Již tuto středu 1. května začíná pravidelná sezóna nostalgických jízd na trati z Břeclavi do Lednice. Milovníci železnice se mohou těšit na oblíbený motorový vláček Hurvínek, který České dráhy vypraví každou sobotu, neděli a ve státní svátky od května až do konce září. Ve dvou termínech pak motoráček nahradí historická souprava s parní lokomotivou Skaličák. Vedle zážitku z jízdy historickými vlaky mohou cestující spojit výlet například s návštěvou Lednicko-valtického areálu.
Hurvínek, historický motoráček z 50. let minutého století, bude jezdit o jarních a letních víkendech a svátcích od 1. května do 29. září 2024. V rámci akce „Expresem do Lednice“ vystřídá motoráček ve dvou termínech, o sobotách 18. května a 7. září, na trati parní lokomotiva Skaličák, která potáhne historické vozy Rybáky a historický restaurační vůz. České dráhy vypraví vždy čtyři vlaky z Břeclavi do Lednice a zpět. První parní vlak, který pojede 18. května, bude mimořádně vyjíždět ze stanice Brno hl.n.
Vedle zážitku z jízdy historickým vlakem čeká na návštěvníky spousta dalších atrakcí. Navštívit mohou např. Lednicko-valtický areál, lednická muzea, lázně nebo řemeslný pivovar.
Obec Lednice, která bývá právem nazývána perlou jižní Moravy, návštěvníkům nabízí spoustu přírodních i kulturních památek, kolonády, rybníky a řadu drobných romantických staveb. V okolí zámku se nachází nejrozsáhlejší parkově upravená krajina na světě, která je zapsána na seznam světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO. Lednický zámek je pak jedním z nejkrásnějších komplexů anglické novogotiky v Evropě.
Aktuální informace o jízdách historických vlaků budou průběžně zveřejňovány na internetových stránkách www.cdnostalgie.cz a v aplikaci Vlakem na výlet.
Motorový vůz Hurvínek (M 131.1)
Poválečný motorový vůz pro lokálky, který získal svou přezdívku zřejmě podle dřevěného interiéru, ovládání pomocí lanek nebo velkých návěstních světel. V letech 1948 – 1956 bylo vyrobeno 549 kusů těchto vozů. V provozu byly velmi oblíbené pro svou jednoduchost a spolehlivost. Využívány byly ještě začátkem 90. let. Mnoho strojů se dochovalo na vlečkách jako posunovací lokomotivy, jiné byly přestavěny na prohlídkové vozy trakčního vedení.
![Hurvínek](/sites/default/files/2024-04/M131-1448_Hurvinek_Lednice_rybniky.jpg)
Parní lokomotiva Skaličak (433.001)
Tyto univerzální lokomotivy byly určené pro místní dráhy. Celá série byla vyrobena v roce 1948 jako pokračování nejmodernější verze jejich předchůdkyň, lokomotiv řady 423.0. Na rovině utáhly vlak těžký 1 500 tun rychlostí 41 km/h. Jezdily na Moravě i na Slovensku a závěr provozu prožily na bývalé Moravské západní dráze. Odtud pochází jejich krajová přezdívka Skaličák (podle deponie ve Skalici nad Svitavou). Poslední byly zrušeny v roce 1980.
![Skaličák](/sites/default/files/2024-04/433-001_Skalicak.jpeg)