České dráhy dnes a zítra testují moderní duální lokomotivu Siemens Vectron Dual Mode. Ta spojuje výhody elektrických a motorových lokomotiv a umožňuje přímou jízdu vlaků po neelektrifikovaných i elektrifikovaných tratích bez nutnosti výměny lokomotivy. Toto řešení je výhodné pro vlaky, které na své trase projíždějí několika úseky s trakčním vedením a bez něj.
„České dráhy se nyní zabývají modernizací svých motorových lokomotiv. Je jich sice potřeba stále méně, ale stále jsou některé rychlíkové linky, kde se bez silných motorových lokomotiv neobejdeme. Musíme počítat také s dostatečně výkonnými motorovými lokomotivami pro případy napěťových výluk na hlavních tratích a koridorech. V uplynulém období jsme proto vyhlásili například tržní konzultace, abychom si ověřili situaci na trhu a potvrdili současné trendy u těchto vozidel. Jedním z možných řešení je pořídit duální elektricko-dieselové lokomotivy a současná možnost otestovat si takový stroj, byť zatím jen v motorové trakci, tak zapadá do našich plánů na obnovu vozidlového parku,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
„O výhodách interoperabilních lokomotiv v dálkové dopravě, které dopravují vlaky rychle a bez nutnosti výměny lokomotivy na hranicích, snad již dnes nikdo nepochybuje. Je však na čase zavést efektivní řešení i na tratích, které jsou zatím částečně elektrifikované. S lokomotivou Vectron Dual Mode lze plynule přejíždět mezi úseky vybavenými trakčním vedením 25 kV či 15 kV i úseky, které na elektrifikaci či konverzi teprve čekají. Cílem je využít efektivní provoz na elektřinu všude tam, kde je to možné,“ řekl Roman Kokšal, generální ředitel společnosti Siemens Mobility v České republice.
V rámci zkoušky vyrazí lokomotiva Siemens Vectron Dual Mode ve dnech 13. a 14. června v čele celkem 8 rychlíků mezi Brnem a Jihlavou. Půjde o vlaky R 668 s odjezdem z Brna v 7:43. hod, R 661 s odjezdem z Jihlavy v 10:26 hod., R 662 s odjezdem z Brna v 13:44 hod. a R 667 s odjezdem z Jihlavy v 16:26 hod. Lokomotiva bude na přípřeži před plánovaným „brejlovcem“ a potáhne soupravu o hmotnosti zhruba 300 tun. Jízd se zúčastní specialisté Českých drah, kteří si ověří v praxi řadu parametrů této lokomotivy přímo v běžném provozu, např. výkonost stroje, dynamiku jízdy atp.
Zkoušená lokomotiva má maximální rychlost 160 km/h. Je určena pro elektrickou trakci 15 kV 16,7 Hz, kde má výkon na obvodu kol 2 400 kW a na neelektrifikovaných tratích v dieselovém režimu 2 000 kW. Výrobce připravuje i modifikovanou variantu Vectronu Dual Mode, který bude vybaven pro provoz na dvou napěťových systémech 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz s vybavením pro osobní a nákladní dopravu v Česku, na Slovensku, v Německu a v Rakousku. Zákazníci už objednali 248 lokomotiv z rodiny Vectron Dual Mode pro provoz v Německu a Rakousku.
Podrobnosti o lokomotivách Siemens Dual Mode lze vyhledat na těchto stránkách. Je zde k dispozici přehledné schéma řešení lokomotivy a leták v českém jazyce.