České dráhy podepsaly s firmami Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a. s., a TSS GRADE, a. s., smlouvu o výstavbě nové opravárenské haly v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě za smluvní cenu více než 235 milionů korun bez DPH. Nová hala bude sloužit především pro zajištění kvalitního servisu nových ucelených jednotek RegioPanter a RegioFox. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce, která se zaměřuje na modernizaci servisního zázemí a zvýšení kvality servisu kolejových vozidel.

„Významné investice do pořízení moderních vlaků jsou ruku v ruce propojeny i s novými investicemi do servisního zázemí, kde budeme tyto vlaky udržovat pro cestující ve špičkové kondici. Potřebujeme proto více dlouhých průjezdných hal, ve kterých uděláme servisní prohlídky i větší opravy najednou na celé několikavozové jednotce. Právě takovouto novou halu začneme na podzim stavět v havlíčkobrodském depu, kde mají svůj domov i moderní regionální jednotky RegioPanter a RegioFox. Nová hala nám umožní je opravovat rychleji a rychleji je vracet do provozu pro cestující,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Průjezdná dvoukolejná hala pro údržbu vlaků bude mít celkovou délku 67 metrů. Bude vybavena mostovým dvounosníkovým jeřábem s nosností až 12,5 tuny, obslužnými kanály, prohlížecími lávkami pro snadný přístup na střechu vlakové soupravy a vizuální kontrolu celého vlaku. Nedílnou součástí vybavení haly budou i elektromechanické patkové zvedáky, které budou určeny pro zvedání kolejových vozidel, nebo také zařízení pro odsávání výfukových spalin. V boční přístavbě haly se bude nalézat například zázemí pro zaměstnance nebo skladový prostor.

„Nová hala bude určena ke komplexnímu provoznímu ošetření vozidel a k tzv. korektivní údržbě, tedy opravám poškozených dílů a komponentů různého charakteru. Jde tedy o příslušné periodické prohlídky např. podvozků, dveří, brzdového systému a také opravy, např. když dojde k závadě na dveřích, klimatizaci a dalších částech vlaků,“ dodává Martin Elstner, ředitel Oblastního centra údržby Východ, pod které spadá servisní areál v Havlíčkově Brodě.

Z depa v Havlíčkově Brodě jsou obsluhovány spoje v celém Kraji Vysočina a také v sousedních regionech, např. v Pardubickém, Středočeském nebo v Jihomoravském kraji. Technici se zde starají nejen o nové motorové jednotky řady 847 RegioFox, ale také o elektrické jednotky 650 RegioPanter, motorové jednotky 844 RegioShark nebo motorové vozy 841 RegioSpider.

V loňském roce také České dráhy v depu v Havlíčkově Brodě otevřely novou myčku kolejových vozidel.

České dráhy budou v modernizaci servisní infrastruktury pokračovat i na dalších místech v České republice. Jedná se především o výstavbu hal údržby, myček nebo sanitárních kolejí. „Další podobné stavby chystáme třeba v Českých Budějovicích nebo v Olomouci. V květnu jsme také zahájili výstavbu nové opravárenské haly ve Středisku údržby v Chebu,“ uzavírá náměstek Kraus.

České dráhy plánují do roku 2031 investovat do rozvoje svého servisního zázemí přes 12 miliard korun. V tomto období vybudují čtyři nové haly údržby, dalších šest hal rozšíří a zmodernizují. Miliardy korun investují také do nových myček, hygienických kolejí pro čištění souprav, do moderního strojního zařízení a také do nových technologií, jako jsou např. podúrovňové kolové soustruhy, zařízení nedestrukční defektoskopie nebo digitalizace procesů údržby.

Vizualizace 1
Vizualizace opravárenské haly v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě.
Vizualizace 2