V neděli 15. prosince 2024 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami v hlavním městě vzroste zhruba o 6 %, ve Středočeském kraji o téměř 3 %. K největším změnám dojde na tratích z Prahy přes Poříčany do Kolína a Kutné Hory a z Prahy přes Nymburk do Kolína, na kterých bude změněn dopravní koncept. Ten bude založený na nových spěšných vlacích. K rozšíření provozu spěšných vlaků dojde také v úseku mezi Benešovem, Voticemi, Olbramovicemi a Táborem. V souvislosti se stavebními pracemi v pražském železničním uzlu dojde ke změně výchozí, resp. cílové stanice u linek S2 a S22, které nově pojedou směrem do Milovic, Nymburka a Kolína z pražského hlavního nádraží. Nový jízdní řád bude platit do 13. prosince 2025.
Regionální vlaky na území hlavního města Prahy ujedou v době platnosti jízdního řádu 2024/25 celkem 5,135 mil. vlakokilometrů, na území Středočeského kraje celkem 15,733 mil. vlakokilometrů, tedy o 6,3 %, resp. o 2,7% více. V Praze a Středočeském kraji pojede v průměru 1785 regionálních (osobních nebo spěšných) vlaků denně.
Hlavní změnou bude zavedení nových konceptů regionální dopravy na elektrifikovaných tratích v okolí Prahy. Ve špičkách pracovních dní dojde v okolí Prahy k zásadní proměně provozu na tratích 011, 230, 231 a 232 a k drobnějším změnám na tratích 220, 221 a přípojných tratích 012 a 060.
Spěšné vlaky linky R41 mezi Prahou, Pečkami a Kolínem pojedou ve špičce pracovních dní každou půlhodinu (do Kutné Hory každou hodinu) a budou na nich nasazené zcela nové jednotky RegioPanter. Mezi Prahou, Nymburkem a Kolínem a mezi Prahou a Benešovem (některé spoje pokračují do Tábora, Votic, Olbramovic) pojedou spěšné vlaky špičce pracovních dní každou hodinu. S tím souvisí i úpravy u osobních vlaků. Dojde k propojení osobních vlaků do nové linky Strančice – Praha – Milovice, naopak z důvodu zavedení výhradního provozu pod zabezpečovacím zařízením ETCS na trati Praha – Kolín a současně také kvůli rozsáhlým stavebním pracím na trati Praha – Beroun s vlivem na jízdní doby bude linka S7 jezdit již jen mezi Berounem a Prahou a nebude tak pokračovat dále do Českého Brodu. Vzhledem k pokračující přestavbě Masarykova nádraží dojde k záměně cílových stanic v Praze (Praha Masarykovo n. vs. Praha hl.n.). V sedlech pracovních dní a o víkendech zůstane stávající stav.
Změny na jednotlivých linkách ČD v Praze a Středočeském kraji
Na základě požadavku objednatelů dopravy, tedy hl.m. Prahy a Středočeského kraje (resp. organizací ROPID a IDSK) a také v souvislosti se stavební činností Správy železnic dojde v regionu k následujícím změnám.
Trať 011 Praha – Kolín
Na této trati dochází k zásadní změně koncepce regionální dopravy. Ve špičkách pracovních dní budou osobní vlaky jezdit pouze v úseku Praha – Poříčany a zpět, každých 30 minut pojede spěšný vlak z Prahy do Kolína (Kutné Hory), který bude v úseku Poříčany – Kolín zastavovat všude (výjimkou jsou zastávky Nová Ves u Kolína a Tatce ve směru do Prahy u každého druhého vlaku z důvodu nedostatku kapacity na trati). Ve stanici Poříčany pak bude zaveden krátký přestup mezi osobními a spěšnými vlaky. V sedlech pracovních dní a o víkendech zůstane stávající koncept provozu v jiných časových polohách vzhledem ke koordinaci časových poloh spojů s dálkovou dopravou.
Trať 012 Pečky – Kouřim
Polohy vlaků se uzpůsobují přípojům v Pečkách.
Trať 060 Poříčany – Nymburk
Polohy vlaků se uzpůsobují přípojům v Poříčanech.
062 Nymburk – Mladá Boleslav
Na trati jsou v pracovní dny zavedeny dva nové vlaky linky S31, první (Os 6033) pojede z Mladé Boleslavi města v 5:34 a do Nymburka hl.n. přijede v 6:17, kde budou mít cestující nově přípoj na spěšné vlaky linky R42 do Prahy a Kolína, druhý (Os 6058) pojede z Nymburka hl.n. v 22:03 od přípojů z Prahy a Kolína, v Mladé Boleslavi hl.n. bude mít vlak přípoje do Turnova a Všetat, do Mladé Boleslavi města vlak přijede ve 22:45. Všechny vlaky na trati budou nově vedeny částečně nízkopodlažní motorovou jednotkou Regionova.
Trať 070 Praha – Turnov
Z důvodu pokračujících stavebních prací v uzlu Praha a na trati 232 jsou nově z / do stanice Praha hl.n. vedeny i vlaky linky S2 / S22 Praha – Lysá nad Labem – Milovice / Kolín. Spěšné vlaky linky R43 Praha – Mladá Boleslav a osobní vlaky linky S3 Praha – Mladá Boleslav / Mělník proto jedou nově ze stanice Praha hl.n. o několik minut dříve, ze stanice Praha-Satalice dál již jedou beze změny. Na lince R43 přibyde ve večerních hodinách další spoj (Sp 1548) s odjezdem z Prahy hl.n. ve 20:18, ze Všetat bude tento vlak pokračovat do Mělníka, kam přijede ve 21:15.
Trať 090 + 091 Praha – Roudnice nad Labem (– Děčín)
Počet a časové polohy vlaků jsou prakticky beze změn, na vlacích linky S4 Praha – Kralupy n. Vlt. – Hněvice (– Ústí nad Labem) jsou nově nasazeny nové elektrické jednotky 640.2 RegioPanter, některé vlaky jsou nadále vedeny patrovými jednotkami 471 CityElefant.
Ranní zrychlený vlak do Prahy (Os 9607) pojede z Kralup již v 6:02 a je z důvodu omezené kapacity stanice Praha Masarykovo nádraží veden do stanice Praha-Holešovice. Vlak bude z kapacitních důvodů veden soupravou s lokomotivou a taženými vozy.
V období od 2. března až do 1. srpna 2025 je plánována z důvodu pokračující přestavby stanic Praha-Bubny a Praha Masarykovo nádraží výluka s úplným zastavením provozu v úseku mezi Prahou Masarykovým nádražím a odbočkou Stromovka. V době konání výluky budou všechny vlaky vedeny do / ze stanice Praha-Holešovice. Zastávka Praha-Holešovice zast., kde je možné nastupovat a vystupovat jen z prvních tří vozů vlaku, bude ve stávající zkrácené podobě v provozu pouze do 1. března, poté bude zrušena. Po skončení výluky budou vlaky nově zastavovat ve stanici Praha-Bubny, kde dosud zastavovaly jen vlaky z kladenské trati.
Trať 093 Kladno – Kralupy nad Vltavou
Po dokončení modernizace úseku Kladno – Kladno-Ostrovec, díky kterému došlo ke zlepšení parametrů trati, bude rozšířeno zastavování vlaků v Kladně-Dubí a Dřetovicích. Ve stanci Kladno-Dubí nově zastaví všechny vlaky a na zastávce Dřetovice kromě jednoho vlaku v každém směru budou zastavovat také všechny vlaky. Naopak na zastávce Kladno-Vrapice budou zastavovat pouze dva vlaky ráno ve směru na Kladno a v opačném směru pouze dva vlaky odpoledne.
Na základě objednávky Středočeského kraje pojede v úseku Kladno-Ostrovec – Kladno a opačně o víkendech jeden pár vlaků navíc v poledním čase, ve 12:03 (Os 19859) s odjezdem z Kladna-Ostrovce jako přípoj k spěšnému vlaku do Prahy, naopak z Kladna bude odjíždět nový vlak v 11:45 (Os 19858) jako přípoj od spěšného vlaku z Prahy.
Trať 120 Praha – Rakovník
V Praze bude pokračovat přestavba stanice Praha-Bubny až do začátku srpna. Od 2. srpna 2025 by mělo dojít k obnovení provozu z Prahy-Dejvic až na Masarykovo nádraží a také k otevření nové zastávky Praha-Výstaviště, na nové zastávce budou zastavovat všechny vlaky kategorie Os. Z důvodu pokračující modernizace stanice Praha Masarykovo nádraží je možné, že budou muset některé vlaky ze / ve směru Kladno končit / začínat ve stanici Praha-Bubny. Prosíme cestující, aby sledovali aktuální informace v průběhu léta.
Trať 121 Hostivice – Podlešín
Na základě objednávky Středočeského kraje pojede v pracovní dny navíc ranní vlak z Prahy-Zličína přes Hostivici do Noutonic, kam přijede v 7:32 (Os 19746).
Trať 122 Praha – Hostivice – Rudná u Prahy
Vzhledem k setrvale špatnému technickému stavu výtoňského mostu a pokračující přestavbě stanice Praha-Smíchov budou i nadále téměř všechny vlaky Českých drah končit / vycházet ve stanici Praha-Smíchov. Výjimkami jsou pouze poslední noční pár vlaků půlnočního rozjezdu, ranní Cyklohráček z Prahy a večerní Cyklohráček zpět do Prahy, tyto vlaky pojedou z / na hlavní nádraží. I nadále mají všechny vlaky prodlouženou jízdní dobu kvůli průjezdu přes stanici dvojitou úvratí. Noční pár vlaků „půlnočního rozjezdu“ (Os 25963 a 25934) pojede v úseku Hostivice – Praha-Zličín – Praha hl.n. a zpět pouze do 1. srpna 2025, poté by měl být obnoven provoz na trati z Dejvic do Buben, kudy budou noční vlaky do / ze stanice Praha hl.n. přesměrovány.
Trať 161 Rakovník – Blatno u Jesenice – Chyše (– Bečov nad Teplou)
Na základě objednávky Středočeského a Karlovarského kraje pojede o víkendech navíc jeden pár odpoledních vlaků v úseku Žlutice – Blatno u Jesenice a opačně. Půjde o vlak s odjezdem ze Žlutic v 16:27 (vlak pokračuje až do Rakovníka) a v opačném směru o vlak s odjezdem v 16:47 z Blatna u Jesenice (jde o prodloužení vlaku z Rakovníka). Od začátku platnosti nového jízdního řádu bude zhruba polovina vlaků vedena částečně nízkopodlažní jednotkou Regionova, jedná se zejména o vlaky v úseku Rakovník – Blatno u Jesenice.
Trať 171 Praha – Beroun
Vzhledem k zavedení výhradního provozu pod systémem ETCS na trati 011 a současně také kvůli rozsáhlým stavebním pracím na trati Praha – Beroun s vlivem na jízdní doby již linka S7 nebude pokračovat ve špičkách pracovních dní skrz Prahu hl.n. na trať 011. Jinak je základní jízdní řád beze změn. V průběhu jeho platnosti ale bude docházet k četným změnám dočasného charakteru v závislosti na postupu stavebních prací a z nich plynoucích dopravních omezení.
Tratě 173 Praha – Rudná u Prahy – Beroun a 174 Beroun – Rakovník
Na tratích 173 a 174 budou nové jednotky ř. 847 RegioFox nasazeny již v plném provozu na všech vlacích.
Trať 204 Březnice – Rožmitál pod Třemšínem
Na základě objednávky Středočeského kraje pojedou na trati i nadále 4 páry výletních vlaků o víkendech a svátcích v období od konce dubna do konce září. První ranní pár vlaků nově pojede také v celém období jako ostatní vlaky.
Trať 212 Čerčany – Zruč nad Sázavou
Dochází ke změně v rozlomení vozebních ramen na relace Čerčany – Zruč nad Sázavou a Zruč nad Sázavou – Havlíčkův Brod. Vlaky končící / výchozí v zastávce Zruč n. S. zast., které dosud jezdily od / do Ledče, pojedou z / do Kutné Hory.
Trať 220 Benešov u Prahy – Tábor
V pracovní dny se rozšiřuje provoz spěšných vlaků. O víkendu budou zavedeny spoje z Prahy hl.n. v 8:16 do Tábora a v 17:06 v opačném směru z Tábora do Prahy. Kvůli těmto úpravám dochází ke změnám i u osobních vlaků, kdy se většinou trasy Olbramovice – Votice a Olbramovice – Tábor oproti stavu v současnosti časově prohodí. Většinou tak dojde k posunu o 60 minut.
Trať 221 Praha – Benešov u Prahy
Ve špičkách pracovních dní dochází k propojení vozebních ramen do relace Strančice – Praha hl.n. – Milovice, jinak jsou osobní vlaky prakticky beze změny. Dochází k rozšíření provozu spěšných vlaků (viz trati 220 a 223).
Trať 222 Benešov u Prahy – Vlašim
V pracovní dny okolo poledne je zaveden nový pár vlaků, díky kterému bude hodinový interval v pracovní dny zajištěn prakticky po celý den.
Trať 223 Benešov u Prahy – Olbramovice – Sedlčany
Na této trati dochází k rozšíření provozu spěšných vlaků Sázava. Nové vlaky odjíždějí v pracovní dny z Benešova v 5:40 do Tábora, v 7:38 do Votic, v 16:07 do Olbramovic, v 18:07 a 19:07 do Tábora a denně v 9:07 do Tábora. V opačném přijíždějí nové spěšné vlaky do Benešova v pracovní dny 5:48 z Tábora, v 8:48 z Votic, v 15:48 z Tábora, v 16:48 z Olbramovic, v 19:48 z Tábora a o víkendech a svátcích v 17:48 z Tábora.
Trať 230 Kolín – Havlíčkův Brod
Vzhledem ke stavebním pracím ve stanici Kolín dojde na této trati k několikaměsíčnímu omezení provozu. Přesný termín výluky bude zveřejněn po potvrzení ze strany Správy železnic. Během výluky nepojedou spěšné vlaky od Prahy v úseku mezi Kolínem a Kutnou Horou a zpět a také související osobní vlaky. Osobní vlaky budou po dobu těchto výluk z Kolína odjíždět dříve a přijíždět později. V dopoledním sedle budou zavedeny nové vlaky Kolín – Kutná Hora město pro zajištění přípojů od dálkové dopravy.
Trať 231 + 232 Praha – Lysá nad Labem – Nymburk – Kolín / Milovice
Na této trati dochází k zásadní změně koncepce regionální dopravy. Ve špičkách pracovních dní budou zavedeny spěšné vlaky Praha – Nymburk – Kolín a zpět v hodinovém intervalu, které budou mezi stanicemi Nymburk – Kolín zastavovat všude, zároveň v tomto úseku pojedou v časovém prokladu s osobními vlaky linky S2 Praha – Kolín. Ty budou současně doplněny dalšími osobními vlaky Praha – Nymburk, od nichž bude v Nymburce možnost přestupu do spěšného vlaku směr Kolín, obdobně i v opačném směru.
Vlaky od Milovic pojedou přímo do Prahy dvakrát za hodinu, z Prahy budou pokračovat do Strančic. V součtu tak v úseku Lysá nad Labem – Praha a zpět pojedou ve špičkách čtyři zastávkové spoje za hodinu v souhrnném intervalu cca 15 minut.
V sedlech a o víkendech zůstává zachován stávající koncept dopravy. Vzhledem k několikaměsíčním stavebním pracím ve stanici Kolín dojde k omezení provozu – opět budou projížděny zastávky Veltruby a Kolín-Zálabí, které budou obsluhovány NAD.
V letním období také bude třeba počítat s dočasným omezením provozu kvůli dokončení rekonstrukce trati mezi stanicemi Mstětice a Čelákovice.
Trať 235 Kutná Hora – Zruč nad Sázavou
V dopoledním sedle budou zavedeny nové vlaky Kolín – Kutná Hora město k zajištění přípojů od dálkové dopravy.
Na ostatních tratích ve Středočeském kraji nedochází k žádným podstatným změnám.