V libereckém depu vyrůstá specializované pracoviště pro opravy a údržbu motorových vozů vyrobených společností Stadler Rail. Je určené k vyšším stupňům obnov pro všechny motorové vozy Regio-Shuttle RS1 v provozu národního dopravce i dalších železničních společností. České dráhy tak v Libereckém kraji nabízejí perspektivní zaměstnání v technických oborech zaměřených na údržbu a opravy moderní drážní techniky.

„Zřídit kompetenční centrum pro údržbu motorových vozů Stadler pro celou Českou republiku v Liberci jsme se rozhodli proto, že zde mají velké zkušenosti s jejich provozem a opravami od jejich pořízení na Jizerskou dráhu v roce 2011. České dráhy mají nyní 67 vozů tohoto typu v několika provedeních a předpokládáme, že se jejich počet v souvislosti s náhradou motoráčků řady 810 na lokálkách ještě zvýší. Zároveň je provozují i další železniční dopravci v Česku a v Německu, kterým naše dílny v Liberci nabízejí svou kapacitu v jejich údržbě. V neposlední řadě pak vnímám jako velmi důležité, že zřízením kompetenčního centra v Libereckém kraji nabízíme stabilní zaměstnání desítkám odborníků v technických oborech na severu Čechy,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek pro servis Českých drah.

Kompetenční centrum Českých drah v Liberci. Zdroj: Archiv ČD.
Kompetenční centrum Českých drah v Liberci

Motorové vozy Regio-Shuttle RS1 vyráběla v letech 1996 až 2013 berlínská továrna, která dnes patří výrobci vlaků Stadler Rail. Vyrobeno bylo téměř 500 vozů. Jezdí v Německu a v Česku a v současnosti představují nejdostupnější náhradu malých motorových vozů řady 810 pro regionální tratě. Vozy jsou bezbariérové, nízkopodlažní s kapacitou okolo 70 míst k sezení a maximální rychlostí 120 km/h. U Českých drah mají obchodní název RegioSpider.

Kompetenční centrum Českých drah v Liberci provádí provozní údržbu na motorových vozech provozního souboru Jizerskohorské železnice a obnovy vyšších stupňů i pro ostatní vozidla Regio-Shuttle RS1 provozované ČD a dalšími externími dopravci, např. GW Train. Obnovy označené jako R1 se musí provést po ujetí 640 000 km a obnovy R3 se musí uskutečnit po ujetí 1 280 000 km. Při těchto obnovách se např. kompletně zrepasují pohonné jednotky tzv. „powerpacky“, jejichž hlavními součástmi jsou spalovací motor, trakční a vratná převodovka. Důkladnou kontrolou projdou podvozky a proběhne oprava dvojkolí a nápravových převodovek včetně výměny obručí a brzdových kotoučů. Prohlídka včetně odstranění zjištěných závad se provádí také v interiéru vozidla. Specializovaný opravce pak provádí revizi komponentů brzdového systému. Navíc v rámci obnovy R3 se přetěsňují všechny lepené spoje oken a skříně motorového vozu.

 

Kompetenční centrum Českých drah v Liberci. Zdroj: Archiv ČD.
Kompetenční centrum Českých drah v Liberci

„V kompetenčním centru údržby Českých drah v Liberci zajišťujeme péči také o další motorové vozy v majetku národního dopravce např. řadu 814 ‚Regionova‘ a poskytujeme servis i dalším společnostem v česko-německém pohraničí. Splňujeme např. všechny požadavky kladené na dodavatele pro firmu Die Länderbahn, která v regionu zajišťuje provoz spojů Trilex. V této souvislosti musely naše provozy projít rozsáhlým a velmi náročným auditem zahraničního partnera. V dílnách se udržují také lokomotivy společnosti ČD Cargo nebo motorové jednotky společnosti Arriva,“ říká Martin Čepelák, vedoucí odboru správy a údržby kolejových vozidel Oblastního centra údržby Střed, pod které kompetenční centrum v Liberci spadá.

Díky činnosti kompetenčního centra pro údržbu motorových vozů Stadler a díky péči o další vozidla, včetně vlaků privátních dopravců, má Středisko údržby Českých drah v Liberci velkou perspektivu a nabízí uchazečům o technické obory zajímavou a perspektivní práci v oblasti údržby moderní drážní techniky.