Vyšší bezpečnost cestujících a železničního provozu zajistí od 1. ledna 2025 na prvních úsecích koridorů moderní vlakový zabezpečovací systém ETCS. Pak budou následovat další železniční koridory a páteřní tratě v okolí Prahy. Proto naplno běží instalace nového vlakového zabezpečovače také do vlaků CityElefant. V Pražské integrované dopravě jednotky CityElefant doplní ve druhé polovině letošního roku 22 nových moderních jednotek RegioPanter. Ty navýší kapacitu elektrických vlaků v Praze a jejím okolí o dalších zhruba 5 tisíc míst k sezení.

„Protože k 1. lednu 2025 musíme mít připravený dostatek vlaků CityElefant vybavených vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS, jinak nemohou vůbec vyrazit na některé koridory, třeba z Prahy do Kolína, musíme mít v dílnách na zástavbu nové techniky přistaveno až pět jednotek najednou. Ty nelze nijak nahradit, přitom zástavba ETCS se musí uskutečnit a tyto jednotky pak v provozu bohužel chybí,“ říká k současné situaci s provozem jednotek CityElefant Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu střed. Jedná se o největší investici související s provozem „Elefantů“ za celou dobu jejich provozu a dosahuje neuvěřitelné částky 1,4 miliardy Kč.

Zároveň musí probíhat běžná údržba vlaků po najetí příslušného počtu kilometrů. Každý CityEelefant musí po najetí 10 000 kilometrů do depa na základní periodickou prohlídku, kdy jsou kontrolovány všechny klíčové funkce jednotky, po ujetí 50 000 km se provádí malá prohlídka s vyšším rozsahem kontroly a po ujetí 200 000 kilometrů musí vlak na velkou prohlídku, při které se provádí rozsáhlá kontrola hlavních celků včetně defektoskopie, diagnostiky a další udržovacích prací, které předepsal výrobce. Tyto prohlídky v depu se provádějí 7 dní v týdnu a každý den po dobu 24 hodin, tedy i v noci. Nejmenší typ prohlídky zabere zhruba 6 až 8 hodin a větší pak jeden až dva dny. Denně musí být odstaveno 4 až 5 jednotek, které procházejí touto základní údržbou a hned po ní se vracejí do provozu. Dále platná legislativa ukládá na vozidlech provádět technické kontroly, obdobně jako u automobilů, ale z důvodu vyšších nároků na bezpečnost železniční dopravy je zákonodárce nařídil dvakrát ročně pro každé hnací kolejové vozidlo. V neposlední řadě také zajištujeme revize a zkoušky určených technických zařízení (tlakových, zdvihacích, zabezpečovacích a elektrických), kterými jsou jednotky CityElefant vybaveny.

Po najetí každých 600 000 kilometrů pak musí CityElefant na větší periodickou prohlídku které se provádějí ve třech různých rozsazích: R1 – Vyvazovací obnova celků, kde se opravují hlavně podvozky a pohony trvá cca jeden měsíc, R2 – Vyvazovací obnova vozidla, při které se opravuje i interiér s trváním dva měsíce a R3 – Hlavní obnova vozidla, kdy se jednotky za cca 2,5 měsíce uvedou do stavu, v jakém jsme je obdrželi z výroby. Větší periodické prohlídky se provádějí ve specializovaných kompetenčních centrech a dílnách v České Třebové, v Přerově nebo v Šumperku. V současné chvíli máme na těchto velkých periodických obnovách další tři jednotky CityElefant.

„Všechny typy periodických prohlídek a obnov se musí provádět průběžně po ujetí stanoveného počtu kilometrů, aby byl minimalizován počet souběžně odstavených CityElefantů. To platí i pro montáž ETCS. K tomu také průběžně odstraňujeme běžné závady. Abychom každý den mohli nasadit co největší počet jednotek do provozu, pracují opraváři v depu na hale příměstské dopravy v pražské Michli i v sobotu, v neděli a v nepřetržitém turnusu. Cestujícím se chci omluvit za nepohodlí způsobené nevyhnutelnou miliardovou investicí do ‚Elefantů‘, požádat o trpělivost a shovívavost v souvislosti s oslabením některých spojů. Chci je také ujistit, že moji kolegové v údržbě intenzivně pracují na tom, aby každý den vyjelo maximum jednotek, a zároveň sdělit, že montáž nového zabezpečovacího systému do jednotek přinese vyšší bezpečnost při každodenním dojíždění za prací, do školy nebo za odpočinkem,“ říká Michal Rousek, ředitel Oblastního centra údržby střed, ve kterém o jednotky řady 471 CityElefant pečují.

CityElefant

Kapacitu posílí 22 RegioPanterů, nabídnou dalších 5 000 sedaček

Kapacita příměstských vlaků na elektrifikovaných tratích kolem Prahy se však zvedne už ve druhé polovině letošního roku. Sedmdesát jedna CityElefantů nasazených v systému PID doplní dalších 22 vlaků, a to typu RegioPanter. První z nich je v provozu a další budou následovat už v letních měsících.

„Díky dodávce nových RegioPanterů navýšíme během druhé poloviny roku kapacitu příměstských vlaků postupně skoro o dalších pět tisíc míst k sezení. To je skoro čtvrtinový nárůst počtu sedaček na elektrizovaných tratích v Praze a ve Středočeském kraji. V jízdním řádu 2025 pak dojde k některým úpravám ve vedení vlakových linek PID, navýšení počtu spojů a tedy také k navýšení celkové kapacity železnice na nejvytíženějších linkách S. I to by mělo přispět k tomu, aby se spoje ve špičce nepřeplňovaly tak moc jako nyní i v případě určitého oslabení plánovaných souprav,“ říká Jakub Goliáš.

Investice do nových vlaků RegioPanter bylo možné uskutečnit jen díky objednávce jejich výkonu ze strany hlavního města Prahy a Středočeského kraje. České dráhy díky zadání objednatelů dopravy mohly nakoupit další vlaky pro posílení PID v hodnotě více než 3,5 miliardy Kč.