Železniční fanoušci a fotografové, kteří si říkají „šotouši“, jsou v pohotovosti. Z českých tratí mizí stovky starších lokomotiv, jednotek a vozů Českých drah. Už jen několik měsíců zbývá na zachycení elektrických jednotek přezdívaných „Tornádo“. Na jihu Moravy prakticky zmizely osobní vlaky sestavené z klasických vozů v čele s elektrickou lokomotivou přezdívanou „Plecháč“ a z lokálek mizí dokonce ikonické motorové vozy řady 810 přezdívané „Kufr“ nebo „Skleník“. Masivní modernizace vlaků Českých drah se uskutečňuje díky spolupráci s objednateli dopravy, kteří přijali nabídky na zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím nových souprav a v rámci závazku veřejné služby spolufinancují pořízení moderních jednotek. V letošním roce už byly nasazeny desítky nových jednotek, které nahrazují starší soupravy a klasické osobní vozy.
„Během nejbližších let už žádné strmé schody, konec nedostatku místa na nohy ve vozech přezdívaných 'Honeckery' a postupné vyřazení vozů, které neumožňují dobít si mobil nebo se připojit na internet přes palubní Wi-Fi síť. Staré časy a staré regionální vlaky u Českých drah končí na mnoha linkách po celé republice. Jenom v Jihomoravském a Olomouckém kraji se během tohoto roku sníží potřeba klasických vozů zhruba o stovku kusů. Do jara 2024 dojezdí starší elektrické jednotky řady 460 přezdívané 'Tornáda' a přibližně o čtyřicet až padesát kusů klesne potřeba motorových vozů řady 810. Včetně veškerých záloh a rezerv jich budeme potřebovat už méně než 70,“ upozorňuje Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Už loni zmizela většina klasických souprav s lokomotivami z regionální dopravy na elektrifikovaných tratích v Plzeňském a Jihočeském kraji. Vyřazeny byly desítky klasických osobních vozů především typů Bdt a Bdtmee, které jsou v provozu zhruba 30 až 35 let. V letošním roce pokračuje velké vyřazování osobních vozů klasické stavby z pravidelného provozu na Vysočině, v Moravskoslezském kraji a především v Jihomoravském a Olomouckém kraji. Meziročně tam klesne jejich potřeba o více než 100 kusů. V Olomouckém kraji se blíží ukončení provozu posledních sedmi elektrických jednotek řady 460. Svůj provoz zakončí na trati Olomouc – Vsetín, kde by je měly nejpozději do jara 2024 nahradit úplně nové jednotky RegioPanter. Pokračuje také vyřazování motorových vozů řady 810 z provozu a jejich náhrada modernějšími bezbariérovými vozidly. Například letos v červnu byl jejich pravidelný provoz ukončen v Královéhradeckém kraji. Z původně skoro 700 vyrobených vozů klesne jejich turnusová potřeba u Českých drah s novým jízdním řádem 2024 už jen na desítky kusů.
„Ve velkém vyřazování starších vozů a lokomotiv budeme pokračovat také v příštím roce. Chceme nahradit soupravy regionálních vlaků sestavených z klasických vozů hlavně v Královéhradeckém a Zlínském kraji. Z každodenního provozu na regionálních vlacích zmizí další část klasických osobních vozů z přelomu 80. a 90. let včetně velmi nepopulárních „Honeckerů“. Vedle pár zbývajících celoročních výkonů pro posledních pár desítek vozů této řady zůstanou k dispozici ještě jako záloha pro krátkodobé sezónní výkony, mimořádnosti nebo posily,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu a připomíná, že rušení se týká také množství starších lokomotiv: „Vedle několika stovek klasických osobních vozů, které vyřazujeme z každodenního provozu během nynějších zhruba tří let, klesá potřeba starších lokomotiv. O několik desítek kusů klesla provozní potřeba řady 242 známé jako „Plecháč“. Dnes jí v čele regionálního vlaku skoro neuvidíte. Z osobní dopravy mizí i řada 163. Část lokomotiv 242 a 163 najde své uplatnění ještě v nákladní dopravě. To však neplatí o jiných typech. Lokomotivy řad 150.2 a 151 v případě větší závady anebo najetí kilometrů odstavujeme už definitivně mimo provoz. Odstavená je také první lokomotiva řady 371, stroj 371.201. Všechny tyto typy dojezdí na konci příštího roku se zavedením ETCS.“
V letech 2024 až 2026 dojde v souvislosti s dodáním 20 nových jednotek ComfortJet, což představuje 180 moderních osobních vozů pro dálkové vlaky, také k vyřazení většího počtu starších vozů klasické stavby pro rychlíky. Ve vnitrostátních vlacích je nahradí modernější klimatizované vagóny s Wi-Fi, elektrickými zásuvkami a dalším vybavením pro moderní cestování. Tyto vozy nyní jezdí v mezistátních vlacích EuroCity nebo ve spojích InterCity.
Část nepotřebných vozidel nabízejí České dráhy k prodeji. Aktuálně jsou mezi nabízenými vozidly například starší osobní vagóny různých řad, přípojné vozy k motorovým vozům i přímo motorové vozy řad 810 nebo 854 či starší dieselové a elektrické lokomotivy. Aktuální přehled nabízených vozidel se nachází na této adrese. Odprodané staré vlaky dál používají například železniční spolky, ale upravují se také jako netradiční restaurace, ubytovací kapacity, zázemí pro různé účely nebo jako neobvyklé artefakty pro výzdobu veřejných a privátních prostor.
Aktuálně došlo také k prodeji 109 vyřazených vozidel do kovošrotu a budou fyzicky rozloženy a sešrotovány. Jedná se především o elektrické jednotky řady 560, 460 a osobní vozy regionální dopravy řady Bdt a Bdtmee (Honecker). To jsou ta vozidla, která v současnosti České dráhy v počtu desítek až stovek vozidel vyřazují z pravidelného provozu v regionální dopravě.
Velké vyřazení stovek osobních vozů několika typů, lokomotiv, motorových vozů a elektrických jednotek je možné díky nákupu 110 dvou a třívozových jednotek RegioPanter, 76 dvouvozových motorových jednotek RegioFox a 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet. České dráhy během několika málo let nasadí do provozu nejméně 612 úplně nových vozidel pro přepravu cestujících v hodnotě zhruba 35 miliard Kč. Obnova se týká také desítek lokomotiv. Dosluhující stroje postupně nahrazují moderní lokomotivy Siemens Vectron.