Pokračující pandemie a další lockdowny u nás i v zahraničí loni zabránily většímu návratu cestujících na železnici. České dráhy v roce 2021 přepravily 120,7 milionu cestujících, což je o 3 % více než v roce 2020. Přepravní výkon stoupl o 5 % na 5,4 miliardy osobokilometrů.
Cestování na železnici omezovaly také v loňském roce protiepidemická opatření související s nemocí COVID-19. V Česku nejvíce klesala poptávka po cestování v době jarního lockdownu od začátku března do poloviny dubna a v mezistátní dopravě zasáhl adventní turistickou špičku rakouský lockdown v závěru roku. Do zájmu o cestování se prakticky po celý rok promítalo snížení komfortu v důsledku povinného nošení respirátorů nebo nanoroušek ve veřejné dopravě, distanční výuka ve školách či obava seniorů před nákazou COVID-19, což vedlo k menší mobilitě této skupiny zákazníků.
„Dá se říci, že pandemie COVID-19 nás zasáhla v uplynulém roce ještě více, než v roce 2020. Další vlny nemoci a její mutace, lockdowny, distanční výuka, obava seniorů z nákazy během cestování nebo změna chování zákazníků v reakci na pandemii, kdy se řada kontaktů a jednání přesunula do virtuálního prostředí internetu, se přirozeně projevily i na železnici. Přesto se nám podařilo v loňském roce přepravit o 3 miliony cestujících víc než v roce 2020,“ uvádí Ivan Bednárik, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Ještě o něco lépe se dařilo v přepravním výkonu, který stoupl o 280,6 milionu osobokilometrů, což představuje nárůst o 5 %.
„Růst přepravního výkonu naznačuje, že se nám vrací cestující také v dálkové a v mezistátní dopravě, ve které jsme loni přepravili skoro o 400 000 cestujících víc (pozn. přepraveno bylo 2,25 mil. cestujících). Přesto nám budou dlouhodobě chybět některé skupiny zákazníků, především turisté ze zámoří, kteří využívali vlaky pro cesty po Evropě i po samotném Česku,“ připomíná Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
„S vědomím pokračující covidové pandemie jsme připravili podnikatelský plán na loňský rok. Na jedné straně byl realistický odhad příjmů a na druhé razantně osekané náklady. Osobní, režijní a další. Hledali jsme úspory všude. Díky tomu bude hospodaření osobní dopravy v řádu miliard korun lepší, než tomu bylo v roce 2020,“ zdůrazňuje Ivan Bednárik a doplňuje: „Rozhodně však nechceme šetřit na investicích do nových vlaků a zázemí pro jejich údržbu, protože je to investice do naší budoucnosti. Zavázali jsme se nabídnout v příštích letech lepší soupravy našim cestujícím i objednavatelům a je to také investice do lepších pracovních podmínek našich zaměstnanců. Proto pokračujeme v nákupu moderních souprav a návrat cestujících do vlaků bude určitě spojen i se zvyšováním kvality a rozšiřováním služeb v našich vlacích.“
České dráhy trvale usilují o bezpečné cestování ve svých vlacích. Po celý loňský rok a také letos pokračuje dezinfekce vlakových souprav, sociální zařízení ve vlacích bylo doplněno o dávkovače dezinfekce a zaměstnanci jsou vybaveni ochrannými pomůckami. Společnost do těchto opatření investovala loni přibližně 160 milionů korun. Po celou dobu pandemie probíhá také testování zaměstnanců.
Počet přepravených cestujících a přepravní výkon ČD |
|||
ukazatel |
rok 2020 |
rok 2021 |
změna 2020 / 2021 |
počet cestujících (v mil.) |
117,7 |
120,7 |
+ 3 % |
přepravní výkon (mil. oskm) |
5 127 |
5 407 |
+ 5 % |
průměrná přepravní vzdálenost (v km) |
43,5 |
44,8 |
+ 1,3 km |