České dráhy dnes společně se Zlínským krajem slavnostně představily nejnovější vlak RegioPanter. Národní dopravce jich v regionu nasadí od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, celkem pět. Nové vlaky výrazně zvýší komfort cestování na trati z Přerova přes Hulín a Otrokovice do Břeclavi.
Součástí dnešního slavnostního představení vlaku RegioPanter druhé generace byla i prezentační jízda z Otrokovic do Starého Města u Uherského Hradiště. „Třívozové elektrické vlaky RegioPanter nejnovější generace nabízejí pohodlí a komfort, který chceme cestujícím na regionálních tratích nabízet, ať už míří do práce, do školy nebo za volnočasovými aktivitami. Ve Zlínském kraji se jednotky rychle zabydlují. Zatím jezdí ve zkušebním provozu, od poloviny prosince pak pětice Panterů pokryje kompletně provoz na trati z Přerova do Břeclavi,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.
Zlínský kraj je v pořadí už pátým krajem, kde České dráhy nejnovější jednotky RegioPanter uvádějí do provozu.
„Děkuji Českým drahám, že se moderními jednotkami RegioPanter budou moci nově svézt i cestující ve Zlínském kraji. Mám z toho velkou radost, protože to významně přispěje k dalšímu zkvalitnění veřejné dopravy v našem regionu,“ uvedl statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Radek Doležel, zodpovědný za dopravu.
RegioPanter má kapacitu 234 míst k sezení. Celkově tak vlaky nabídnou téměř 1 200 nových pohodlných sedaček pro regionální dopravu v kraji. Během příštího roku moderní jednotky najedou ve Zlínském kraji zhruba 445 tisíc vlakokilometrů. Všechny vlaky jsou zároveň vybaveny vnějšími polepy Zlínského kraje. RegioPantery nahrazují již nemoderní vozbu z 90. let. Vedle trati z Přerova do Břeclavi budou zajišťovat část výkonů také na spěšných vlacích z Olomouce do Starého Města u Uherského Hradiště. Jejich výrobcem je společnost Škoda Group.
"Dodání moderních elektrických jednotek do Zlínského kraje představuje nejen technologický, ale také symbolický krok vpřed. Zástupci rodiny RegioPanterů dnes jezdí již ve dvanácti krajích a Zlínský kraj je tím třináctým, který vsází na pohodlí, spolehlivost a inovace od Škoda Group. Společně znovu dokazujeme, že česká technologie a pohodlné cestování mohou jít ruku v ruce," říká Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group.
S elektrickými jednotkami RegioPanter už se cestující v kraji několik měsíců setkávají, protože sem zajíždějí ze sousedního Olomouckého kraje na lince z Olomouce do Valašského Meziříčí a Vsetína.
Elektrické jednotky RegioPanter jsou moderní bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, palubní sítí Wi-Fi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek 230 V 50 Hz AC a USB kontaktů a v nejnovější verzi nabízejí také dobíjení elektrických invalidních vozíků. Vlaky disponují velkým prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel. RegioPantery jsou vybaveny nejmodernější bezpečnostní a komunikační technikou, jako jsou evropský vlakový zabezpečovač ETCS nebo radiokomunikace GSM-R.
České dráhy u společnosti Škoda Group objednaly 60 třívozových jednotek řady 640.2 RegioPanter. Nejvíce jich jezdí v Olomouckém kraji, kde je od letošního léta nasazeno do provozu celkem 27 těchto moderních jednotek. Další jednotky jsou dodávány do Prahy a Středočeského kraje. S Pantery se cestující setkají i na tratích v Královéhradeckém a v Moravskoslezském kraji.
Kromě 60 jednotek řady 640.2 objednal národní dopravce i 50 kusů dvouvozových elektrických jednotek řady 650.2, které zajišťují provoz na vybraných tratích v Karlovarském, Plzeňském, Jihočeském, Moravskoslezském a Středočeském kraji a také na Vysočině.
Po dokončení dodávek tak bude uvedeno do provozu celkem 280 vozidel, které nabídnou pohodlné sedačky skoro 21 tisícům cestujících.
Výhody elektrických jednotek RegioPanter
- moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami dle požadavku krajů ve 2. a případně také v 1. třídě;
- bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
- moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem, dveře jsou vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob;
- prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
- doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků, individuální čtecí lampičky jednotlivých míst;
- dostatečné velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel;
- moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.
Třívozový RegioPanter řady 640.2
- kapacita 234 míst k sezení
- délka 79,4 metrů
- hmotnost 151 tun
- max. rychlost 160 km/h
- výkon 2 040 kW
- napájecí systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC
- počet motorů – 6
- počet podvozků – 6
- počet dveří – 12