Mimořádné nasazení zaměstnanců Českých drah v uplynulých týdnech umožní brzké nasazení všech elektrických jednotek Moravia dodaných Jihomoravskému kraji společností Škoda Group. Už několik týdnů ladí servisní technici výrobce spolu s techniky Českých drah dodané jednotky Moravia, podílejí se na předávání vlaků i na technicko-bezpečnostních zkouškách a zkušebních jízdách. Díky tomu bude mít Jihomoravský kraj už během června k dispozici pro provoz všech 37 jednotek Moravia.
„V Jihomoravském kraji končí na linkách S2 a S3 éra východoněmeckých osobních vozů řady Bdmtee přezdívaných ‚honeckery‘ a elektrických lokomotiv řady 242 tzv. ‚plecháčů‘. Během června se rozjedou na všech plánovaných linkách nové jednotky Moravia zakoupené Jihomoravským krajem u společnosti Škoda Group. V tento okamžik musím poděkovat všech našim technikům a odborníkům, kteří už několik týdnů pracují doslova nepřetržitě, aby vyrobené jednotky vykonaly potřebné zkoušky, zkušební jízdy a získaly tak příslušné dokumenty před uvedením do provozu. Naplno pracují několik týdnů také naši technici v údržbě, aby nové jednotky Moravia vyladili pro zahájení pravidelného provozu. Bez obrovského úsilí všech našich zaměstnanců a bez velkého know-how Českých drah by bylo splnění příslušných termínů a rozježdění Moravií od Škoda Group po Jihomoravském kraji do června nemožné,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
V prosinci 2019 objednal Jihomoravský kraj u společnosti Škoda Group celkem 37 elektrických bezbariérových jednotek Moravia. Jedná se o 6 dvouvozových vlaků řady 550 a 31 čtyřvozových vlaků řady 550. Jsou určené především pro linky S2 Letovice – Brno – Křenovice horní nádraží, S3 Křižanov – Tišnov – Brno – Hustopeče u Brna / Židlochovice, S51 Šakvice – Břeclav a S9 Břeclav – Hodonín.
Jednotky nabízejí 146, resp. 333 míst k sezení, jsou dlouhé 53, resp. 106 metrů, mají maximální rychlost 160 km/h, výkon 1 360 kW, resp. 2 720 kW a velmi rychlý rozjezd i dynamické brzdění. Jsou bezbariérové, nízkopodlažní a klimatizované. Cestující mají k dispozici moderní audiovizuální informační systém včetně LCD monitorů, elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro napájení cestovní elektroniky a výkonnou palubní Wi-Fi síť. V jednotkách jsou bohatě dimenzované prostory pro umístěný objemných zavazadel, kočárků a také jízdních kol. Osoby na vozíku mají k dispozici nástupní rampy, prostory pro umístění vozíků a bezbariérové WC.
S nasazením všech jednotek Moravia dojde k odstavení náhradních souprav, osobních vozů řady Bdmtee a lokomotiv řady 242 z pravidelného provozu na osobních vlacích na linkách S2 a S3. České dráhy musely několik měsíců udržovat na jižní Moravě starší soupravy, aby nahradily později dodané elektrické jednotky Moravia a Jihomoravský kraj nemusel kvůli chybějícím jednotkám rušit osobní vlaky. Provoz bylo možné zajistit díky rezervám Českých drah a aktivnímu řešení situace ze strany zaměstnanců dopravce.
V příštím roce zmizí osobní vozy Bdmtee a elektrické lokomotivy řady 362 také z tratě 330 Břeclav – Hodonín – Otrokovice – Přerov, kde většinu spojů objednává Zlínský kraj. České dráhy na tuto trať nasadí nové jednotky 640.2 RegioPanter. Soupravy sestavené ze starších vozů a lokomotivy pak zůstanou v záloze pro případné mimořádné události, výpomoc v případě výpadku nových souprav nebo jako posila v době mimořádně zvýšené poptávky po cestování.