Národní dopravce vypsal zadávací řízení na dodání a servis až 47 elektrických jednotek. Jednotky mají být dvousystémové a mají být konstruované pro rychlost až 160 km/h. Předpokládaný objem investice zahrnující pořízení vlaků, vybraných náhradních dílů a servis po dobu až 15 let je 8,4 miliardy Kč.
České dráhy poptávají nové elektrické jednotky pro regionální dopravu. Ty by měly cestujícím nabídnout maximální komfort. „Poptávka objednatelů po moderních vozidlech stoupá, a i proto jsme zahájili soutěž na dodávku až 47 elektrických jednotek pro regionální dopravu s konstrukční rychlostí až 160 km/h, které nabídnou moderní a komfortní cestování. Jednotky by měly jezdit například v Pardubickém kraji, ale zájem mají i další objednatelé,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Vítězný uchazeč mezinárodního tendru má Českým drahám dodat moderní, klimatizované, nízkopodlažní elektrické jednotky s 1. a 2. třídou s kapacitou minimálně 140 míst k sezení určené pro obě hlavní trakční soustavy v České republice (3 kV DC a 25 kV / 50 Hz AC).
Ve vlaku by nemělo chybět ani Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky a také zásuvky na dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků nebo elektrokol. Samozřejmostí je prostor pro umístění kočárků nebo jízdních kol a moderní audiovizuální informační systém.
Vysokou bezpečnost provozu zajistí vybavení nejmodernějším evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a komunikačním systémem GSM-R. Odhadovaná hodnota tohoto rámcového kontraktu je 8,4 miliardy korun a kromě pořízení vlaků zahrnuje i vybrané náhradní díly a kompletní servis po dobu až 15 let.
České dráhy plánují v rámci Strategie 2030 investovat do obnovy vlaků do roku 2030 až 100 miliard korun. V současné době mají objednáno 110 elektrických jednotek RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA, 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet a 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h.
V předchozích dnech a týdnech byly vypsány soutěže na dodávku 15 jednotek napájených z trakčního vedení a baterií pro Moravskoslezský kraj, 90 elektrických jednotek pro pražskou aglomeraci a 60 jednotek pro vnitrostátní rychlíkové linky, konstruovaných na rychlost až 200km/h.