Malebnou krajinou Národního parku Šumava a šumavským podhůřím bude i letos jezdit historický vlak. Nostalgické jízdy v rámci Šumavského léta s párou jsou připravené na soboty a neděle od 1. do 16. července. Soupravou s parní lokomotivou Kafemlejnek (310.093) a historickými osobními vozy se zájemci budou moci svézt z Volar do Lenory a zpět, druhá jízda pak bude o sobotách směřovat z Volar do Nové Pece a v neděli pak do Nového Údolí. Zahajovací jízda je však naplánovaná již na tento čtvrtek 29. června z Českých Budějovic do Kájova. Poslední parní vlak pak vyrazí na trasu 17. července a zájemce sveze z Nové Pece do Kájova.
První historický vlak v čele s lokomotivou Kafemlejnek vyrazí na trasu už ve čtvrtek 29. června. Vlak bude odjíždět v 16:38 z Českých Budějovic, pojede přes Boršov nad Vltavou, Křemži, Zlatou Korunu a Český Krumlov do cílové stanice v Kájově, kam dojede v 19:05. Vlak pojede tento den jen v tomto směru.
Hlavní část Šumavského parního léta je naplánovaná mezi 1. a 16. červencem. O sobotách a nedělích v tomto období vyrazí parní vlak po romantických tratích vedoucích hlubokými šumavskými hvozdy. Souprava s lokomotivou Kafemlejnek a historickými vozy řady Ci bude začínat vždy ve Volarech, odkud dopoledne zajede do Lenory a vrátí se zpět. Po poledni bude vlak z Volar pokračovat směrem na Černý Kříž, odkud se o sobotách vydá do Nové Pece a v neděli pak do Nového Údolí těsně u hranice s Bavorskem. Odpoledne se pak souprava vrátí zpět do Volar. Na pondělí 17. července je pak naplánovaná závěrečná jízda z Nové Pece do Kájova.
Kromě samotné jízdy vlakem si můžou cestující naplánovat třeba pěší výlet z Lenory kolem Soumarského rašeliniště do Volar, výstup ze Stožce nebo Černého Kříže ke Stožecké kapli anebo prohlídku volarského muzea s expozicí Železniční kancelář, která poukazuje na příjezd prvního vlaku do Volar. V Novém Údolí pak zejména děti mohou obdivovat výstavu „Klostermannova Šumava“, plnou skřítků a pohádkových bytostí. Ve vlaku je zařazen i bufetový vůz.
| 
                 Jízdní řád parního vlaku České Budějovice – Kájov a zpět  (platí 29. června 2023)  | 
        |
| 
                 České Budějovice  | 
            
                 16:38  | 
        
| 
                 Boršov nad Vltavou  | 
            
                 16:54  | 
        
| 
                 Křemže  | 
            
                 17:53  | 
        
| 
                 Zlatá Koruna  | 
            
                 18:12  | 
        
| 
                 Český Krumlov  | 
            
                 18:53  | 
        
| 
                 Kájov  | 
            
                 19:05  | 
        
    
| 
                 Jízdní řád parního vlaku Volary – Lenora a zpět  (platí 1., 2., 8., 9., 15. a 16. července 2023)
                          | 
        ||
| 
                 tam  | 
            
                 stanice  | 
            
                 zpět  | 
        
| 
                 09:35  | 
            
                 Volary  | 
            
                 10:37  | 
        
| 
                 09:56  | 
            
                 Lenora  | 
            
                 10:16  | 
        
    
| 
                 Jízdní řád parního vlaku Volary – Nová Pec a zpět  (platí v sobotu 1., 8. a 15. července 2023)  | 
        ||
| 
                 tam   | 
            
                 stanice
                              | 
            
                 zpět   | 
        
| 
                 12:30  | 
            
                 Volary  | 
            
                 15:25  | 
        
| 
                 13:00  | 
            
                 Černý Kříž  | 
            
                 15:10  | 
        
| 
                 13:25  | 
            
                 Nová Pec  | 
            
                 14:26  | 
        
        
| 
                 Jízdní řád parního vlaku Volary – Nové Údolí a zpět (platí v neděli 2., 9. a 16. července 2023)  | 
        ||
| 
                 tam   | 
            
                 stanice
                              | 
            
                 zpět   | 
        
| 
                 12:06  | 
            
                 Volary  | 
            
                 15:12  | 
        
| 
                 12:21  | 
            
                 Černý Kříž  | 
            
                 14:57  | 
        
| 
                 12:32  | 
            
                 Stožec  | 
            
                 14:45  | 
        
| 
                 12:43  | 
            
                 Nové Údolí  | 
            
                 14:31  | 
        
        
| 
                 Jízdní řád parního vlaku Nová Pec – Kájov  (platí 17. července 2023)  | 
        |
| 
                 Nová Pec  | 
            
                 13:24  | 
        
| 
                 Horná Planá  | 
            
                 13:42  | 
        
| 
                 Černá v Pošumaví  | 
            
                 13:54 – 14:30
                          | 
        
| 
                 Polná na Šumavě  | 
            
                 15:22  | 
        
| 
                 Hořice na Šumavě  | 
            
                 15:41  | 
        
| 
                 Kájov  | 
            
                 16:02  | 
        
Jízdné v rámci Šumavského léta s párou
Jízdenky do parních vlaků jsou v předprodeji ve všech pokladnách ČD a v e-shopu ČD. Zbylé jízdenky se budou prodávat přímo ve vlaku.
Úsek České Budějovice – Kájov
České Budějovice – Kájov (základní cena): 500 Kč
České Budějovice – Kájov (děti od 6 do 15 let): 250 Kč
Úsek Volary – Lenora
V prodeji budou pouze zpáteční jízdenky:
Volary – Lenora a zpět (základní cena): 300 Kč
Volary – Lenora a zpět (děti od 6 do 15 let): 150 Kč
Úsek Volary – Nová Pec / Nové Údolí
V prodeji budou pouze zpáteční jízdenky:
Volary – Nová Pec nebo naopak (základní cena): 500 Kč
Volary – Nová Pec nebo naopak (děti od 6 do 15 let): 250 Kč
Volary – Nové Údolí (základní cena): 500 Kč
Volary – Nové Údolí (děti od 6 do 15 let): 250 Kč
Děti do 6 let cestují zdarma bez nároku na místo k sezení.
Parní lokomotiva „Kafemlejnek“ (310.093)
Kafemlejnky byly nejrozšířenějšími lokomotivami našich lokálek. Později dosluhovaly na posunu v malých stanicích, výtopnách a vlečkách. Vyráběly se přes 35 let v počtu nejméně 300 kusů ve většině lokomotivek Rakousko-Uherska. Některé ve službě vydržely až do ukončení parního provozu. Většina byla zachráněna díky umístění na podstavec, jako památka nebo se dochovaly na vlečkách.
Podrobnosti k akci jsou k dispozici v porálu Vlakem na výlet a www.cdnostalgie.cz.