České dráhy a domácí firma Škoda Group uzavřely v uplynulých dnech kontrakt na dodání prvních duálních elektricko-bateriových vlaků určených pro českou železnici. Celkem 15 nových vlaků bude jezdit na tratích Moravskoslezského kraje. Výrobce byl vybrán v otevřeném tendru.
„Díky spolupráci s regiony jsou České dráhy lídrem v inovacích regionální železniční dopravy. Spolupráce s Moravskoslezským krajem nám umožnila stát se prvním dopravcem v Česku, který objednal a nasadí do provozu duální elektrické jednotky, které jsou poháněné elektřinou buď z trakčního vedení anebo z trakční baterie. Nasazení duálních vlaků snižuje emise uhlíkových plynů při provozu na neelektrizovaných tratích a umožňuje nabídnout občanům více přímých spojení, která kombinují jízdu například na hlavních elektrizovaných tratích a vedlejších tratích bez elektrizace,“ říká k přednostem nových vlaků Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Nové duální jednotky nabídnou cestujícím veškerý komfort, který je u našich moderních vlaků běžný. Půjde o bezbariérová, nízkopodlažní vozidla s klimatizovanými oddíly pro 150 sedících cestujících. Cestující budou mít k dispozici také oddíl 1. třídy, prostor pro přepravu osob na vozíku, místa pro kočárky a jízdní kola. Vybavena budou moderním audiovizuálním informačním systémem, elektrickými zásuvkami a USB pro napájení drobné cestovní elektroniky cestujících a samozřejmostí bude palubní Wi-Fi síť. Také počítáme s chystanou konverzí na železničních tratích, proto budou jednotky vybaveny pro provoz jak pod soustavou 3 kV DC, tak 25 kV 50 Hz AC. Samozřejmostí je vybavení moderním vlakovým zabezpečovačem a radiokomunikací ETCS a GSM-R,“ přibližuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, vybavení nových vlaků.
„Uzavření kontraktu je znamením, že České dráhy zůstávají nadále silným a spolehlivým obchodním partnerem Moravskoslezského kraje. Věřím, že se drahám podaří nabídnout efektivní a profesionální spolupráci i do budoucna. Regionální doprava v našem kraji prochází od prosince loňského roku proměnou, na kolejích začínáme vidět stále více moderních vozů. Nasazení jednotek BEMU můžeme považovat za další velký krok směrem ke kvalitnějšímu a modernějšímu cestování u nás,” řekl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.
Podle krajského dopravního náměstka hejtmana Radka Podstawky je dalším benefitem, které nové jednotky nabídnou, kromě komfortu také hledisko ekologie. „V Moravskoslezském kraji podporujeme čistou mobilitu dlouhodobě. Elektrické jednotky jsou vůči životnímu prostředí výrazně šetrnější. Proto je žádoucí, aby na kolejích v našem kraji takových vozů přibývalo. Elektrizace tratí je v oblasti dopravy jednou z našich hlavních priorit. Tuto proměnu jistě ocení i cestující, cestování bude pohodlnější, efektivnější i bezpečnější,” řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.
„Téměř 100 let zpět jsme vyrobili první elektrickou lokomotivu, před devíti lety první tramvaj na baterie, vyrábíme trolejbusy a elektrobusy s bateriemi a dnes máme před sebou výrazný posun této technologie, kdy budeme vyrábět vlaky na baterie. Je to pro nás velký úspěch a jsme rádi, že můžeme být společně s Českými drahami inovátory české železnice. Bateriová řešení jsme již využili v řadě projektů, ale u vlaků má tento projekt řadu specifik a klíčová je pro nás v tomto ohledu zejména bezpečnost, a proto využíváme bateriových systémů typu LTO. Úspěch na domácím trhu a domácí reference jsou pro nás klíčové, a navíc může pomoci i celému českému průmyslu v rámci exportních zakázek,“ popisuje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva a President Regionů CZ&SK a Central East ve Škoda Group.
Výrobce má zhruba polovinu nových jednotek dodat nejpozději do 29 měsíců od podpisu kontraktu a další pak v následujících měsících. Nejméně 7 vlaků tak bude k dispozici nejpozději v listopadu 2026. To je umožní nasadit v rámci platné smlouvy s Moravskoslezským krajem v přechodném roce, se kterým smlouva počítá např. pokud by došlo k prodloužení výběrového řízení. Jeho délku nemůže dopravce zásadně ovlivnit, protože se musí řídit zákonnými lhůtami a dalšími procesními pravidly.
Hodnota kontraktu za dodání všech 15 dvouvozových jednotek, za sady vybraných komponentů výměnného systému, např. kompletní podvozky na jednotku, školení personálu a zajištění servisu na dobu až 15 let je 3,5 miliardy Kč. Z uvedené částky připadá zhruba jedna čtvrtina na údržbu a sadu náhradních dílů výměnného systému.
Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Na elektrizovaných tratích budou napájeny přímo z trakčního vedení a budou na nich dobíjeny také trakční baterie. Jejich dobíjení bude možné také při rekuperaci na neelektrizovaných tratích např. při jízdě po spádu nebo při brzdění do stanic a zastávek.
Tratě, které budou obsluhované duálními jednotkami
- Ostrava – Opava – Krnov;
- Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín (hlavně pracovní dny);
- Ostrava – Budišov nad Budišovkou (víkendy);
- Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek a zpět, po rekonstrukci tratě 323 okružní linka Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava.
Základní technické parametry
- Počet vozů: 2
- Délka jednotky: 52 900 mm
- Šířka skříně: 2 820 mm
- Výška vozu: 4 260 mm
- Počet vozů: 2
- Počet sedadel (z toho 1. třída): 150 (8)
- Celkový počet cestujících: 323
- Trvalý výkon: 4 × 340 = 1 360 kW
- Maximální rychlost: 160 km/h v trolejovém režimu; 120 km/h v bateriovém režimu
- Jmenovité napětí troleje: 3 kV DC/ 25 kV 50Hz AC
- Alternativní pohon: elektrický z baterie
- Minimální délka dojezdu na baterii: 80 km
- Měrný výkon v bateriovém režimu: 10,9 kW/t
- Zabezpečení: ETCS L2 BL3 + zabezpečovač třídy B