Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná ratingová agentura ocenila především silné postavení společnosti na českém železničním trhu a zdravou finanční kondici celé skupiny, a to i v současném období rekordních investic do obnovy vozidlového parku. České dráhy mají za sebou rok rekordních hospodářských výsledků. Skupina České dráhy hospodařila v uplynulém roce se ziskem více než 3,8 miliardy korun.
„Agentura Moody’s patří mezi tři nejrenomovanější ratingové agentury na světě a každou posuzovanou firmu vysvléká ‚do naha‘, takže měla k dispozici všechny klíčové informace o našem hospodaření, rizicích i rozvojových plánech. Mám radost, že se nám podařilo rating udržet na hodnotě Baa2, tedy v investičním pásmu, a to i v době, kdy masivně investujeme do vozového parku, a na část těchto investic si musíme půjčovat u bank a investorů, což zvyšuje objem našeho dluhu. Díky investicím ale úměrně roste i náš provozní zisk, což je pro udržení ratingu klíčové,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Moody’s ocenila silné strategické postavení Českých drah na tuzemském železničním trhu, a to jak v dálkové, tak v regionální dopravě.
„Nacházíme se v období rekordních investic do flotily Českých drah. Letos budeme investovat necelých 20 miliard korun. V následujících 10 letech pak plánujeme ve vazbě na požadavky objednatelů pořídit nové vlaky za více než 160 miliard. Na nové vlaky si samozřejmě budeme muset půjčit, protože vlastní zdroje v takovém objemu přirozeně nebudou k dispozici, ale považuji za klíčové, že půjčené prostředky využíváme a budeme využívat výhradně na investice do dlouhodobého majetku, který nám bude generovat dodatečný zisk, čímž bude zachováno dobré finanční zdraví. Jiným způsobem se rozvoj kvality služeb i s ohledem na historický dluh ani řešit nedá,“ dodává Krapinec.
Skupina České dráhy loni hospodařila s rekordním ziskem 3,8 miliardy Kč. Jedná se o historicky nejvyšší zisk vykazovaný podle Mezinárodních standardů IFRS. Hospodaření se tak meziročně zlepšilo o 3,4 miliardy korun. Svůj podíl na tom měly všechny společnosti Skupiny ČD včetně segmentu osobní dopravy, která také dosáhla historicky rekordních výsledků.
Pro České dráhy bude letošní rok rekordním z pohledu obnovy vlakové flotily. V průběhu roku by na české koleje mělo vyjet až 140 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Když budeme počítat každý vůz a článek jednotek samostatně, je to zhruba 440 jednotlivých vozidel. Mezi nimi jsou jak nejmodernější dálkové vlaky ComfortJet, tak i nové jednotky na regionální tratě RegioPanter a RegioFox.