České dráhy přijaly další opatření ke stabilizaci provozu na lince Berliner Praha – Berlín – Hamburk, kde letos došlo ke čtyřem případům ukončení jízdy českých souprav dál do Německa. Důvodem bylo buď zjištění technické závady, která se projevila za jízdy vlaku, nebo jen podezření na technickou závadu. V některých případech se však podezření na závadu, kvůli níž nesměly vlaky pokračovat dál na německé území, při prohlídce v depu nepotvrdilo.
 
„Německé vlakové čety odmítly převzít soupravy i kvůli údajným závadám, které se zpětně nepotvrdily. Proto jsme se rozhodli do Děčína vyslat specialistu – technika, který na místě posoudí případné sporné případy a rozhodne, zda může příslušný vůz pokračovat v cestě nebo ne. V této souvislosti jsme požádali DB o spolupráci, abychom se společně vyhnuli případům, kdy o technických věcech rozhodne německá vlaková četa a následně se zjistí, že vůz byl v pořádku,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
 
Místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus k tomu dodává: „Včera odstavené vozy dnes prošly technickou prohlídkou, přeměřením a vážením. Zjištěné technické parametry jsou plně v souladu s technickými normami a předpisy pro údržbu. Jednalo se tedy o chybné vyhodnocení technického stavu vozidel.“
 
Spoje Berliner jezdí v Německu rychlostí 200 km/h a vozy řazené do těchto vlaků musí splňovat definované technické požadavky dle Úmluvy RIC (Úmluva o výměně a používání osobních vozů v mezinárodní dopravě). Na tuto linku jsou nasazovány vozy, které tyto podmínky naplňují. Stejné typy vozů jsou nasazeny i na jiné linky, např. do Maďarska, Polska nebo na vnitrostátních expresech.
 
České dráhy přijaly i další opatření v podobě rozsáhlejších kontrol vozů v pražském depu a přemístění záložních vozů z jiných dep. Situaci totiž dopravci ztěžuje i skutečnost, že část vozů je odstavena na plánované revize u ŽOS Vrútky, ale termíny jejich údržby opravce prodlužuje až na násobky plánovaných lhůt. Vozy, které už měly dávno jezdit, tak stojí stále ve slovenských dílnách, mimo jiné kvůli opožděným dodávkám brzdových komponentů od firmy Knorr. ČD vytvářejí maximální tlak i na opravce vozů, aby údržba probíhala podle plánovaného harmonogramu.