České dráhy dosáhly dohody s firmou Penta Real Estate o prodeji pozemků mezi Masarykovým nádražím a Florencí v Praze. České dráhy si vyjednaly lepší podmínky než původně plánované, získají 243,8 milionů korun při převodu pozemků a dodatečný bonus závislý na změně územního plánu. Navíc ušetří přes 100 milionů korun na nákladech spojených s archeologickým průzkumem a řešením starých zátěží, včetně nákladů na přemostění metra a jeho podzemních technologií.
České dráhy pro pozemky a budovy mezi Masarykovým nádražím a Florencí nemají využití, v roce 2004 proto začaly řešit jejich prodej. V rámci smluvních ujednání už v uplynulých letech developer koupil v lokalitě pozemky o rozloze 18 730 metrů čtverečních. Aktuální prodej zahrnuje plochu o výměře 24 407 metrů čtverečních. Tyto pozemky se nacházejí v blízkosti magistrály a autobusového nádraží na Florenci.
České dráhy se společností Penta Real Estate uzavřely dohodu o prodeji pozemků za podmínek, zohledňujících i případné zhodnocení pozemků po schválení změny územního plánu. Navíc se prodej realizuje dříve, než byl původní předpoklad a České dráhy zároveň uspoří náklady spojené např. s archeologickým průzkumem nebo odstraněním geologických vad na pozemcích. Díky tomu prodaly pozemky za výhodnějších podmínek s vyšším výnosem.
„Jsem rád, že se nám s developerem podařilo vyjednat výrazně lepší podmínky při prodeji pozemků na Masaryčce a zároveň tak může z centra hlavního města zmizet jeden z posledních brownfieldů, který poslouží k rozvoji metropole. Vedle částky, kterou za ně dostaneme hned, smlouva počítá i s doplatkem vycházejícím z finální podoby územního plánu. Zároveň nebudeme platit náklady na úpravy pozemků, které souvisejí např. se zdejší stanicí metra Florenc nebo s archeologickým průzkumem lokality. To nově zajistí developer,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Peníze získané za prodej pozemků využijí České dráhy pro další rozšiřování a modernizaci vozidlového parku a zkvalitňování služeb pro zákazníky. „To je priorita, na kterou se chceme soustředit. I proto nevyužité pozemky prodáváme a nevystupujeme v roli developera. Jen letos do regionů putují desítky nových vlaků a příští rok nasadíme na dálkové trasy nejnovější soupravy ComfortJet. Naším plánem je investovat do nových vlaků a služeb,“ doplňuje generální ředitel Michal Krapinec.