České dráhy ve spolupráci s Deutsche Bahn a Dánskými státními drahami DSB nabídnou od května příštího roku novou přímou mezinárodní vlakovou linku Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň. Celoročně budou v provozu dva páry vlaků denně, přes letní sezónu přibyde třetí pár. Cestující se mohou těšit na jízdu nejmodernější soupravou pro dálkovou dopravu ComfortJet. Cestovní doba mezi Prahou a Kodaní bude přibližně 11 hodin. Další zkrácení jízdní doby přinese v následujících letech dokončení podmořského Fehmarnského tunelu.

Plánované nové spojení představuje vůbec první realizovanou linku z celkem deseti pilotních projektů Evropské komise na podporu přeshraničního železničního spojení.

„Dohoda na spuštění nové mezinárodní vlakové linky směrem do Kodaně ukazuje, jak silné postavení na evropském železničním trhu mají České dráhy. Spolupráce s Deutsche Bahn a Danske Statsbaner otevírá českým cestujícím komfortní a přímé vlakové spojení do dánské metropole i do dalších míst ve Skandinávii,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „Prestižní je pro nás i to, že němečtí a dánští kolegové nám dali důvěru a celou linku budeme zajišťovat našimi nejmodernějšími ComfortJety. Cestující se tak mohou těšit na pohodlí bez kompromisů a na špičkovou gastronomii v našem restauračním voze. Po dokončení rozsáhlé rekonstrukce trati mezi Berlínem a Hamburkem tam bude náš ComfortJet jezdit rychlostí 230 km/h, bude se tak jednat o nejrychlejší pravidelný vlak v historii Českých drah.“

ComfortJet

Linku, která bude projíždět třemi zeměmi, budou ve vzájemné kooperaci provozovat tři národní dopravci – České dráhy, Deutsche Bahn (DB) a Danske Statsbaner (DSB). Z Prahy budou vlaky odjíždět celoročně přibližně v půl sedmé ráno a v půl jedenácté dopoledne a v letní sezóně také v půl páté odpoledne.

„Evropa se po železnici stále více propojuje. Mezinárodní dálkové spoje s jízdní dobou přes čtyři hodiny zaznamenávají rostoucí zájem cestujících. Na tuto poptávku reagujeme rozšiřováním nabídky atraktivních spojů. Naše strategie růstu v oblasti mezinárodní dálkové dopravy se ukazuje jako úspěšná,“ uvádí k ohlášené nové lince předseda představenstva a CEO Deutsche Bahn Fernverkehr Michael Peterson.

„Velmi si vážíme úzké spolupráce s Českými dráhami a Deutsche Bahn, která nám umožňuje zpříjemnit cestování po Evropě udržitelným způsobem. Díky tomu můžeme nabídnout další možnosti, jak cestovat vlakem a objevovat přitom bohatou historii a kulturu Evropy. Jsme hrdí na to, že jsme součástí tohoto partnerství,“ uvedla Charlotte Kjærulff, ředitelka pro zákaznické vztahy dánského dopravce DSB.

Dopravci předpokládají spuštění předprodeje jízdních dokladů 6 měsíců před začátkem provozu mezistátní linky. 
Na podzim se uskuteční testovací jízda ComfortJetu do Kodaně k seznámení zaměstnanců DB a DSB se soupravou ComfortJet a k otestování technologií vlaku a provozních parametrů. Personál partnerských dopravců zajistí jízdu vlaku v Německu a v Dánsku. Celou trasu absolvuje pouze posádka restauračního vozu.

Přímé vlakové spojení Prahy a Kodaně se obnovuje po více než 10 letech, naposledy na sever pevninské Evropy jezdily přímé noční vlaky během jízdního řádu 2014. Od té doby je nutné při cestě do Dánska přestupovat v německém Hamburku.

Interiér ComfortJetu

České dráhy v rámci letošního jízdného řádu vypravují 148 mezistátních dálkových spojů a další čtyři sezónní vlaky do Polska, které obsluhují více než 120 různých destinací v osmi evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku a díky novému spojení Adriatic Express polského dopravce PKP Intercity také ve Slovinsku a Chorvatsku.

Spojení pro více než 15 milionů lidí

Na začátku 90. let bylo spojení Prahy a Kodaně zajištěno rychlíkem Neptun Praha – Berlín – Warnemünde – Kodaň, který využíval nejstarší trajektové spojení mezi přístavem Warnemünde v Německu a Gedser v Dánsku. Zhruba 850 kilometrů dlouhou trasu překonal za zhruba 14 hodin. V letech 2012 až 2014 fungovalo mezi Prahou a Kodaní přímé noční spojení lůžkovým a lehátkovým vozem.

Nové spoje Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň zvládnou delší trasu díky modernizované infrastruktuře za 11 hodin. V budoucnosti po otevření podmořského tunelu mezi Německem a Dánskem a zavedení vyšší rychlosti na dalších úsecích, např. z Drážďan do Berlína, se cestovní doba výrazně zkrátí.

Z nového spojení nebudou profitovat jen cestující mezi trojicí metropolí Česka, Německa a Dánska. Vlaky obslouží i další důležitá hospodářská, politická a kulturní centra, jako jsou například Ústí nad Labem, Drážďany, Hamburk nebo Odense. V metropolitních oblastech a v dalších zastávkách na trase vlaků dnes žije více než 15 milionů lidí. Díky návazným spojům se otevírají další možnosti pro cestování ze Skandinávie do jižní a střední Evropy a opačným směrem.

ComfortJet v bodech

  • velkoprostorový klimatizovaný interiér, 
  • tlakotěsnost celé soupravy (důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
  • koncový vůz s možností čelního průchodu do posilových vozů,
  • vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezivozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,
  • nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti,
  • ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2 + 2 s textilním potahem, místa jsou za sebou (letecké uspořádání) i proti sobě (vis-á-vis),
  • sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedel proti sobě,
  • nadokenní police pro běžná zavazadla a stojany pro rozměrná zavazadla,
  • individuální lampičky na čtení integrované do odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě,
  • bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,
  • zásuvky 230 V a USB konektory typu A a C pro napájení přenosné elektroniky cestujících,
  • inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy při zachování tepelně-izolačních vlastností skel,
  • v oknech vysouvací rolety proti slunci,
  • bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení,
  • zábavní a informační palubní portál,
  • elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,
  • bezbariérové řešení pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup / výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků, cestující na vozíku mají k dispozici sklopné stoly,
  • pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu a navíc dálkovým ovládáním nástupních dveří přes slepeckou vysílačku,
  • dětské kino, dětská stolní hra na vyhrazených místech pro cestující s dětmi, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa vyhrazená pro uložení kočárků,
  • místa pro uložení 12 jízdních kol a objemných zavazadel,
  • na jednom konci je jednotka vybavena tradičním UIC rozhraním, které umožňuje připojení a průchod do dalších vozů klasické stavby,
  • schválení pro provoz v České republice i v okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Dánsko),
  • protipožární systém a systém překlenutí účinku záchranné brzdy umožňující provoz ve velmi dlouhých tunelech, např. Koralmský (32,9 km), Semmeringský úpatní (27,3 km) nebo podmořský Fehmarnský (17,6 km),
  • možnost provozu na vysokorychlostních tratích,
  • Uspořádání: čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem a oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol),
  • 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě,
  • restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty, s moderní kuchyní s technologií zchlazené stravy a vícemodálním konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou pro ekologické opakovatelné používání nádobí.
ComfortJet ve stanici Praha hl.n.
ComfortJet - 1. třída