Přesnost vlaků Českých drah zůstává stabilní. V průměru devět z deseti spojů jede na čas. Statistika sleduje nejen výchozí a sílovou stanici, ale celou jízdu vlaku.

„V první polovině roku bylo vypraveno skoro 1,2 milionů spojů, z toho 1 077 758 vlaků jelo na čas. Údaje o přesnosti vychází z 24 milionů údajů o jejich příjezdech a odjezdech po celé trati. Jízdní řád byl splněn na 89 %. Pokud bychom se zaměřili pouze na zpoždění způsobená dopravcem, pak by jelo na čas 98,8 % všech vlaků,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.

Tradičně nejvíce zpoždění připadá na ostatní příčiny. Jedná se především o sled vlaků (křižování a předjíždění), čekání na přípoj v rámci čekacích dob a obraty souprav, hnacích vozidel a personálu mezi vlaky. Tyto příčiny zpozdily vlaky v 61,8 % případů. Značný vliv na to má historické dědictví, protože drtivá většina našich tratí včetně hlavních železničních koridorů zůstává jednokolejná nebo v oblasti velkých aglomerací s hustou příměstskou dopravou jen dvoukolejná. Podíl jednokolejných tratí je u nás plných 78 %, zatímco tří a vícekolejných úseků je jen méně než 1 % tratí. V zahraničí ve velkých aglomeracích jsou přitom čtyř a vícekolejné tratě a oddělení dálkové expresní, regionální a nákladní dopravy na samostatné koleje zcela běžné. Nejblíže můžeme podobné řešení vidět v saské metropoli Drážďanech.

Odjezdová tabule

Za 18,4 % narušení JŘ odpovídá provozovatel dráhy. Jedná se především o vliv plánovaných výluk nebo poruchy staničních a traťových zabezpečovacích zařízení. Nejmenší podíl 13,4 % narušení JŘ přísluší dopravci. V tomto případě se jedná zejména o technické závady hnacích vozidel, příprava vlaku nebo prodloužení plánovaného pobytu ve stanici obvykle kvůli zvýšené frekvenci cestujících a delší době nástupu nebo výstupu cestujících.

Celkové plnění jízdního řádu v první polovině letošního roku na úrovni 89 % ve srovnání se stejným obdobím v roce 2024 můžeme označit za stabilní, byť došlo k drobnému poklesu o 0,3 procentního bodu. V případě včasnosti tzv. s odečtem, tedy pouze z viny dopravce, bylo dosaženo hodnoty 98,8 %, která je stejná jako v první polovině roku 2024.

Pokud už ke zpoždění vlaku dojde, pak byla největší pravděpodobnost, že jste se zdrželi mezi 6 a 15 minutami. Takové zpoždění mělo 8,5 % spojů. Šance, že váš vlak nabral zdržení více než 60 minut, je pak méně než 1:1400, nebo chcete-li pouhých 0,07 %.

Údaj „Plnění JŘ“ je parametr kvality sloužící ke zhodnocení časové spolehlivosti vlaků. Prezentované hodnoty vyjadřují podíl počtu přesně pojížděných bodů jízdy vlaků ze všech bodů na trase příslušného vlaku. Mezi tyto body patří odjezd z výchozí stanice, příjezd i odjezd v nácestných stanicích a příjezd do cílové stanice. U mezistátních vlaků se za odjezd z výchozí stanice, resp. za příjezd do cílové stanice považuje přechod státní hranice. Čas jízdy je hodnocen jako přesný, pokud nepřekročí toleranci (zpoždění) 5 min. V zahraničí jsou užívány i jiné tolerance, např. ve velkých evropských zemích je u dálkových vlaků stanovena tolerance včasnosti na 15 minut. To znamená, že v těchto státech hodnotí dálkový vlak zpožděný až do 15 minut jako vlak, který jede včas.