Dodávka nových elektrických jednotek RegioPanter pro Jihočeský kraj je úspěšně dokončena. Na konci září  České dráhy od výrobce Škoda Group převzaly a do provozu uvedly jednotku číslo 650.246, čímž došlo k završení dodávky posledních pěti jihočeských Panterů druhé generace. Jihočeská flotila elektrických regionálních vlaků národního dopravce tak nyní zahrnuje celkem patnáct RegioPanterů 2. generace a čtyři obdobné jednotky z první série.

„Jsem rád, že dvouvozové RegioPantery pro Jihočeský kraj nám výrobce dodal ve stanoveném termínu a my jsme je mohli obratem nasadit do provozu. Díky tomu, že nyní máme v kraji celkem 19 Panterů první i druhé generace, jsme schopni zajistit kompletní regionální dopravu na elektrizovaných tratích, kde objednává vlaky kraj, moderními a spolehlivými jednotkami, které cestujícím nabízejí pohodlí bez kompromisu,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. 

RegioPanter v Jihočeském kraji 1

Obnovu vozidlového parku v Jihočeském kraji zahájily České dráhy již v polovině roku 2012, kdy postupně začaly přebírat od výrobce a následně nasazovat do provozu čtyři dvouvozové elektrické jednotky řady 650 RegioPanter 1. generace. Mnohem rozsáhlejší proměnou pak prošla vozba v elektrické trakci během první poloviny roku 2022, kdy výrobce Škoda Group dodal Českým drahám dalších deset nových RegioPanterů 2. generace (řada 650.2).

Nyní, po dokončení třetí a finální fáze modernizace vozidlového parku pro elektrizované tratě, která spočívá v nasazení další pětice RegioPanterů druhé generace, se cestující s RegioPantery svezou na tratích České Budějovice – Strakonice, České Budějovice – Písek, České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec, České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Tábor, České Budějovice – Horní Dvořiště a Rybník – Lipno nad Vltavou. 

RegioPanter v Jihočeském kraji 2

Výhody elektrických jednotek RegioPanter

  • moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami ve 2. třídě;
  • bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
  • moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem, dveře jsou vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob;
  • prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
  • doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků, individuální čtecí lampičky jednotlivých míst;
  • dostatečné velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel;
  • moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.

Dvouvozový RegioPanter řady 650.2 („druhá generace“)

  • kapacita 140 míst k sezení
  • délka 52,9 metrů
  • hmotnost 105 tun 
  • max. rychlost 160 km/h
  • výkon 1 360 kW
  • napájecí systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC
  • počet motorů – 4
  • počet podvozků – 4
  • počet dveří – 8
  • konečný počet jednotek v kraji – 15