Poslední březnový víkend bude na železnici v Praze a Středočeském kraji zahájena turistická sezóna. Letos čeká na cestující celá řada novinek. Nostalgické vlaky „Párou Prahou“ pojedou po nové polookružní trase do Roztok u Prahy a parním vlakem „Párou Posázavím“ se budou zájemci moci vydat i do města Sázava. Cestující se mohou těšit také na pohodlnější jízdu výletním vlakem Cyklohráček. Jednotlivé vozy soupravy totiž prošly během zimní přestávky generální opravou. Vlak bude kvůli výlukám část sezóny jezdit po odklonové trase z Prahy přes Kralupy nad Vltavou, Straškov a Zlonice kolem hory Říp. Prázdninové jízdy Cyklohráčku budou rozšířeny na dva dny v týdnu. Nejen cykloturisté mohou využít k výletu také tradiční turistické vlaky Český ráj a Cyklo Brdy. Řada míst ve Středočeském kraji je dostupná díky rozšiřující se síti cyklotras, z nichž některé vedou právě kolem železničních stanic. Kraj navíc historicky poprvé podpoří budování cyklistické infrastruktury – chce nechat postavit cyklověže a cykloboxy.
„Sezóna výletních vlaků začne už o víkendu 25. a 26. března. Cestující se mohou těšit na tradiční přímé vlaky z Prahy do oblasti Brd, Českého ráje a také na oblíbený vlak Cyklohráček. Letos nás čeká řada novinek,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, a doplňuje: „Výletní vlaky letos pojedou i na méně tradiční místa, než na která byli cestující zvyklí. Bude se to týkat nejen nostalgických parních vlaků, ale i Cyklohráčku a souvisí to především s výlukovou činností. Jsem přesvědčený, že nové trasy budou pro cestující stejně atraktivní, jako ty klasické. Sezónní vlaky jsou díky speciálním vozům vhodné i k přepravě kol. Naše vlaky tak zpřístupňují řadu turisticky atraktivních lokalit v Praze a Středočeském kraji.“
I díky většinou přívětivému terénu je Středočeský kraj skutečným cyklistickým rájem, nezřídka jsou cyklostezky napojeny i na hustou síť železnic a nádraží. Cesta vlakem do mikroregionu a následný výlet na kole se tedy přímo nabízejí. Kraj se navíc snaží každý rok cyklistickou mapu rozšířit o další úseky. Kromě toho, infrastrukturu nevyužívají jen cyklisté, ale i vyznavači koloběhu. „Naší strategií je investovat především do rozvoje dálkových páteřních cyklotras, které se napojují do dalších krajů. Dalšími prioritami je budování páteřních regionálních tras a cyklotrasy do propojovacích bodů na hranici Prahy. Mix průběžného dobudovávání stezek, jejich dostupnost z množství železničních stanic a řada přírodních i architektonických krás, dělá z našeho kraje skutečně atraktivní region,“ podotýká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„Pražané do Středočeského kraje cestují vlakem rádi a často. Na trase za odpočinkem i zábavou je možné pozorovat mnohá romantická zákoutí. Člověk by často neřekl, že je jen kousek za Prahou. Cesty za přírodou a památkami do Posázaví jsou přitom jedny z nejvyhledávanějších. Cestovat tam navíc parním vlakem je nevšedním bonusem navíc,“ říká Zdeněk Hřib, první náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.
Nostalgické jízdy – letos nově do Roztok u Prahy a do Sázavy
Stálicí ve volnočasové nabídce Českých drah v Praze a okolí už se staly nostalgické jízdy parními vlaky, které se nazývají „Párou Prahou“ a „Párou Posázavím“. „Tyto vlaky byly ve většině loňských termínů vyprodané téměř do posledního místa. Celkově jsme tak loni svezli asi 5 tisíc výletníků,“ říká Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu Střed Českých drah.
Všechny parní vlaky budou letos začínat i končit svou jízdu na nádraží Praha-Vršovice, které v nedávné době prošlo celkovou rekonstrukcí včetně vybudování bezbariérového přístupu na všechna nástupiště, propojovacího podchodu do Nuslí a nového informačního systému.
Letos bude upravena trasa jízdy „Párou Prahou“. „Tento vlak pojede po nové polookružní trase z Vršovic přes Libeň do Roztok u Prahy a odtud přes pražské hlavní nádraží zpět do Vršovic. Po původní trase přes Prokopské údolí do Hostivice a zpět po Pražském Semmeringu pojede parní vlak pouze v sobotu 8. dubna během velikonočního víkendu,“ upřesňuje Jakub Goliáš. Parní jízda v nové trase do Roztok u Prahy je naplánována na 6. května a 30. září.
Nostalgické vlaky „Párou Posázavím“ svezou fanoušky železniční nostalgie po trase přes Davli a Jílové u Prahy do Týnce nad Sázavou. V Týneckém hradu budou cestující moci opět navštívit zajímavé tematické výstavy a akce. Tyto jízdy se uskuteční ve dnech 9. dubna, 7. května, 23. července, 20. srpna a 1. října. „Oproti loňskému roku si mohou cestující nově naplánovat výlet parním vlakem také do města Sázava, a to v sobotu 22. července a 19. srpna. V Sázavě stojí za prohlídku mimo jiné bývalý benediktinský klášter nebo centrum sklářského umění Huť František,“ láká na letní výlety Jakub Goliáš.
Cyklohráčkem do Slaného, pod Říp a dalších míst Středočeského kraje
Do jubilejní 10. sezóny letos vstoupí oblíbený výletní vlak Cyklohráček. Stejně jako v předchozích letech bude jezdit opět o sobotách, nedělích a státních svátcích od 25. března do 29. října 2023.
Dva páry spojů pojedou po obvyklé trase z Prahy hl.n. přes Pražský Semmering, Hostivici, Středokluky a Podlešín do Slaného a ve vybrané termíny budou tyto spoje prodloužené až do Zlonic. V období od 15. dubna do 16. července 2023 ovlivní provoz Cyklohráčku výluková činnost na jeho pravidelné trase, kvůli které bude jezdit odklonem přes místa, kde v současné době vlaky jezdí už jen zřídka. Z Prahy se během této výluky vydá Cyklohráček podél Vltavy do Kralup nad Vltavou a dále kolem renesančního zámku v Nelahozevsi až do blízkosti památné hory Říp. Projede po trati mezi Straškovem a Zlonicemi, kde v současnosti není pravidelný provoz osobních vlaků, a svou jízdu ukončí ve Slaném.
„U Cyklohráčku máme pro cestující jednu zásadní novinku, díky které bude cestování tímto výletním vlakem ještě pohodlnější. Vozy Cyklohráčku prošly v zimním období generální opravou, při které došlo mimo jiné k modernizaci toalet, topení či renovaci interiéru. Vylepšili jsme také Vůz plný balónků, jehož interiér dostal zcela nový růžový kabát a díky úpravám některých míst k sezení došlo ke zvětšení původního balónkoviště. To je nyní zabezpečené stabilnějším materiálem pro bezpečnost malých i velkých výletníků,“ vysvětluje Jakub Goliáš z Českých drah. Cyklohráček prošel také dalšími drobnými opravami původního stanoviště strojvedoucího v oranžovém nízkopodlažním voze, které bylo před několika lety přestavěno na dětskou hernu.
Novinkou bude také rozšíření jízd Cyklohráčku během letních prázdnin. „Loni se nám osvědčily speciální výlety o prázdninových středách do zajímavých míst ve Středočeském kraji. Vzhledem k velkému zájmu cestujících proto letos ve spolupráci s Pražskou integrovanou dopravou rozšiřujeme četnost těchto letních jízd. Zájemci se tak mohou těšit na celkem 14 výletů, které se uskuteční každé úterý a čtvrtek v období od 11. července do 24. srpna,“ uzavírá Jakub Goliáš. Detaily ke speciálním jízdám najdou zájemci brzy na webu Cyklohráčku.
I v letošní sezóně budou cestující moci využít nabídky drobného občerstvení formou tzv. ČD Minibaru. V Cyklohráčku probíhá tento prodej prostřednictvím výdejního okénka ve Voze plném kol.
Turistické vlaky nejen do oblasti Českého ráje a Brd
I letos budou České dráhy vypravovat o víkendech a státních svátcích v období od 25. března do 29. října 2023 vlak „Český ráj“, který zaveze cestující z hlavního města na výlet nejen za Rumcajsem do Jičína, ale i do oblasti Prachovských skal nebo Hruboskalska, kde je možné navštívit třeba hrad Valdštejn. Vlak je určen pro pěší i cykloturisty a bude odjíždět z pražského Masarykova nádraží v 8:54 hod.
Turisté se budou znovu moci vypravit na výlet i vlakem „Cyklo Brdy“, a to nejen do malebné přírody Brd, ale i do hornického města Příbram nebo na zámek v Březnici a Blatné. Vlak bude odjíždět z Prahy hl.n. v 8:35 hod. V období od 11. června do 29. října 2023 bude na tento vlak navazovat v Březnici přípoj do Rožmitálu pod Třemšínem. Na trati mezi Březnicí a Rožmitálem objednal Středočeský kraj v tomto období celkem čtyři páry sezónních vlaků.
Další plánované železniční akce v roce 2023
Na letošní rok jsou plánované také další zajímavé akce pro fanoušky železnice a veřejné dopravy. Spolupracují na nich České dráhy, Pražská integrovaná doprava a řada dalších partnerů:
- 22. 4. 2023: Regionální den PID, Kutná Hora město
- 3. 6. 2023: Pražský dopravní den dětí, Praha-Braník
- 9. 9. 2023: Pražský železniční den, Praha-Vršovice
- 7. 10. 2023: Den Cyklohráčku, Slaný
Budování cyklostezek a další infrastruktury ve Středočeském kraji
Historicky poprvé Středočeský kraj výrazně podpoří budování cyklistické infrastruktury. Nově budou moci města a obce čerpat dotace na výstavbu cyklověží a cykloboxů. Věže už jsou na řadě středočeských nádraží, přičemž držitelé In Karet ČD tu při platbě za parkování bicyklu získají výraznou slevu. „Je to velmi dobrá zpráva pro lidi, kteří používají kola nejen pro zábavu, ale i pro dopravu do práce. Je jasné, že pokud chceme občany motivovat, aby alespoň na část své cesty použili kolo, nesmí se bát nechat na nádraží dražší bicykly. Věže i boxy nabízí velmi bezpečné uložení doslova za pár korun,“ konstatuje radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký. V dotačním fondu je pro letošek připraveno 20 milionů korun. Pokud příjemci dotace zkombinují s těmi, které nabízí Státní fond dopravní infrastruktury, mohou z dotací pokrýt až sto procent vynaložených nákladů. Dotační program musí ještě schválit krajští zastupitelé.
Středočeský kraj také letos plánuje zahájit řadu projektů cyklistické infrastruktury, a to zejména na Labské a Vltavské cyklostezce. Kromě toho krajský úřad podpoří také cestování veřejnou dopravou z širší oblasti Voticka, kde se velké množství lidí sjíždí na vlaky ČD do Olbramovic a následně cestují do Benešova, Prahy či Tábora a Českých Budějovic. Naproti nádraží v Olbramovicích vznikne v režii kraje nové parkoviště P+R s parkovací plochou pro 151 automobilů, včetně potřebného vybavení nabíječek na elektromobily. Součástí projektu budou stavební úpravy přednádražního prostoru, tj. výstavba autobusového obratiště a chráněného uložiště pro kola v podobě krytých stojanů a uzamykatelných cykloboxů včetně nabíjecího zařízení pro elektrokola. Zahájení stavebních prací je plánováno na druhou polovinu roku 2023.