V neděli 15. prosince 2024 začíná na železnici platit nový jízdní řád. Hlavní novinkou v dálkové dopravě bude zahájení provozu nové linky Baltic express z Prahy do polské Gdyně a rozšíření provozu ComfortJetů na páteřních mezistátních linkách, především do Německa. V regionální dopravě dochází ke změnám na základě požadavku jednotlivých krajských úřadů, resp. krajských koordinátorů dopravy, v souvislosti s dodávkami nových vozidel a s modernizací železničních tratí. Cestující se tak např. nově svezou novými elektricko-bateriovými RegioPantery na nové přímé lince z Ostravy přes Studénku a Kopřivnici do Veřovic, elektrickými vlaky z Brna až do Zastávky u Brna nebo novými RegioFoxy mezi Táborem, Milevskem, Pískem a Strakonicemi. Rozšíří se také provoz spěšných vlaků zajišťovaných zcela novými jednotkami RegioPanter na trati z Prahy přes Kolín do Kutné Hory v rámci Pražské integrované dopravy. České dráhy také plánují zajistit během oprav silničního mostu přes Labe "náhradní vlakovou dopravu" mezi západním a střekovským nádražím v Ústí nad Labem a po zhruba dvaceti letech začnou zastavovat regionální vlaky ve stanici Holubice na trati mezi Brnem a Vyškovem. Pokračovat bude také modernizace vozidlového parku, a to jak v dálkové, tak v regionální dopravě. Nový jízdní řád bude platit do 13. prosince 2025.
Níže přinášíme přehled nejvýznamnějších změn v dálkové dopravě i v jednotlivých regionech.
Novinky v dálkové dopravě
Hlavní novinkou v dálkové mezistátní a vnitrostátní dopravě v jízdním řádu 2025 bude zavedení čtyř párů vlaků Baltic express z Prahy přes Pardubice, Lichkov a Wrocław do Gdyně a postupné zavádění jednotek ComfortJet. K významnějším změnám v trasách, v časech odjezdů a příjezdů nebo v počtu dálkových vlaků však nedojde. Změny jízdních řádů dálkových vlaků budou většinou v rozsahu několika minut.
Novinky v regionální dopravě
Novinky v Praze a Středočeském kraji
Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami v hlavním městě vzroste zhruba o 6 %, ve Středočeském kraji o téměř 3 %. K největším změnám dojde na tratích z Prahy přes Poříčany do Kolína a Kutné Hory a z Prahy přes Nymburk do Kolína, na kterých bude změněn dopravní koncept. Ten bude založený na nových spěšných vlacích. K rozšíření provozu spěšných vlaků dojde také v úseku mezi Benešovem, Voticemi, Olbramovicemi a Táborem. V souvislosti se stavebními pracemi v pražském železničním uzlu dojde ke změně výchozí, resp. cílové stanice u linek S2 a S22, které nově pojedou směrem do Milovic, Nymburka a Kolína z pražského hlavního nádraží. Podrobnosti najdete zde.
Novinky v Pardubickém kraji
Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami v Pardubickém kraji zůstane na podobné úrovni jako v končícím grafikonu. V souvislosti se zahájením výhradního provozu pod ETCS na hlavní trati Kolín – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc / Brno dojde k dočasné změně jízdního řádu na trati mezi Českou a Moravskou Třebovou, kde bude do poloviny června nutné ve většině případů přestupovat ve stanici Třebovice v Čechách. Na některých tratích bude zaveden samoobslužný způsob odbavení prostřednictvím automatů a validátorů nainstalovaných přímo ve vozidlech. Týkat se to bude tratí z Přelouče do Heřmanova Městce, z Chrudimi přes Moravany do Holic, z České Třebové do Lanškrouna, Zábřehu na Moravě a Letovic a z Chocně do Litomyšle.
Novinky v Královéhradeckém kraji
V oblasti vozového parku bude jízdní řád 2025 v Královéhradeckém kraji přelomový – moderní elektrické jednotky RegioPanter zcela nahradí soupravy složené z lokomotiv a starších vozů. V motorové trakci se výrazně uplatní jednotky RegioFox. Celkem bude nasazeno 7 elektrických a po dokončení dodávky pro tento jízdní řád 16 motorových jednotek.
Novinky v Libereckém kraji
Rozsah regionální dopravy, které zajišťují České dráhy v Libereckém kraji, ve srovnání s aktuálním jízdním řádem mírně vzroste. Na trati Smržovka – Josefův Důl bude na základě požadavku Libereckého kraje zaveden nový dopravní koncept. České dráhy také posílí některé hojně využívané vlaky mezi Libercem, Raspenavou a Bílým Potokem pod Smrkem a mezi Libercem, Harrachovem a Szklarskou Porębou.
Novinky v Ústeckém kraji
Rozsah regionální dopravy, které zajišťují České dráhy v Ústeckém kraji, zůstane na podobné úrovni jako v současném grafikonu. V souvislosti se zahájením oprav silničního mostu Dr. Edvarda Beneše v krajském městě ČD plánují zajistit náhradní vlakovou dopravu mezi stanicemi Ústí n. L. západ a Ústí n. L.-Střekov. Termín zahájení provozu těchto vlaků bude záviset na termínu zahájení oprav mostu a zprovoznění lávky pro pěší a cyklisty. Turistické vlaky v regionu budou jezdit v období od 29. března do 2. listopadu 2025 a zachovány budou i turistické vlaky linky RE20 mezi Ústím nad Labem a Drážďany.
Novinky v Karlovarském kraji
Rozsah regionální dopravy, které zajišťují České dráhy v Karlovarském kraji, zůstane na podobné úrovni jako v současném grafikonu, navíc bude nasazeno několik sezónních vlaků. Po roce dojde k obnovení přímého spojení spěšnými vlaky mezi Chebem a Norimberkem a jejich navázání v Chebu na rychlíky od Karlových Varů. Nově nejsou objednány vlaky v krátkém úseku Loket – Loket předměstí.
Novinky v Plzeňském kraji
V Plzeňském kraji budou České dráhy zajišťovat podobný rozsah regionální dopravy jako v současném grafikonu. K drobným úpravám dojde na tratích z krajského města do Radnic a Žihle a také z Rokycan do Mirošova. Dva nové páry vlaků rozšíří o víkendech a svátcích v letní sezóně nabídku mezi Blatnou a Nepomukem. Cestující směřující do Železné Rudy se svezou zcela novými jednotkami RegioFox, které budou nasazené na osobních vlacích z Klatov i na sezónních spěšných vlacích z Plzně.
Novinky v Jihočeském kraji
Rozsah regionální dopravy zajišťované v Jihočeském kraji Českými drahami vzroste. Více spojů pojede na tratích z Českých Budějovic do Rybníka, řada z nich bude navíc pokračovat přímo až do Lipna nad Vltavou. Nové spoje pojedou také na dalších tratích, např. z Českých Budějovic do Písku, Borovan a Jindřichova Hradce nebo z Veselí nad Lužnicí do Tábora. Na lince z Tábora přes Milevsko do Písku a Strakonic budou všechny vlaky zajištěny zcela novými jednotkami RegioFox.
Novinky v Kraji Vysočina
Rozsah dopravy Českých drah v Kraji Vysočina zůstane na podobné úrovni jako v současném grafikonu. Na některých tratích v regionu dojde ke změně dopravního konceptu. Vlaky ze Žďáru nad Sázavou do Křižanova tak nově pojedou přímo až do Velkého Meziříčí zast. a Studence. V souvislosti s dokončením elektrizace tratě ze Střelic do Zastávky u Brna se na trati Brno – Jihlava bude mezi regionálními vlaky přestupovat v Zastávce u Brna. Ke změně dopravního modelu dojde i na trati ze Světlé nad Sázavou do Čerčan, kde se nově bude přestupovat ve Zruči nad Sázavou a nikoliv v Ledči nad Sázavou jako doposud. Ke změnám v jízdních řádech také dochází v souvislosti s modernizací stanice Jihlava město.
Novinky v Jihomoravském kraji
Hlavní novinkou v Jihomoravském kraji bude zahájení provozu elektrických vlaků v nově zmodernizovaném úseku ze Střelic do Zastávky u Brna. Na vlacích linky S4 z Brna do Zastávky budou nasazené jednotky RegioPanter a současně bude provoz této linky výrazně posílen. V době přepravní špičky budou také osobní vlaky linky S2 nově prodloužené z Křenovic hor. n. až do stanice Holubice, která tak začne zhruba po dvou dekádách znovu sloužit cestujícím. Provoz na třech regionálních neelektrizovaných tratích bude od změny grafikonu zajišťovat jiný dopravce. Zásadní změnou pro cestující bude zrušení vlakového personálu ČD na většině tratí, resp. většině spojů (v jízdním řádu označených symbolem oka) a uzavření velkého počtu pokladen v kraji. Vlakové čety ČD nahradí částečně zaměstnanci krajského koordinátora dopravy KORDIS JMK, ve většině vlaků budou umístěny nové prodejní automaty jízdenek IDS JMK a systému jednotného tarifu.
Novinky v Olomouckém kraji
V Olomouckém kraji bude zachován rozsah regionální dopravy na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Regionální spoje na páteřních elektrizovaných tratích bude zajišťovat celkem třicítka RegioPanterů, které zajistí zhruba dvě třetiny všech výkonů v regionu. Tyto moderní nízkopodlažní jednotky budou nově nasazené také na spěšných vlacích mezi Olomoucí, Přerovem, Otrokovicemi a Starým Městem u Uherského Hradiště. Na některých tratích dojde na základě požadavku objednatele regionální dopravy k dílčím úpravám.
Novinky v Moravskoslezském kraji
V Moravskoslezském kraji bude zachován rozsah regionální dopravy na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Hlavní novinkou, a to nejen na regionální, ale i na celorepublikové úrovni, bude nasazení čtyř nových elektrických jednotek RegioPanter dovybavených bateriemi. Tato výbava umožní zajistit přímé spojení z Ostravy do Studénky a dále po neelektrizované trati přes Štramberk až do Veřovic. Cestující budou moci využít také nová přímá spojení z Opavy přes Ostravu do Českého Těšína a přestupy odpadnou také u dalších vyhledávaných relací.
Novinky ve Zlínském kraji
Hlavní novinkou ve Zlínském kraji bude nasazení pěti zcela nových elektrických jednotek RegioPanter na osobních vlacích spojujících Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště a Břeclav. Ke změně dojde také u spěšných vlaků mezi Olomoucí a Starým Městem, které nově zajistí elektrické vlaky místo aktuálně využívaných dieselových jednotek ř. 844 RegioShark. Provoz všech těchto spojů tak bude efektivnější a zároveň ekologičtější. Na základě objednávky Zlínského kraje navíc České dráhy v této relaci zajistí nový pár spěšných vlaků a ke změnám dojde také na dalších tratích v regionu, kde budou časy osobních vlaků upravené do taktových poloh.
Od 15. prosince 2024 dojde k úpravám tarifu Českých drah, podrobnosti najdete na těchto stránkách.