Z českobudějovického nádraží dnes vyjely do čtyř směrů nové vlaky RegioPanter a symbolicky tak odstartovaly novou éru železniční dopravy na jihu Čech. V Jihočeském kraji totiž bude jezdit deset zbrusu nových elektrických jednotek RegioPanter. Se stávajícími čtyřmi Pantery bude v kraji jezdit celkem 14 těchto vlaků, tyto moderní soupravy tak zajistí tři čtvrtiny elektrické regionální dopravy v Jihočeském kraji. Moderní RegioPantery nahradily klasické soupravy ze začátku 90. let.
„Nové soupravy RegioPanter přinášejí cestujícím na jihu Čech maximální komfort a pohodlí. Těšit se mohou na klimatizované oddíly, Wi-Fi připojení k internetu nebo elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, jako jsou mobily, tablety nebo notebooky,“ popisuje Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.
Tím ale výčet vybavení nekončí. Cestující s malými dětmi mají k dispozici přebalovací pult a lidé na vozíku budou cestovat zcela bezbariérově. K vybavení vlaku totiž patří i plošina pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu. Novinkou jsou i speciální zásuvky pro dobíjení elektrických vozíků nebo elektrokol.
„Letos by se měla dokončit rekonstrukce budovy českobudějovického vlakového nádraží, dojde k otevření celého prostoru směrem na Suché Vrbné, vyroste tady parkovací dům. Jak jsem Jihočechům slíbil, intenzivně pracujeme na podjezdu pod nádražím. Ale všechny tyto stavby a projekty by nebyly nic platné, když byste pak pohodlně a bezpečně na nádraží přijeli, v klidu zaparkovali, v rekonstruované budově si dali kafe a pak by pro vás přijel vlak z konce minulého století. To nemůže fungovat. Standard je dneska někde jinde. A proto vítám nové RegioPantery na jihočeských tratích a věřím, že nových a moderních vlaků bude přibývat a Jihočechům přinesou pohodlí a užitek,“ komentuje Martin Kuba, hejtman Jihočeského kraje.
„Těchto deset nových RegioPanterů budeme nasazovat na regionální vlaky z Českých Budějovic do Strakonic, Písku, Jindřichova Hradce a částečně i do Horního Dvořiště. Poslední dva kusy z této desetikusové série budou zajišťovat pravidelnou osobní dopravu mezi Českými Budějovicemi a Táborem zhruba od září, a to po zahájení jednokolejného provozu po novém koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. V některých úsecích mezi Českými Budějovicemi a Táborem budou RegioPantery moci využít svou maximální rychlost 160 km/h,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. České dráhy tímto krokem naplňují jeden ze svých největších závazků vůči Jihočeskému kraji a jeho občanům, jehož investiční hodnota je cca 1,2 mld. Kč.
„Věřím, že v nových vozidlech ze Škodovky ocení cestující moderní výbavu, která přispěje ke zvýšení atraktivity cestování veřejnou dopravou, a to i ze strany turistů, pro které jsou jižní Čechy populární destinací. Nová generace vlaků prošla mnoha vylepšeními a významnými změnami oproti prvním generacím RegioPanterů. Prakticky všechny systémy jsou nové generace, a to jak trakční pohon, který je ještě úspornější a bezpečnější, tak řídicí systém, podvozky mají vylepšený chod a vlak je ještě pohodlnější. Samozřejmostí ve výbavě je také evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS, který je klíčový pro interoperabilitu v železniční dopravě,“ uvádí Tomáš Ignačák, prezident regionu CZ/SK ve Škoda Group, která je výrobcem vlaků.
„Při projednání nových desetiletých smluv požadovalo vedení Jihočeského kraje pro železniční tratě v našem regionu zcela nová vozidla. Dnes jsme svědky naplňování této smlouvy. Nové jednotky RegioPanter stojí před námi a jsou připraveny vyjet na elektrifikované jihočeské tratě. Vše v kvalitě a komfortu 21. století. Rád bych jim popřál mnoho ujetých kilometrů a hlavně jenom spokojené cestující,“ dodává Antonín Krák, náměstek hejtmana pro dopravu Jihočeského kraje.
České dráhy současně jednají s vedením Jihočeského kraje o dodávce dalších pěti kusů RegioPanterů pro tratě 195 Rybník – Lipno nad Vltavou a 196 České Budějovice – Horní Dvořiště, a to zhruba od roku 2024. Nové elektrické jednotky by pak s výjimkou tzv. Bechyňky (tratě Tábor – Bechyně) pokryly téměř všechny jihočeské výkony zajišťované elektrickými vlaky.
Národní dopravce zároveň připravuje nasazení moderních jednotek i na neelektrifikovaných tratích. V roce 2023 tak posílí jihočeskou flotilu sedm motorových jednotek polského výrobce PESA Bydgoszcz. Soupravy budou určeny například pro trať Tábor – Písek a i tyto jednotky nabídnou cestujícím to nejmodernější cestování a řadu služeb. Budou již z výroby vybavené zabezpečovačem ETCS, nebude chybět prostorný interiér se 115 místy k sezení, klimatizace, bezbariérový přístup, Wi-Fi připojení k internetu a zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.
Nové soupravy typu RegioPanter nabízejí
- moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy;
- bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku jsou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
- moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
- prostorné bezbariérové WC s uzavřeným systémem přístupné také osobám na vozíku a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
- doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, bezplatná palubní Wi-Fi síť,
- sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a LED čtecí lampičky nad sedadly v rámech na umístění zavazadel;
- úplnou novinkou v České republice je vybavení vlaků zásuvkou 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
- dostatečné velké prostory pro umístění kočárků, 8 jízdních kol a spoluzavazadel;
- moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.
Základní parametry jednotek RegioPanter
- maximální rychlost 160 km/h;
- výkon 1320 kW;
- délka 52,9 m;
- počet míst k sezení 140, z toho 8 v 1. třídě;
- hmotnost obsazené soupravy 122 tun, hmotnost prázdné soupravy 105 tun;
- bezbariérová – nízkopodlažní;
- napájecí soustava 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC;
- vlakový zabezpečovací systém ETCS.