Pět měsíců trvala kompletní rekonstrukce točny v olomouckém depozitáři železničního muzea Českých drah. Opravou prošlo také kolejiště u depa historických vozidel, kde je i nová žulová dlažba. Veřejnosti se prostory muzea otevřou v září, kdy zde proběhne Regionální den železnice.
Kompletní rekonstrukce točny zahrnovala vybudování zcela nové betonové vany, tedy prostoru, ve kterém se otáčí ocelová konstrukce, dále proběhlo kompletní opískování mostovky, odstranění poškozených součástí a osazení nových pochozích plechů. Opravou prošlo také přilehlé kolejiště a položena byla nová žulová dlažba v části kolejí mezi točnou a kruhovou remízou. Díky tomu bude pohyb návštěvníků v prostoru kolejiště pohodlnější a bezpečnější. Opravy začaly v dubnu letošního roku a skončily v těchto dnech.
„Olomoucký depozitář železničního muzea Českých drah má velký potenciál, už nyní je vyhledávaným cílem místních obyvatel i turistů během nostalgických jízd. Zdejší exponáty i výborná poloha přímo u hlavního nádraží tomu přispívají. Věřím, že s jeho postupným zvelebováním se ještě více dostane do povědomí veřejnosti a ruku v ruce s tím se v budoucnu rozšíří i jeho provozní doba. Historické exponáty i lidé, kteří o ně pečují, si takovou pozornost určitě zaslouží,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Remíza v Olomouci, jejíž součástí je i samotná točna, byla otevřena 1. května 1950. Než zde bylo v roce 2012 otevřeno muzeum historických vozidel, sloužil areál jako depo pro motorové vozy. Letos se životnost točny, která zajišťuje vjezd do kruhového depa, nachýlila ke konci a její rekonstrukce byla nezbytná. Jinak by hrozilo přerušení provozu v areálu. Náklady na investici přesáhly 13 milionů korun.
„Točna je jakýmsi srdcem tohoto prostoru, protože zajišťuje výjezd vozidel z areálu. S tím, jak se postupně mění vozový park a vznikají nové nároky na deponování a servis moderních vozidel, se točny pomalu stávají minulostí a nové už nevznikají. V další fázi zvelebování areálu bychom rádi opravili střechu remízy, tedy prostoru, kde je zázemí pro historická vozidla a probíhá zde i jejich údržba. Pak přijde na řadu modernizace budov. Rádi bychom z olomouckého depozitáře vytvořili atraktivní prostor pro malé i velké fanoušky železnice,“ uvádí ředitel Centra historických vozidel ČD Marek Plochý.
Naposledy se olomoucký depozitář ČD Muzea otevřel veřejnosti v březnu, kdy zde proběhlo tradiční Odemykání točny, pak sezónu ovlivnila právě její rekonstrukce. Nejbližší termín otevření muzea je plánován na sobotu 17. září 2022 v rámci Regionálního dne železnice. Příští rok už se fanoušci železniční historie mohou opět těšit na parní jízdy ČD Nostalgie od jara až do podzimu.
Hlavní zázemí Centra historických vozidel ČD je v muzeu v Lužné u Rakovníka. V Olomouci sídlí depozitář a dílna ČD Muzea. V areálu jsou aktuálně deponovány parní lokomotivy, motorové vozy a také motorové a jedna elektrická lokomotiva. Zázemí zde má např. jedna z nejstarších parních lokomotiv na našem území 314.303 Kocúr z roku 1898, parní lokomotiva 464.202 Rosnička nebo motorový vůz M 262.018 Kredenc z roku 1950. Doma je v Olomouci také parní lokomotiva 313.432 Matylda, která nyní prochází opravou v muzeu v Lužné u Rakovníka. Na její renovaci může přispět i veřejnost, a to zakoupením stejnojmenného pivního speciálu. Veškerý výtěžek z prodeje limitované série plechovkového piva Matylda půjde na opravu této lokomotivy. K dostání je např. v minibarech Českých drah nebo v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka.
Umístění ČD Muzea v Olomouci
Při průchodu podchodem pod hlavním nádražím v Olomouci, který ústí v městské části Hodolany, je vstup do muzea po levé straně za branou depa.