Na trati z Břeclavi do Lednice začne o tomto víkendu další sezóna oblíbených nostalgických vlaků Českých drah. Každou sobotu, neděli a ve státní svátky od konce dubna do začátku září se tu milovníci železniční historie svezou motorovým vláčkem Hurvínkem. V plánu jsou tradičně také jízdy parních vlaků, kdy motoráček ve dvou termínech nahradí parní lokomotiva Skaličák s historickými vozy. Díky historickým vlakům si můžou cestující naplánovat výlet po malebném Lednicko-valtickém areálu nebo návštěvu muzeí či impozantního zámku v Lednici.
Motorový vlak Hurvínek bude jezdit o víkendech a svátcích od 30. dubna do 4. září. Ve dvou termínech, o sobotách 21. května a 10. září, pojede místo motoráčku parní lokomotiva Skaličák, která potáhne historické vozy Rybáky a historický restaurační vůz. České dráhy vypraví vždy čtyři vlaky z Břeclavi do Lednice a zpět.
Motorový vůz Hurvínek M 131.1 (foto Josef Vendolský)
Vedle zážitku z jízdy historickým vlakem čeká na návštěvníky spousta dalších atrakcí. Navštívit mohou např. Lednicko-valtický areál, lednická muzea nebo mohou podniknout vyhlídkovou jízdu historickým „busíkem“ Praga RND po Lednici. Ten pojede v době jízdy parního vlaku a bude odjíždět od lednického nádraží v 9:55, 11:55 a 13:45.
Historický vlak v čele s parní lokomotivou 433.001 Skaličák (foto Milan Vojtek)
Obec Lednice, která bývá právem nazývána perlou jižní Moravy, návštěvníkům nabízí spoustou přírodních i kulturních památek, kolonády, rybníky a řadu drobných romantických staveb. V okolí zámku se nachází nejrozsáhlejší parkově upravená krajina na světě, která je zapsána na seznam světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO. Lednický zámek je pak jedním z nejkrásnějších komplexů anglické novogotiky v Evropě.
K návštěvě zve také muzeum Lednice dávná s výstavou věnovanou období první republiky nebo Muzeum hraček Lednice, pyšnící se mimo jiné svým nejstarším exponátem, kterým je puzzle z roku 1790.
Jízdní řád historických vlaků Břeclav – Lednice a zpět (platí o sobotách, nedělích a svátcích od 30. dubna do 10. září 2022) |
||||||||
tam |
stanice |
zpět |
||||||
9:23 |
11:23 |
13:11 |
15:11 |
Břeclav |
10:47 |
12:47 |
14:37 |
16:38 |
9:30 |
11:30 |
13:18 |
15:18 |
Boří les |
10:43 |
12:43 |
14:33 |
16:33 |
9:35 |
11:35 |
13:23 |
15:23 |
Poštorná |
10:36 |
12:36 |
14:26 |
16:26 |
9:38 |
11:38 |
13:26 |
15:26 |
Charvátská Nová Ves |
10:32 |
12:32 |
14:22 |
16:22 |
9:46 |
11:46 |
13:34 |
15:34 |
Lednice rybníky |
10:25 |
12:25 |
14:15 |
16:15 |
9:50 |
11:50 |
13:38 |
15:38 |
Lednice |
10:20 |
12:20 |
14:10 |
16:10 |
Před plánovanou návštěvou, danou akcí nebo jízdou doporučujeme ověřit si aktuální informace na internetových stránkách www.cdnostalgie.cz.
Jízdné v nostalgických vlacích do Lednice
Motoráček Hurvínek
- Jednosměrné jízdné: 40 Kč
- Přeprava jízdního kola: 40 Kč
- Přeprava psa: 20 Kč
Parní vlak
- Jednosměrné jízdné: 100 Kč
- Zpáteční jízdné: 180 Kč
- Přeprava psa jednosměrná: 20 Kč
Děti od 6 do 18 let, žáci a studenti od 18 do 26 let, cestující nad 65 let a osoby pobírající invalidní důchod 3. stupně cestují se slevou 50 %. Pro držitele průkazů ZTP, ZTP/P je sleva 75 %. V parních vlacích nelze přepravovat jízdní kola.
Motorový vůz M 131.1 „Hurvínek“ (M 131.1)
Poválečný motorový vůz pro lokálky, který získal svou přezdívku zřejmě podle dřevěného interiéru, ovládání pomocí lanek nebo velkých návěstních světel. V letech 1948 – 1956 bylo vyrobeno 549 kusů těchto vozů. V provozu byly velmi oblíbené pro svou jednoduchost a spolehlivost. Využívány byly ještě začátkem 90. let. Mnoho strojů se dochovalo na vlečkách jako posunovací lokomotivy, jiné byly přestavěny na prohlídkové vozy trakčního vedení.
Parní lokomotiva Skaličak (433.0)
Tyto univerzální lokomotivy byly určené pro místní dráhy. Celá série byla vyrobena v roce 1948 jako pokračování nejmodernější verze jejich předchůdkyň, lokomotiv řady 423.0. Na rovině utáhly vlak těžký 1 500 tun rychlostí 41 km/h. Jezdily na Moravě i na Slovensku a závěr provozu prožily na bývalé Moravské západní dráze. Odtud pochází jejich krajová přezdívka Skaličák (podle deponie ve Skalici nad Svitavou). Poslední byly zrušeny v roce 1980.