Dodávka pětice moderních vlaků RegioPanter pro Moravskoslezský kraj je kompletní. První elektrická dvouvozová jednotka řady 650.2 do kraje dorazila na začátku roku, další čtyři pak v těchto dnech. Nasazeny do provozu byly s novým jízdním řádem 2024, který vstoupil v platnost v polovině prosince. České dráhy tak pokračují v rozsáhlé obnově vozidlového parku na severu Moravy. Dodávky nových vlaků jsou v plánu i v příštích letech, kdy se Moravskoslezský kraj stane vůbec prvním regionem, ve kterém začnou jezdit bateriové vlaky.
Další čtyři dvouvozové elektrické jednotky RegioPanter zásadně zvýší komfort cestování především na lince S3 mezi Bohumínem, Ostravou a Hranicemi na Moravě. Nové nízkopodlažní jednotky zajistí kompletní pokrytí této linky. Začnou se objevovat také na lince S9 mezi Ostravou-Svinovem a Českým Těšínem.
Moderní vlaky nabízejí veškerý komfort pro příměstské a regionální cestování. Jednotky s kapacitou 147 cestujících jsou bezbariérové, disponují dostatkem prostoru pro cestující na invalidním vozíku, dětské kočárky nebo jízdní kola. Zároveň nabízejí prostorný klimatizovaný interiér, pohodlné sedačky, Wi-Fi připojení nebo možnost nabití drobné cestovní elektroniky.
Další posilou v rámci modernizace dopravy v Moravskoslezském kraji jsou od letošního léta také třívozové RegioPantery nové generace, které jezdí na osobních vlacích mezi Opavou a Ostravou-Svinovem.
Výroba nových vlaků má pokračovat i v příštím roce, kdy má Škoda Group dodat další čtyři elektrické jednotky RegioPanter. V tomto případě půjde o soupravy, které budou dle požadavku Moravskoslezského kraje dovybaveny bateriovými články. „Vlaky s hybridním pohonem budou mít příští rok na českých kolejích premiéru. České dráhy uvedou do provozu osobní vlaky na bateriový pohon jako první v České republice. Zároveň probíhá soutěž na dalších 15 bateriových jednotek. Investice do celkem 26 nových vlaků v Moravskoslezském kraji má hodnotu téměř čtyři miliardy korun,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Bateriové elektrické jednotky je možné nasadit na linky, které kombinují elektrifikované a neelektrifikované tratě. Cestujícím tak odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou a v regionu tak vzniknou nová přímá spojení, např. z Ostravy do Veřovic, z Krnova do Českého Těšína nebo z Ostravy do Nového Jičína.