O víkendu 15. a 16. července vyrazí na malebnou lokálku z Pňovan do Bezdružic historické vlaky. Pro fanoušky železniční nostalgie bude připravena jedna jízda z Bezdružic do Cebivi a zpět a tři jízdy z Bezdružic do Kokašic a zpět. Zájemci se budou moci svézt také historickým autobusem v úseku Bezdružice – Teplá. Chybět nebude ani pestrý doprovodný program ve městech a obcích na trati.
Bezdružická lokálka, tedy dráha mezi Pňovany a Bezdružicemi (dnes součást tratě č. 177), patří k nejromantičtějším u nás. Každoročně jezdí po této železnici historické vlaky v rámci akce Bezdružické parní léto. Letos se bude tato akce konat o víkendu 15. a 16. července. Pro fanoušky bude připravena dopolední jízda historickým vlakem z Bezdružic do Cebivi a zpět, odpoledne pak tento vlak celkem třikrát vyrazí z Bezdružic do Kokašic a zpět. Souprava bude sestavena z historických vozů řady Ci s dřevěnými sedadly (tzv. „dřeváků“). V jejím čele pojede motorová lokomotiva „Karkulka“ (T444.030), případně Hektor (T435.0145). Původně plánovanou parní lokomotivu „Kafemlejnek“ (310.072) bohužel není možné kvůli horkému a suchému počasí a s tím souvisejícím rizikem požáru nasadit.
V Bezdružicích, Konstantinových Lázních a Kokašicích bude připraven doprovodný program. V Bezdružicích budou přichystána divadelní, taneční a hudební vystoupení, návštěvníci si prohlédnou modelovou železnici a výstavu o historii železnice nebo se svezou na historické drezíně. Od 17 hodin se ve městě konají také Slavnosti léta. Doprovodný program bude i ve stanici Kokašice a v Konstantinových Lázních si zájemci budou moci prohlédnout hasičské muzeum a lázeňský park.
Několik desetiletí se zvažuje i prodloužení tratě a nejčastěji se zmiňuje její napojení na železniční stanici v Teplé. Právě v úseku Bezdružice – Teplá tak bude o víkendu jezdit historický autobus (linka 211). V neděli se také uskuteční turistický pochod na podporu dostavby této tratě. Začínat bude v 10 hodin na nádraží v Teplé.
Na této akci spolupracují České dráhy s Plzeňskou dráhou, Škoda Bus klubem, Společností pro veřejnou dopravu a řadou dalších partnerů. Chornický železniční klub zajistí během víkendu na všech zvláštních vlacích železniční personál v dobových uniformách.
Historie trati Pňovany – Bezdružice
Pravidelný provoz byl na trati z Pňovan do Bezdružic zahájen 6. června 1901. Získat souhlas s vybudováním lokální dráhy do Bezdružic stálo přitom hodně úsilí. Hlavním odpůrcem trati se stal okresní rada ve Stříbře, svobodný pán von Strezowicz. Bál se, že mu železnice zkrátí zisky, protože do tohoto regionu zajišťoval dopravu a přepravu poštovních zásilek. Nakonec pomohl zájem ministerstva války, které si ze strategických důvodů přálo, aby oblast Bezdružicka byla obsluhována po kolejích. A proti tomu nezmohl nic ani samotný okresní rada.
Trať vychází ze stanice Pňovany na hlavní železniční trati z Plzně do Chebu. Původně se stanice jmenovala Nový Dvůr a trať tedy Nový Dvůr – Bezdružice. Až v roce 1960 byla přejmenována podle tři kilometry vzdálené obce Pňovany.