V neděli 15. prosince 2024 začne na železnici platit nový jízdní řád. V Olomouckém kraji bude zachován rozsah regionální dopravy na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Regionální spoje na páteřních elektrizovaných tratích bude zajišťovat celkem třicítka RegioPanterů, které zajistí zhruba dvě třetiny všech výkonů v regionu. Tyto moderní nízkopodlažní jednotky budou nově nasazené také na spěšných vlacích mezi Olomoucí, Přerovem, Otrokovicemi a Starým Městem u Uh. Hradiště. Na některých tratích dojde na základě požadavku objednatele regionální dopravy k dílčím úpravám. Nový jízdní řád bude platit do 13. prosince 2025.
V jízdním řádu pro rok 2025 je celková výše objednaných výkonů přes 6,5 mil. vlakokilometrů (včetně objednané přeshraniční dopravy na území Jihomoravského a Zlínského kraje). V regionu budou ČD zajišťovat celkem 562 vlaků v objednávce Olomouckého kraje, případně sousedních objednatelů dopravy. V běžné pracovní dny mimo prázdniny pojede průměrně 477 spojů, o víkendech a svátcích 342 spojů.
Na základě vzájemné dohody mezi Olomouckým a Zlínským krajem budou nově od začátku platnosti GVD 2024/2025 vedeny pod objednávkou Olomouckého kraje 3 páry spěšných vlaků v úseku Olomouc hl.n. – Otrokovice / Staré Město u Uherského Hradiště. Zavedením těchto vlaků dojde v rámci závazku veřejné služby k propojení dvou regionů a zefektivnění mezikrajské přepravy cestujících moderními elektrickými jednotkami. Spojení mezi Olomouckým a Zlínským krajem má po zkušenostech z roku 2024 vysoký potenciál, je tedy optimální jednotky RegioShark, které spoje obsluhují nyní, nahradit právě rychlejšími a kapacitnějšími jednotkami RegioPanter.
Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků v Olomouckém kraji
- Modernější vozba
Po dodání všech 27 elektrických jednotek RegioPanter 2. generace a se 3 stávajícími jednotkami 1. generace zajistí ČD všechny požadované spoje moderními a nízkopodlažními soupravami v provozním souboru Elektrická síť a Nová infrastruktura, který činí cca 65 % objednaných výkonů v rámci Olomouckého kraje. Díky těmto novým jednotkám nebude zapotřebí elektrických jednotek ř. 460, které zde donedávna obsluhovaly rameno Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín.
- Spěšné vlaky spojující Olomoucký a Zlínský kraj
Od zahájení platnosti nového jízdního řádu přejdou pod objednávku Olomouckého kraje 3 páry spěšných vlaků spojující Olomouc s Otrokovicemi (Sp 2020 a 2021) a Starým Městem u Uherského Hradiště (Sp 2024, 2025, 2026 a 2027). Tyto spoje budou doplňovat v dopravních špičkách rychlíkovou linku R13 do hodinového taktu (vyjma Sp 2020, který odjíždí ze stanice Olomouc hl.n. v 6:31). Spojení mezi Olomouckým a Zlínským krajem má po zkušenostech z roku 2024 vysoký potenciál. Na těchto spojích budou proto místo původních dieselových jednotek RegioShark nově nasazovány elektrické jednotky RegioPanter, čímž dojde ke zkrácení jízdních dob a navýšení kapacity spojů. RegioPantery tak zajistí větší cestovní komfort a zároveň ekologičtější provoz.
- Nové označení regionálních linek
Od začátku platnosti nového jízdního řádu zavádí Olomoucký kraj u vlaků regionální dopravy nové označení linek, a to ve tvaru „M“ a příslušných číslic. Všechny zastávkové linky obsluhující Olomouc budou mít jednociferná čísla. Dvouciferné označení (např. M10, M20, M70) budou mít linky vyššího segmentu. Např. linka M2 bude značit osobní vlak, jako linka M20 budou označené spěšné vlaky na téže trase (jedná se o linku Vyškov na Moravě – Přerov – Olomouc hl.n. – Uničov – Šumperk). Výjimku budou tvořit spěšné vlaky Zábřeh na Moravě – Jeseník, kde platí stávající linka R12, a spěšné vlaky Olomouc – Otrokovice / Staré Město u Uh. Hradiště, které budou označovány jako linka R13. Na odbočných tratích budou linky očíslovány odvozeně od čísla navazující páteřní linky.
Změny na jednotlivých linkách ČD v Olomouckém kraji
Na základě požadavku Olomouckého kraje a také v souvislosti se stavební činností Správy železnic dojde od 15. prosince k následujícím změnám.
Trať 271 Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín
Nadále pokračují rozsáhlé výlukové práce na odbočce Jezernice mezi stanicemi Lipník nad Bečvou a Drahotuše. Nadále se počítá s omezením regionální dopravy a jejím nahrazením NAD.
Trať 290 Olomouc hl.n. – Šumperk
U některých regionálních vlaků dojde k úpravám časové polohy či úseku jízdy. Os 3641 bude z Uničova vyjíždět o 9 minut později, tj. ve 4:36, a do Šumperku přijede v 5:05. Později ze Šumperka vyjede Os 3620, odjezd ve 4:36, a do Olomouce bude přijíždět v 5:26. U Sp 3637 dojde ke zkrácení jízdní doby o 8 minut, nově bude projíždět zastávky Babice u Šternberka, Mladějovice a Uničov zastávka. U Sp 3634 dojde k prodloužení trasy, nově pojede už ze Šumperku namísto z Uničova, odjezd v 15:00, a do Olomouce přijede v 15:56. Trasu bude mít prodloužen i Os 3648, který nově pojede ze Šumperku (odj. 23:01) až do Olomouce (příj. 0:03), dříve končil v Uničově.
Trať 291 Šumperk – Petrov nad Desnou – Sobotín
V regionální železniční dopravě dojde ke změnám časových poloh u spojů do Sobotína. V pracovní dny pojede jeden pár ráno ze Šumperku do Sobotína a zpět a další vlaky jsou provozovány jen o víkendech (v současnosti je v pracovní dny provozován jeden pár odpoledne ze Šumperku do Sobotína a zpět a zbylé vlaky jezdí o víkendech). K časovým úpravám došlo i u ostatních vlaků do, resp. ze Sobotína. Odjezdy vlaků ze Šumperka budou nově v 5:52 (v pracovní dny) a 9:55 (o víkendech a svátcích), zpět ze Sobotína v 6:58 (v pracovní dny) a v 17:45 (o víkendech). Víkendové vlaky z Petrova n. D. do Sobotína budou odjíždět ve 12:10, 13:42, 15:42 a 17:22, zpět ze Sobotína do Petrova n. D. v 11:39, 12:26, 14:06 a 16:08.
Trať 310 Olomouc hl.n. – Moravský Beroun – Opava
Osobní vlaky Os 3547 a 3557 mají úpravu časové polohy, z Olomouce budou odjíždět už v 11:35 a 15:35, nicméně mají pobyt 9,5 minuty ve stanici Hlubočky. Os 3565 pojede taktéž dříve, z Olomouce vyjede o 5 minut dřív (odj. 20:33) a do M. Berouna přijede ve 21:26. Přibližně stejný posun se týká i Os 3502, který z M. Berouna odjede ve 20:05, tedy o 6 minut dříve, a v Olomouci bude ve 20:53. U osobních vlaků 3537 a 3538 dojde ke zkrácení trasy, nově pojedou ve všední dny pouze v úseku Olomouc hl.n. – Hlubočky a zpět, dosud tylo vlaky jely v úseku Olomouc hl.n. – Hrubá Voda a zpět. V novém jízdním řádu nebudou vypraveny spěšné vlaky „Bílý kámen“, které tradičně jezdily 1. května.
Trať 270 Přerov – Olomouc hl.n. – Zábřeh na Moravě
Na spěšných vlacích Sp 2020 – 2027 budou nově nasazené elektrické jednotky RegioPanter, které nahradí původní jednotky RegioShark. Vlaky Sp 2020 a 2021 pojedou v úseku Olomouc hl.n. – Otrokovice a zpět, zbylé spěšné vlaky budou vedeny v úseku Olomouc hl.n. – Staré Město u Uherského Hradiště. Vlaky budou odjíždět z Olomouce hl.n. v 6:31 do Otrokovic, ve 12:05, 14:05 a 16:05 do Starého Města u Uh. Hradiště. Zpět do Olomouce pojedou vlaky v 7:18 z Otrokovic, v 8:40, 15:01 a 17:01 ze Starého Města u Uh. Hradiště.
Dále dojde ke zkrácení trasy víkendových spěšných vlaků Sp 1413, 1414 a 1416. Tyto spoje nově nepojedou v úseku Olomouc hl.n. – Zábřeh na Moravě a zpět. V souvislosti s tím dojde i k úpravě časové polohy těchto vlaků (viz trať 292).
Trať 292 Šumperk – Jeseník – Krnov
Na spěšných vlacích Sp 1401 – 1412 (Zábřeh na Moravě – Jeseník a zpět) budou i nadále řazeny vozy Bdt, které budou připojovány na soupravu ve stanici Zábřeh na Moravě, aby zůstala zachována zvýšená kapacita vlaků pro cestující i kola. Spěšné vlaky Sp 1441 a 1446 nově pojedou jen v úseku Krnov – Jeseník, dříve zajížděly až do Lipové Lázně. U vlaků Os 3603 a 3651 je upravena časová poloha: Os 3603 odjede ze Šumperku v 5:07 (o 4 minuty později) a do Jeseníku přijede v 7:17 (o minutu dříve), Os 3651 odjede ze Šumperku v 6:33 (o 5 minut dříve) a do Hanušovic přijede v 7:16 (jako doposud). Nově bude zaveden Os 3612, který bude odjíždět z Jeseníku v 18:43, a ve všední dny a soboty pojede do Hanušovic (příjezd v 19:41), odkud je dále možné pokračovat jízdu ve směru do Šumperku, o nedělích a svátcích pojede pouze do Lipové Lázně (příj. 18:52). U tří zkrácených spěšných vlaků Sp 1415 (v aktuálním jízdním řádu pod číslem Sp 1413), 1414 a 1416 dochází ke změně časové polohy. Vlak Sp 1415 pojede ze Zábřehu na Moravě do Jeseníka v 8:49, tedy o 18 minut později, vlaky Sp 1414 a 1416 pojedou z Jeseníku v 15:45 a 17:45, tedy o 19 minut dříve.
Trať 295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku
Na základě požadavku kraje bude od nového jízdního řádu zaveden nový ranní vlak Os 13603 Javorník ve Slezsku (odj. 4:50) – Lipová Lázně (5:39 – 5:45) – Jeseník (příj. 5:52), který bude svážet cestující do Jeseníku, případně na přestup v Lipové Lázni směrem do Šumperku. Nově však nepojede vlak Os 13633 (Javorník ve Slezsku 21:20 – Lipová Lázně 22:07).
Trať 297 Mikulovice – Zlaté Hory
Osobní vlaky Os 23653 a 23657 budou na odjezdu posunuty o 2 minuty (odjezdy v 9:54 a 13:54), bude tak lepší přestupní vazba od spěšných vlaků Jeseník – Krnov. Vlaky Os 23659 a 23660 pojedou v upravených časech: Os 23659 odjede z Mikulovic v 16:17 (dříve v 17:52) a přijede do Zlatých Hor v 16:33 (dříve 18:08), Os 23660 odjede ze Zlatých Hor v 17:29 (dříve v 18:10), přijede do Mikulovic v 17:46 (dříve v 18:25) a v 17:51 bude pokračovat dále na Jeseník. Dále byly zrušeny večerní prázdninové vlaky Os 23661 a 23663, místo toho jsou objednány taktéž v období letních prázdnin Os 23655 (Mikulovice 12:17 – Zlaté Hory 12:33) a Os 23656 (Zlaté Hory 13:29 – Mikulovice 13:45).
Trať 301 Olomouc – Nezamyslice
Na této trati dojde k omezení regionálních vlaků v úseku Prostějov hl.n. – Nezamyslice o víkendech a svátcích, průměrný takt budou 2 hodiny. Ve všední dny bude regionální doprava beze změn.
Provoz na tratích po povodních
V novém jízdním řádu bohužel bude omezen provoz na tratích, které byly poničeny povodněmi v září 2024. Na trati 292 (Zábřeh na Moravě – Šumperk – Krnov) se podle aktuálních informací Správy železnic předpokládá znovuzprovoznění úseku Mikulovice – Písečná 31. května 2025. V období, kdy bude úsek mezi Mikulovicemi a Písečnou pro vlaky neprůjezdný, pravděpodobně bude zavedena náhradní autobusová doprava na trati 297 (Mikulovice – Zlaté Hory), o jejím zavedení se aktuálně jedná s Olomouckým krajem. Poškozený úsek Vápenná – Velká Kraš na trati 295 (Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku) by měl být podle předběžných údajů Správy železnic zprovozněn 31. října 2025.