Právě dnes uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04 km/h. Při zkušební jízdě ho vytvořila elektrická jednotka 680.001 Pendolino vyrobená v italském závodě společnosti Alstom. České dráhy dnes provozují ještě rychlejší vozidla, přesto se Pendolino stane zřejmě prvním vlakem, který pojede v pravidelném provozu na síti Správy železnic rychlostí 200 km/h.

Rekordní rychlost byla dosažena Pendolinem na trati Brno – Břeclav mezi Vranovicemi a Podivínem dne 18. listopadu 2004. „I když má český rychlostní rekord už 20 let a České dráhy dnes provozují i rychlejší lokomotivy, patří Pendolina stále k našim nejrychlejším a nejkomfortnějším vlakům, které jsou u našich zákazníků velmi oblíbené. Stále nabízejí nejrychlejší cestování mezi Prahou a Ostravou a chystáme se na to, že se stanou také prvními vlaky, které u nás pojedou komerční rychlostí 200 km/h. Věřím, že rychlost 200 km/h svezeme naše zákazníky v Česku už v roce 2025,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Pandolino

České dráhy v současnosti provozují 6 kompletních sedmivozových jednotek řady 680 Pendolino a několik vozů ze sedmé jednotky. Na svém kontě už mají skoro 39 milionů kilometrů, v průměru přes 5,5 milionu kilometrů na jeden vlak. Jednotky zajišťují provoz vlaků SuperCity Pendolino mezi Prahou a severní Moravou, mezi Ostravou a Karovými Vary a po plném zprovoznění vlakového zabezpečovacího systému ETCS se v první polovině roku 2025 vrátí také na spoj SC Košičan z Prahy do Košic a zpět.

Vlaky SuperCity patří mezi nejrychlejší vlaky Česka. Při maximální rychlosti našich tratí 160 km/h zvládnou 356 kilometrů z ostravského hlavního nádraží do Prahy za 3 hod. 9 min. cestovní rychlostí 113 km/h. Trasu mezi ostravským nádražím Svinov a pražským nádražím v Libni zvládají dokonce cestovní rychlostí 119 km/h (2 hod. 54 min., 346 km).

Elektrické jednotky řady 680 Pendolino mají konstrukční rychlost 230 km/h, ale aktuálně jsou schválené pro maximální rychlost 200 km/h. Mají výkon 4 000 kW, celkovou délku 185 metrů a 327 míst k sezení. Hmotnost celého vlaku je 378 tun. Vybavené jsou pro napájecí soustavy 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. V současné době je na jednotky dosazovaný vlakový zabezpečovač ETCS.

České rekordy

Prvorepublikový rychlostní rekord byl vytvořen 3. června 1936 při zkušební jízdě motorového vozu M 290.002, legendární Slovenské strely. Dosažená rychlost byla 148 km/h a rychlost byla dosažena mezi Olomouc a Zábřehem na Moravě, což byl v minulosti a také dnes jeden z nejrychlejších úseků naší železnice.

Poválečné rekordy byly vytvářeny především na okruhu VUZ u Velimi. Dne 27. srpna 1964 tam vytvořila lokomotiva 498.106 oficiální rekord československé parní lokomotivy rychlostí 162 km/h. Dne 5. září 1972 na stejném místě padl rekord pro elektrickou trakci 219 km/h, který vytvořila lokomotiva E 469.3030 vybavená novou generací podvozků. Lokomotiva je dodnes v majetku VUZ a dnes nese označení 124.001. Rekordní rychlost v motorové trakci 176 km/h vytvořila prototypová lokomotiva T 499.0001 v srpnu 1976. tento typ lokomotiv se však nedostal do sériové výroby. 

České dráhy dnes provozují i rychlejší lokomotivy. Rekordmanem je stroj 1216.903 z bohumínského depa. Při schvalovací jízdě 17. ledna 2011 v Rakousku pro předchozího majitele dosáhl rychlost 253 km/h. Dosažení podobných rychlostí lze očekávat také u nových lokomotiv Českých drah Siemens Vectron určených pro komerční provoz rychlostí 230 km/h. 
 

Cestující v Pendolinu