V neděli 10. prosince 2023 začne na železnici platit nový jízdní řád. Ve velké části Moravskoslezského kraje začne od 10. prosince 2023 platit nová desetiletá smlouva na zajištění regionální železniční osobní dopravy, uzavřená mezi Moravskoslezským krajem a Českými drahami. Rozsah regionální dopravy Českých drah na území Moravskoslezského kraje bude v porovnání se současným jízdním řádem přibližně stejný. Nově pojede o víkendech většina vlaků linky S1 mezi Opavou a Českým Těšínem bez přestupu ve stanici Ostrava-Svinov. Ve večerních hodinách budou v Ostravě posunuty časy odjezdů posledních vlaků ve směru do Opavy, Havířova, Frýdku-Místku a Frýdlantu nad Ostravicí tak, aby navazovaly na nový vlak IC 549 z Prahy a Olomouce. V regionu budou nasazeny do provozu další nové jednotky RegioPanter, které nabídnou cestujícím větší komfort, a to zejména na lince z Bohumína do Hranic na Moravě. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2024.

V Moravskoslezském kraji pojede denně v průměru 71 spěšných a 763 osobních vlaků. České dráhy budou v jízdním řádu 2024 provozovat regionální železniční dopravu v Moravskoslezském kraji na celkem 569 kilometrech železničních tratí s výkonem přibližně 7,284 mil. vlakokilometrů.

V regionální dopravě v Moravskoslezském kraji dojde k nasazení dalších dvouvozových elektrických jednotek RegioPanter, které zásadně zvýší komfort cestování zejména na lince S3 Bohumín – Ostrava – Hranice na Moravě. Nové nízkopodlažní jednotky zajistí kompletní pokrytí této linky. Začnou se objevovat také na lince S9 Ostrava-Svinov – Český Těšín.

V Moravskoslezském kraji budou během jízdního řádu 2024 nasazené další dvouvozové elektrické jednotky RegioPanter. Zdroj: Archiv ČD.
RegioPanter

V souvislosti s platností nové smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v kraji, která bude tzv. v režimu brutto, bude v regionálních vlacích na území Moravskoslezského kraje při cestách v rámci kraje nově zavedeno prioritní odbavení v tarifu ODIS. Zůstane také možnost využití Systému jednotného tarifu, tzv. OneTicket. Tarif ČD bude možné nadále využít pouze pro tzv. mezikrajské cesty, tedy pro cesty do ostatních krajů (např. v relacích Frýdek-Místek – Olomouc, Opava – Praha apod.), a to v případě využití dálkových i regionálních vlaků nebo jejich kombinace. V dálkových vlacích kategorie EC a R jedoucích směrem do Návsí a Žiliny bude nově platit také tarif integrovaného dopravního systému ODIS, konkrétně v úseku Ostrava-Svinov – Návsí. Ve všech dálkových vlacích bude možné nadále využívat také Tarif ČD bez jakýchkoliv změn, a to jak v rámci Moravskoslezského kraje, tak při cestách do jiných krajů.

Hlavní změny v regionální dopravě Českých drah v Moravskoslezském kraji

Víkendový režim provozu v mezisvátečním období

Z důvodu nižší přepravní poptávky v období mezi Vánocemi a Silvestrem bude na základě požadavku Moravskoslezského kraje jako objednatele regionální železniční dopravy omezen provoz ve dnech 27. – 29. 12. 2023 na víkendový režim. Během těchto tří pracovních dnů tak pojedou i turistické spoje jedoucí obvykle pouze o víkendech. Toto omezení je zahrnuto do všech jízdních řádů a vyhledávačů spojení.

Propojení linek S1 Opava – Ostrava a S9 Ostrava – Český Těšín o víkendech

Na trati 321 bude o víkendech a svátcích vedena většina vlaků linek S1 Opava východ – Ostrava-Svinov a S9 Ostrava-Svinov – Český Těšín bez přestupu v relaci Opava východ – Český Těšín. V jízdním řádu bude propojení linek řešeno prostřednictvím poznámky „přímé vozy“.

Nové večerní spojení Praha – Ostravsko vlakem IC 549 Ostravan

Bude zaveden nový vlak IC 549 v trase Praha hl.n. (20:19) – Ostrava-Svinov (23:40) – Ostrava hl.n. (23:48) – Bohumín (23:57), od kterého budou navázány přípoje ve směrech Opava východ, Havířov, Frýdek-Místek a Frýdlant nad Ostravicí.

Změny na jednotlivých linkách ČD v Moravskoslezském kraji

Na základě požadavku Moravskoslezského kraje dochází od 10. prosince 2023 k následujícím změnám:

Trať 271 Bohumín – Přerov (– Olomouc): Na lince S3 Bohumín – Hranice na Moravě bude v pracovní dny zaveden nový vlak Os 3317. Pojede ze Studénky v 15:33 přes Ostravu-Svinov (příj. 15:46) do Ostravy-Kunčic (příj. 16:05).

Trať 276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou: Na této trati budou vždy v pátek během školního roku kapacitně posíleny dva odpolední vlaky do Suchdola nad Odrou. Cílem je zajistit přepravu studentů. Půjde o vlaky s odjezdem z Oder v 13:35 (Os 13345) a s odjezdem z Vítkova ve 14:09 (Os 13309).

Trať 321, úsek Ostrava-Svinov – Ostrava-Stodolní – Havířov – Český Těšín: Spěšné vlaky Sp 1619, 1623, 1627 (linka R61), které dosud začínaly jízdu v zastávce Ostrava-Stodolní, budou nově výchozí už z Ostravy-Svinova s odjezdem v 13:51, 15:51 a 17:51. V opačném směru budou do Ostravy-Svinova prodlouženy vlaky Sp 1620, 1624 a 1628 s příjezdem v 14:09, 16:07 a 18:07. V obou směrech vlaky zastaví taktéž ve stanici Ostrava hl.n.

Trať 323 Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí – Valašské Meziříčí / Ostravice: Ve stanici Frenštát pod Radhoštěm nově nebudou nutné v časech cca 7:45 a 8:45 přestupy mezi vlaky linky S6 z Frýdlantu nad Ostravicí do Valašského Meziříčí. U vlaku Os 13106 (Frýdlant nad Ostravicí 5:49 – Valašské Meziříčí 7:00) dojde ke kapacitnímu posílení soupravy.

Tratě 321 Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín a 323 Ostrava – Frýdek-Místek – Valašské Meziříčí: V souvislosti se zavedením nového dálkového vlaku IC 549 Ostravan (Praha hl.n. 20:19 – Ostrava-Svinov 23:40 – Ostrava hl.n. 23:48 – Bohumín 23:57) budou zhruba o 10 – 20 minut posunuty odjezdy posledních večerních vlaků z Ostravy-Svinova, resp. Ostravy hl.n. směrem do Opavy, Havířova a Frýdku-Místku. Přípojné vlaky od IC 549 pojedou takto:

  • Ostrava-Svinov (23:48) – Opava východ (00:23) – Os 3440,
  • Ostrava-Svinov (23:46) – Ostrava-Kunčice 23:58 – Havířov (00:11) – Os 2851,
  • Ostrava hl.n (23:46) – Ostrava-Kunčice (00:00) – Frýdek-Místek (00:18) – Os 3174,
  • Frýdek-Místek (00:20) – Frýdlant nad Ostravicí (00:33) – Os 3184.

Ve směru do Frýdku-Místku je z vlaku IC 549 nutné přestoupit již ve stanici Ostrava-Svinov a následně ve stanici Ostrava-Kunčice.