Především Středočeši se mohou těšit na další motorové jednotky RegioFox. Většina z nyní objednaných 30 souprav zamíří do rakovnického depa a bude obsluhovat neelektrifikované tratě v západní části regionu. RegioFoxy jsou moderní, bezbariérové, dvoučlánkové motorové jednoty s klimatizací, Wi-Fi a dalšími výhodami moderních vlaků, které lze tak snadno využít třeba jako „trainoffice“.
„Na přání objednatelů veřejné dopravy pokračujeme v obnově osobních a spěšných vlaků na neelektrifikovaných tratích. Už počtvrté proto využíváme rámcovou smlouvu s polskou společností PESA Bydgoszcz na maximálně 160 motorových jednotek RegioFox a objednali jsme dalších 30 vlaků. Jejich počet na našich tratích tak dosáhne celkem 106 kusů. Nahradíme další dosluhující motoráky, které již neposkytují dostatečný komfort a cestujícím nabídneme vyšší pohodlí a více služeb, které žádají,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
"Slogan, že chceme pro obyvatele Středočeského kraje moderní veřejnou dopravu, myslíme vážně. I proto stále investujeme do obnovy vozového parku na středočeské železnici a rozhodli jsme se v rámci její objednávky u dopravce České dráhy upřednostnit moderní, bezbariérové a klimatizované vlaky, i když to stojí více než staré, ojeté soupravy. Zhruba do tří let chceme nahradit na tratích Středočeského kraje staré motoráky moderními jednotkami, které Středočechům nabídnou kvalitní dopravu na úrovni 21. století. Jen připomenu, že některé motorové vozy řady 810 jsou staré i padesát let,“ připomíná Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje.
„Objednání dalších vozidel v rámci rámcové smlouvy je potvrzením vysoké kvality našeho nejnovějšího motorového vlaku PESA 847 RegioFox. Jak pro krajské úřady, tak pro České dráhy a PESA je nejdůležitější spokojenost cestujících, kteří budou cestovat pohodlnými, bezpečnými a ekologickými vlaky. Ještě jednou bych rád poděkoval Českým drahám za důvěru a jsem přesvědčen, že se naše dobrá spolupráce bude v budoucnu nadále rozvíjet,“ řekl Krzysztof Zdziarski, prezident PESA.
Na 28 nových jednotek se mohou těšit cestujících především v západní části Středočeského kraje. Od roku 2026 je plánovaný jejich provoz například na tratích Rakovník – Kladno – Kralupy nad Vltavou, z Kralup nad Vltavou do Slaného a Velvar, z Berouna a Zdic do Příbrami a Březnice nebo ze Zadní Třebáně do Lochovic a na některých dalších výkonech především na Rakovnicku. O umístění dvou dalších RegioFoxů bude teprve rozhodnuto.
„Nové 'lišky' nahradí hlavně jednotky RegioNova a částečně také motoráky 810 a 809. Díky objednávce Středočeského kraje na nové soupravy rozšíříme bezbariérové cestování na další tratě v regionu a zákazníkům nabídneme podstatně vyšší komfort cestování. RegioFoxy jsou vybaveny například palubní Wi-Fi, mají USB konektory a zásuvky 230 V pro napájení cestovní elektroniky, u části míst jsou stolky, na které lze položit třeba notebook, a interiér souprav je klimatizovaný. Vlak s kvalitním vypružením podvozků navíc nabízí mnohem klidnější a pohodlnější jízdu, než dosluhující motoráky,“ připomíná Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Hodnota objednávky dalších 30 jednotek RegioFox je více než 3 miliardy Kč. České dráhy tak objednaly u společnosti PESA Bydgoszcz už celkem 106 moderních motorových jednotek za více než 10 miliard Kč.
České dráhy ve spolupráci se Středočeským krajem nabídnou moderní bezbariérové vlaky také ve východní a jižní části regionu. Tam zamíří osvědčené a komfortní vozy RegioShuttle RS 1, u českých drah označené jako RegioSpider, pořízené od německých dopravců. Na tratě Středočeského kraje jich zamíří celkem 34. První z nich budou uvedeny do provozu už ve druhé polovině roku 2024.
Popis motorových jednotek RegioFox
- moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy, s kapacitou 115 míst k sezení,
- bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť s výsuvnou plošinou pro překonání mezery mezi vlakem a nástupištěm a s výsuvným schůdkem pro nižší nástupiště,
- pro cestující na vozíku jsou vybaveny lištami pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu,
- moderní předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké jsou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním reagujícím na slepeckou vysílačku a také akustickým majáčkem,
- prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem,
- sklopný pult pro přebalování kojenců,
- elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících včetně USB portů,
- Wi-Fi,
- sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček,
- velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku,
- moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob,
- pro nevidomé a slabozraké jsou soupravy k dispozici informační štítky v Braillově písmu,
- kamerový systém,
- nejmodernější nízkoemisní motor Rolls-Royce splňující nejpřísnější emisní limity Stage V, přizpůsobený také pro využívání moderních syntetických paliv HVO,
- vybavení zabezpečovacím systémem ETCS a radiokomunikací GSM-R,
- maximální rychlost 120 km/h,
- výkon 2x 375 kW,
- délka 44,42 metrů,
- hmotnost 83 tun.