořiště vlaky Sp 1739 (příjezd do Českých Budějovic v 16:55) a Os 3885 (odjezd v 17:02), v opačném směru vlaky Os 18803 (příjezd do Českých Budějovic ve 12:55) a Sp 1734 (odjezd ve 13:02). Přímé vozy jsou na žádost objednatele zveřejněny a cestující tato přímá spojení naleznou ve vyhledavačích.
Trať 199 České Budějovice – České Velenice (– Gmünd NÖ)
- V pracovní dny od 2. září 2024 bude zaveden nový pár vlaků s odjezdem z Českých Budějovic v 19:10 (Os 2185) a s odjezdem z Českých Velenic v 18:03 (Os 2184). Tyto vlaky budou zavedeny na žádost objednatele s cílem posílit podvečerní dopravu.
- Změnou jízdního řádu 2022/23 zavedené posilové vlaky České Budějovice – Jílovice a zpět pojedou i v jízdním řádu 2023/24. Jde především o posilový školní vlak z Jílovic s odjezdem v 6:55 a příjezdem do Českých Budějovic v 7:21 (Os 2182). Koordinátor dopravy plánuje v Borovanech napojení autobusové dopravy na tento posilový vlak.
- Vlak Os 2158 nově pojede jako spěšný vlak Sp 1732 s odjezdem z Českých Velenic v 7:19 a příjezdem do Českých Budějovic v 7:57. Nově tak vznikne přípoj na linku R11 směrem do Plzně a Brna, což byl požadavek objednatele. Vlak bude v úseku Jílovice – České Budějovice zastavovat pouze v Borovanech. Z ostatních zastávek existuje alternativa spojení vlakem Os 2182.
- Přímé spojení Strakonice – České Velenice a opačně viz trať 190.
Trať 200 Protivín – Březnice
- Z důvodu snížení rychlosti na přejezdech ze strany Správy železnic a tím prodloužení jízdních dob byla po dohodě s objednatelem připravena nová podoba jízdního řádu, která bohužel přináší zhoršení dopravní obslužnosti daného regionu. Jak objednatel, tak dopravce by preferovali ponechání jízdního řádu v současné podobě, ale toto není technicky možné.
- Přípoje v Březnici směrem do Zdice a Berouna budou zajištěné jen u vlaků Os 7941 (příjezd v 5:37) a Os 7903 (odjezd v 5:46), Os 7943 (příjezd v 7:08) a Os 7905 (odjezd v 7:16), Os 7945 (příjezd v 7:41) a Os 7907 (odjezd v 7:43), Os 7951 (příjezd v 13:40) a Os 7913 (odjezd v 13:43), Os 7957 (příjezd v 19:56) a Os 7919 (odjezd v 19:58) a Os 7959 (příjezd v 21:39) a Os 7921 (odjezd v 21:43). V opačném směru bude přípoj jen mezi vlaky Os 7900 (příjezd v 5:35) a Os 7944 (odjezd v 6:02).
- Vlaky s odjezdem z Protivína v 8:42, 14:43 a 18:42 (Os 7947, 7953 a 7957) pojedou v úseku Protivín – Písek pouze o víkendech a svátcích. V pracovní dny pojedou v 9:00, 15:01 a 19:04 jen z Písku a ze směru od Protivína budou v Písku zajištěné přípoje od spěšných vlaků s příjezdem v 8:56, 14:57 a 18:56 (Sp 1984, 1992 a 1996).
- Vlaky s příjezdem do Písku ve 12:49 a 16:53 (Os 7952 a 7956) pojedou v úseku Písek – Protivín pouze o víkendech a svátcích. V pracovní dny budou v Písku navázány přípoje směrem do Protivína na vlaky Sp 1991 s odjezdem ve 12:51 a 16:55 (Sp 1991 a 1999).
Trať 201 Tábor – Ražice – (Strakonice)
- Protože budou nové jednotky RegioFox na trati 201 nasazeny až od jízdního řádu 2024/25 (po dokončení mostu v Červené nad Vltavou), vrací se koncept dopravy do podoby jízdního řádu předchozích let. Vlaky tak pojedou s jedním číslem po celé trati a budou na ních i nadále nasazené motorové vozy řady 842, popř. s přívěsným vozem Bdtn754.
- Na žádost objednatele bude zaveden nový pár vlaků, který posílí nedělní dopravu studentů v úseku Tábor – Milevsko a zpět. Půjde o vlaky s odjezdy z Tábora v 16:17 do Milevska (příj. v 16:48, Os 8442) a v opačném směru z Milevska v 16:54 do Tábora (příj. v 17:26, Os 8443). Tyto vlaky pojedou 10. a 17. prosince 2023 a dále o nedělích od 7. ledna 2024 (kromě Velikonoc, letních prázdnin, 28. září a 27. října 2024). V Táboře bude navázán přípoj na Ex 530 a R 706 směrem do Prahy a na R 725 směrem do Českých Budějovic.
Trať 202 Tábor – Bechyně
- Na této trati se i nadále předpokládá nasazování komfortnějších vozidel řady Btn753 místo stávajících vozů řady BDtax782. Vozidla budou postupně modernizována, bude do nich nainstalován informační systém, Wi-Fi připojení k internetu a zásuvky k napájení cestovní elektroniky. Rozsah dopravy zůstává na trati beze změn.
Trať 203 / 200 Strakonice – Březnice – (Beroun)
- Po dohodě objednatele se Středočeským krajem se podařilo drobnými minutovými úpravami ranních vlaků docílit opětovného vedení vlaku Os 7900 s odjezdem ze Zdic ve 4:36 v celé trase až do Strakonic s příjezdem v 6:51. V současném jízdním řádu končil v Blatné a přímé spojení Březnice – Strakonice nebylo v tuto ranní dobu zajištěno.
- Vlak Os 7912 s odjezdem z Berouna v 15:01 a příjezdem do Blatné v 16:45 pojede nově v pracovní dny, neděle a vybrané svátky až do Strakonic (příj. v 17:41). Zde budou navázány přípoje směrem do Horažďovic předměstí s odjezdem v 17:51 (Os 8072) a směrem do Českých Budějovic s odjezdem v 18:21 (Os 8019).
- Vlak Os 7919, který nyní jezdí pouze z Blatné, pojede nově již ze Strakonic s odjezdem v 18:15 a příjezdem do Blatné v 18:54. V úseku ze Strakonic do Blatné pojede v pracovní dny, neděle a vybrané svátky. Ve Strakonicích bude navázán přípoj od vlaku Os 8014 z Českých Budějovic s příjezdem v 17:47. V úseku Blatná – Beroun pojede tento vlak v posunuté poloze (odj. z Blatné nově v 19:20, z Březnice v 19:58), čímž vznikne v Březnici přípoj k vlaku Os 7957 z Protivína a Písku (příj. do Březnice v 19:56).
Trať 220 České Budějovice – Tábor
- Četnost spojů zůstává beze změny. Na žádost objednatele budou upraveny odjezdy taktových osobních vlaků Tábor – České Budějovice. Tyto vlaky budou nově odjíždět z Tábora v lichou hodinu a 25., resp. 26. minutu, tj. hned za vlakem linky Ex 7, a do Českých Budějovic budou přijíždět vždy v sudou hodinu a 31. minutu.
- Zavedeno bude přímé spojení Jindřichův Hradec – Tábor (Os 8309, viz také trať 225). Z Veselí nad Lužnicí pojede v trase současného vlaku Os 8204 (odj. z Veselí nad Lužnicí v 6:55, příjezd do Tábora v 7:20). Současný vlak Os 8204 pojede nově z Českých Budějovic jako Os 8304 s odjezdem v 6:14 a pojede přímo do Jindřichova Hradce (příj. v 7:29). Vznikne tak přímé školní spojení České Budějovice – Jindřichův Hradec a Jindřichův Hradec – Tábor.
Trať 224 Tábor – Chýnov – (Horní Cerekev)
- Z důvodu pravidelného přetížení spoje z Chýnova v 18:36 do Tábora (Os 18419) v souvislosti s cestováním studentů přistoupil objednatel k zavedení posilového páru spojů s odjezdem z Tábora v 17:44 do Chýnova (příj. v 17:59, Os 18470) a z Chýnova v 18:04 do Tábora (příj. v 18:19, Os 18471). Tyto vlaky pojedou 10. a 17. prosince 2023 a dále o nedělích a vybraných svátcích od 7. ledna 2024 (mimo Velikonoce, letní prázdniny, 28. září a 27. října 2024). V Táboře bude od vlaku Os 18471 přípoj na Ex 541 směrem do Českých Budějovic a na Ex 334 směrem do Prahy.
Trať 225 Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec
- Na této trati bude v pracovní dny (kromě období od 27. prosince 2023 do 2. ledna 2024) zaveden nový vlak z Jindřichova Hradce v 6:14 (Os 8309). Tento spoj pojede v trase Jindřichův Hradec – Veselí nad Lužnicí – Tábor a půjde o první přímý vlak v této relaci (linka S23, viz i trať 220). Zavedení linky S23 Jindřichův Hradec – Tábor je v zájmu objednatele již delší dobu. Nový vlak urychlí dopravu žáků a studentů, kteří doposud museli jet z Jindřichova Hradce spěšným vlakem Sp 1733 (odjezd v 5.55) a ve Veselí nad Lužnicí přestoupit na osobní vlak směrem do Tábora. Cestovní doba se tímto zkrátí o 20 minut. Zavedením tohoto nového vlaku bude také zefektivněn oběh soupravy, a to díky zrušení prázdné jízdy na závěsu vlaku Os 8325.
- Vlak Os 8304 s příjezdem do Jindřichova Hradce v 7:29 pojede přímo z Českých Budějovic (odj. v 6:14).
- Přímé spojení Jindřichův Hradec – Horní Dvořiště a opačně viz trať 196.
Trať 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice
- Četnost spojů zůstává beze změny.
- Na této trati došlo z důvodu trvalé pomalé jízdy k prodloužení jízdních dob. S tím souvisejí minutové posuny časů a problémy s navázáním odpoledních přípojů u vlaků Os 8714 a Os 8717 ve Veselí nad Lužnicí.
- Po dohodě s objednatelem bude z důvodu zajištění všech přípojných vazeb ve Veselí nad Lužnicí alespoň o víkendu a svátcích nahrazen vlak Os 8714 (České Velenice 15:22 – Veselí nad Lužnicí 16:27) dřívějším spojem Os 8712 s příjezdem do Veselí nad Lužnicí v 16:08. V opačném směru pojede vlak Os 8717 (Veselí nad Lužnicí 15:36 – České Velenice 16:46) také jen v pracovní dny a vlak s pozdějším odjezdem z Veselí nad Lužnicí v 15:41 (Os 8719) bude zajištěn o víkendech a svátcích.
- Vlak Os 8714 nebude mít ve Veselí nad Lužnicí přípoj směrem do Českých Budějovic. Vlak Os 8717 bude mít ve Veselí nad Lužnicí přípoj od Českých Budějovic pouze od vlaku Sp 1738, přípoj od vlaku linky R17 z Českých Budějovic do Prahy tu zajištěn nebude.