Intenzivnější čištění, aktivnější hlídání odstavených souprav a kampaň „Za čisté vlaky“. To jsou kroky, díky kterým chtějí Středočeský kraj, hlavní město Praha a České dráhy bojovat proti graffiti.

„Odstraňování graffiti nás každoročně stojí miliony korun. Rok co rok navíc zaznamenáváme vyšší aktivitu vandalů. Jen v tomto roce jsme investovali do čištění interiérů a exteriérů zhruba 10 milionů korun. S objednateli dopravy jsme tak přichystali kampaň Za čisté vlaky. Navíc připravujeme řadu preventivních opatření, která mají znečišťování našich vlaků zabránit.  Aktivněji budeme střežit místa, kde k útokům nejčastěji dochází, rozšiřujeme kamerový systém a účinnou novinkou, kterou už úspěšně využíváme, jsou hlídky se psy,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

„Nehodláme se smířit s žádným druhem vandalismu. Chceme, aby byla veřejná doprava čistou a slušnou záležitostí. Proto jsem rád, že můžeme společně s Prahou a Českými drahami představit rázná, a především promyšlená a dlouhodobá opatření, která řádění sprejerů výrazně omezí. Z našeho pohledu nejde o nic jiného než čmáranice hyzdící vlaky, kterými denně cestují statisíce lidí,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu a pokračuje. „Před časem jsme jednali o spolupráci s Policií ČR, nakonec jsme dali společně s IDSK a Českými drahami dohromady několikero opatření a postupů, ke kterým se připojuje i Praha. Jejich cílem je dopadení pachatelů, jejich odsouzení i náhrada škody. Osobně bych byl i pro to, aby pachatelé vlaky sami vyčistili, ale jsem si vědom omezení, která nám právní řád ČR dává. Nejedná se o žádné umění, ale o prachsprostý vandalismus. Jde o ničení cizího majetku, který slouží veřejnosti. A to nemluvím o těch, kteří po vlacích hází sáčky s barvou, tagují či jinak likvidují interiér. Vyhlásili slušné společnosti válku. My hozenou rukavici zdviháme.“

“Osobně jsem pro uplatňování především preventivních opatření. Pro Prahu je prioritou, aby bylo ze strany Českých drah zajištěno kvalitní a kapacitně dostatečné vlakové spojení pro Pražany z okrajových městských částí, kteří jezdí vlakem do práce a domů. Věřím, že díky společným investicím do většího zabezpečení přímo na místech, kde problémy vznikají, se to zlepší. Odlakovač, který se v tomto případě musí použít na odstranění nápisů z vlakových souprav je navíc chemická látka, která není lehce odbouratelná v přírodě,” dodává první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. 

Odstraňování graffiti

Za rok 2023 České dráhy vyčistily interiéry 68 a v exteriérech 64 jednotek. To z hlediska počtu odpovídá takřka celé flotile CityElefantů v Praze a Středočeském kraji.

Jednotku CityElefant s plochou graffiti 150 m² pracovníci čistí zhruba 8 až 10 hodin. To vyžaduje celodenní odstavení vlaku z provozu, a protože tyto jednotky jsou v pracovní dny plně vytížené a dopravce nechce omezovat kapacitu vlaků v dopravních špičkách, může odstraňování graffiti probíhat pouze o víkendech a  svátcích, kdy je potřeba méně souprav. Vzhledem k povaze sprejů, které vandalové používají, je nutné pracovat ručně a využívat speciální chemikálie. Manuální proces je potřebný i z toho důvodu, aby nedocházelo k poškození laku. Jednotka musí být odstavena na pracoviště, které je uzpůsobeno pro čištění graffiti. Následně je čištěna 5členným týmem pracovníků. Na čištění jednoho Elefantu je potřeba až 40 kilogramů chemických látek na bázi benzyl alkoholu a také 2 000 litrů vody.

S čištěním jsou spojeny i další náklady. Do zajištění celého procesu je třeba zapojit i další personál ČD – strojvedoucí na přesun lokomotiv, pracovníky depa pro organizaci práce atd. Tím se reálná cena za vandalství dostává na úroveň až 150 000 korun za jednu jednotku.

Opatření proti graffiti

  • Zvýšení ostrahy v místech odstavu nebo obratu jednotek – spolupráce s Policií ČR a bezpečnostními agenturami, součástí jsou nově hlídky se speciálně vycvičenými psy,
  • zabezpečení odstavného nádraží Praha-Jih oplocením a kamerovým systémem, vylepšení perimetru depa – investice 27 milionů korun,
  • průhledné antigraffiti polepy a laky v barvách PID – až 40 jednotek CityElefant – cca 40 milionů korun,
  • ochranný antigraffiti nástřik – až 30 jednotek CityElefant – cca 4,5 milionů korun,
  • dovybavení příměstských vlaků vnitřním a vnějším kamerovým systémem - 3 miliony korun/jednotka - celkově až 162 milionů korun.

Celkové náklady se vyšplhají až na částku cca 230 milionů korun, které z velké části zaplatí v ceně dopravního výkonu Středočeský kraj a Praha – v konečném důsledku pak každý cestující, který si kupuje jízdné v systému PID. Jenom pro představu, za stejné peníze lze pořídit 2 zcela nové klimatizované nízkopodlažní soupravy, jako jsou například vlaky RegioFox, které na středočeské železnice vyjedou ještě v roce 2023.

Kampaň Společně za čisté vlaky

Na odstranění graffiti z 1 vlaku potřebujeme až 40 kg odlakovače, 2000 l vody a 10 h práce.

Pomalovat jeden vlak stojí sprejera pár stovek, my za odstranění graffiti utratíme sto padesát tisíc.

Pomalovat jeden vlak trvá sprejerům pár minut, my ho kvůli čištění musíme odstavit na celý den.

To jsou hesla, s kterými se budou setkávat cestující a veřejnost v rámci kampaně Společně za čisté vlaky. Ta mají ukázat veřejnosti kolik peněz, času a úsilí odstraňování graffiti z vlaků stojí. Chceme také veřejnosti ukázat, že boj s graffiti není jen záležitostí objednatelů a dopravce, ale celé společnosti.

img1
img2
img3