Klimatizace, palubní Wi-Fi síť, zásuvky 230 V a USB pro dobíjení cestovní elektroniky, dostatek místa pro kočárky a jízdní kola, audiovizuální informační systém. To vše je novým standardem regionálních vlaků v Jihočeském kraji. České dráhy dokončují rozsáhlou modernizaci vozidlového parku, která spočívá v nasazení sedmi nových motorových jednotek RegioFox a převzetí dalších pěti dvouvozových RegioPanterů druhé generace, čímž se počet těchto moderních elektrických vlaků v kraji zaokrouhlí na 15.
„My jsme už na konci roku 2023 podepsali s ČD smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících na železnici, díky které máme mít všechny tratě, elektrifikované systémem 25 kV, pod moderními vlaky. To jsme Jihočechům slíbili a teď je ta chvíle, kdy si můžeme další slib odškrtnout jako splněný. Já jsem rád, že naši cestující mají k dispozici skutečně to nejlepší, co je v současné době na našich tratích vůbec možné. Kraj se stará o dopravní obslužnost, vozíme Jihočechy do práce i do školy a tohle je další díl skládačky, který jsme považovali za nutný doplnit. Tedy zajistit cestujícím maximální možný komfort, který si jistě zaslouží,“ řekl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.
„České dráhy pokračují v rychlé modernizaci vozového parku na vytížených regionálních tratích a nejinak tomu bude i v jižních Čechách. Elektrické jednotky RegioPanter i motorové RegioFoxy se mezi našimi cestujícími těší velké oblibě a jsem přesvědčen, že mnohé fanoušky si najdou i mezi Jihočechy. Nabízí totiž vše, co patří k modernímu a pohodlnému cestování – klimatizaci, Wi-Fi, dostatek místa, tichý provoz a nejmodernější zabezpečovací systémy,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a dodává: „Dvaadvacet moderních vlaků znamená více než 2 900 komfortních sedaček pro cestující. To pro představu téměř odpovídá počtu obyvatel Volyně na Strakonicku.“
„Jihočeský kraj přitahuje svou bohatou historií a úchvatnou přírodou, a my jsme rádi, že můžeme přispět k jeho rostoucí atraktivitě dodávkou pěti nových dvouvozových jednotek RegioPanter. Jedná se o úspěšný vlak, který brázdí nejen tratě Jihočeského kraje, ale úspěšně vyrábíme tento vlak v různých variantách pro Slovensko, Lotyšsko, Estonsko a již za krátko také pro Bulharsko. Celkově bude těchto vlaků brzy jezdit téměř 400. Cestující se tedy mohou těšit na moderní vlaky, splňující nejvyšší evropské standardy kvalit i bezpečnosti,“ řekl Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group.
„Velmi si vážíme spolupráce s Českými drahami a jsme rádi, že naše motorové jednotky, které dopravce pojmenoval jako RegioFoxy, mohou vozit cestující téměř po celé republice a také v krásném Jihočeském kraji. Chtěl bych zdůraznit, že kromě jízdního komfortu a vysoké technické úrovně jednotek PESA jsou tyto vlaky vybaveny nejmodernějšími pohonnými jednotkami Rolls-Royce, které splňují přísné emisní normy STAGE 5 a navíc jsou přizpůsobeny k použití moderních syntetických paliv HVO. Použití HVO v příměsi s motorovou naftou může snížit vypouštěné emise až o desítky procent,“ uvedl Miroslav Kupec, jednatel společnosti PESA Rail CR, která v Česku zastupuje polského výrobce kolejových vozidel.
S Foxy přes nový most u Červené nad Vltavou, RegioPantery po celém kraji
Obnovu vozidlového parku v Jihočeském kraji zahájily České dráhy v polovině roku 2012, kdy postupně začaly přebírat od výrobce a následně nasazovat do provozu čtyři dvouvozové elektrické jednotky řady 650 RegioPanter 1. generace. V období do začátku roku 2014 tyto vlaky postupně začaly zajišťovat většinu spojů na regionální lince České Budějovice – Strakonice a téměř všechny spoje na lince České Budějovice – České Velenice.
Mnohem rozsáhlejší proměnou pak prošla vozba v elektrické trakci během první poloviny roku 2022, kdy výrobce Škoda Group dodal Českým drahám dalších deset nových RegioPanterů 2. generace (řada 650.2). Jednotky převzaly zbývající výkony mezi Strakonicemi, Českými Budějovicemi a Českými Velenicemi a následně byly postupně nasazeny na linkách z Českých Budějovic do Písku a Jindřichova Hradce, dále na většině spojů z Českých Budějovic do Horního Dvořiště (s výjimkou vlaků, které pokračují z Rybníka do Lipna nad Vltavou, a mezinárodních vlaků České Budějovice – Linz Hbf) a z krajské metropole do Tábora. Nasazení těchto moderních vlaků na zbývajících spojích z Českých Budějovic do Horního Dvořiště a do Lipna nad Vltavou umožní převzetí další pětice RegioPanterů. Tato dodávka aktuálně probíhá, České dráhy již převzaly čtyři jednotky, a k jejímu završení by mělo dojít na začátku října. V jihočeské flotile pak České dráhy budou mít celkem patnáct RegioPanterů 2. generace a čtyři podobné jednotky z první série.
Po dokončení dodávky RegioPanterů zajistí tyto moderní elektrické vlaky kompletní regionální dopravu na elektrizovaných tratích, kde objednává vlaky Jihočeský kraj. Cestující se Pantery svezou na tratích České Budějovice – Strakonice, České Budějovice – Písek, České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec, České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Tábor, České Budějovice – Horní Dvořiště a Rybník – Lipno nad Vltavou.
Obnova probíhá také u vlaků zajišťující výkony na neelektrizovaných tratích. Pro Jihočeský kraj je určeno celkem sedm nových jednotek řady 847 RegioFox, lidově nazývaných „Lišky“. Výrobce PESA už Českým dráhám dodal šest těchto jednotek, poslední jednotka bude dle smlouvy předána dopravci na konci září. Aktuálně jsou nasazeny první jihočeské RegioFoxy dočasně na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi, od října budou nasazeny na úseku Tábor – Milevsko. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude sedmero „Lišek“ vozit cestující na celé plánované lince mezi Táborem, Pískem a Strakonicemi.
Výhody moderních vlaků RegioPanter a RegioFox
- moderní světlý a přehledný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami dle požadavku krajů ve 2. a případně také v 1. třídě;
- klimatizace;
- na zastávkách s nižšími nástupišti usnadňuje nástup dodatečný výsuvný schod;
- pro cestující na vozíku jsou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, resp. umožní překonat různou výšku nástupiště a podlahy vozu;
- moderní předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, nástup a výstup je umožněn bezpečně jen na straně nástupiště;
- pro nevidomé a slabozraké jsou dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhovaným slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem, dveře jsou vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob;
- pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu a tlačítka v haptickém provedení;
- prostorné bezbariérové WC s uzavřeným systémem je přístupné osobám na vozíku a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
- elektrické zásuvky 230 V a USB porty pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp.;
- v elektrických jednotkách výkonné zdroje el. energie pro dobíjení elektrických invalidních vozíků nebo elektrokol;
- sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček;
- u elektrických jednotek individuální čtecí lampičky u jednotlivých míst;
- dostatečně velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel;
- moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob.
Moderní vlaky Jihočeského kraje v číslech
Dvouvozový RegioPanter řady 650.2
- kapacita 140 míst k sezení
- délka 52,9 metrů
- hmotnost 105 tun
- max. rychlost 160 km/h
- výkon 1 360 kW
- napájecí systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC
- počet motorů – 4
- počet podvozků – 4
- počet dveří – 8
- Konečný počet jednotek v kraji – 15
RegioFox řady 847
- kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček)
- délka 44,4 metrů
- hmotnost 83 tun
- max. rychlost 120 km/h
- výkon 750 kW
- počet motorů – 2
- přenos výkonu hydrodynamický
- počet podvozků – 3
- počet dveří – 4
- konečný počet jednotek v kraji – 7