![]() | Výroční zpráva ČD 2000 |
Výroční zpráva ČD 2000 | Úvodní slovo strana 4 - 5 |
Úvodní slovo generálního ředitele
Vážení přátelé, rok 2000 byl prvním po mnoha letech, kdy našich služeb využilo více cestujících i zákazníků v nákladní dopravě a produktivita práce vzrostla o více než devět procent. Potvrdil se tak trend z druhé poloviny předchozího roku, kdy se nám podařilo dosavadní směr vývoje zlomit prostřednictvím aktivní obchodní politiky. Ilustruje to také výrazný posun Českých drah k moderní obchodní firmě, kterou se chceme v co nejkratším čase stát. Hospodářské výsledky jsou však stále zatíženy nedořešenými ekonomickými pravidly především při financování osobní dopravy. Růst zájmu o osobní dopravu se opírá především o zlepšení nabídky počtu vlakových spojů, ale také o rozvoj zajímavých obchodních nabídek, například pro studenty, nebo v rámci příhraniční spolupráce se Saskem a Bavorskem. Postupně zlepšujeme své služby. Po celé republice vyrostla řada moderních zákaznických ČD center a do vlaků jsme zařadili moderní osobní vozy pro dálkovou dopravu. Zahájená obnova příměstských vlaků pak přináší do cestování v okolí velkých aglomerací komfort srovnatelný s dálkovými expresy. Osobní doprava zaznamenala řadu důležitých právních změn, které nás opět přiblížily k rovným podmínkám mezi železniční a silniční dopravou a do spravedlivějších ekonomických podmínek. Novela zákona o drahách zavedla také na železnici závazek služby poskytované ve veřejném zájmu a právo na její úhradu. V roce 2000 jsme s těmito novými pravidly začali pracovat a v roce 2001 již budeme zajišťovat dopravu podle novelizovaného zákona. Zavedení institutu služby ve veřejném zájmu do železniční dopravy je jedním z důležitých kroků k úspěšné transformaci celé naší železnice. Zlepšení produktivity práce, lepší využití techniky, více přepraveného zboží - to jsou základní trendy v nákladní dopravě Českých drah v roce 2000. Za významný považujeme také posun v oblasti komodit. Vedle stále velkého zastoupení tradičních hromadných substrátů, jako uhlí či rudy, se nám podařilo získat více nových perspektivních přeprav. Jde například o přepravu potravinářského zboží a kontejnerů. Se změnou struktury našich zásilek a připravovanou přeměnou na obchodní společnost roste význam našich obchodních zástupců a generálních zástupců v zahraničí. Této problematice jsme i v roce 2000 věnovali velkou pozornost. Důkazem je vzrůst přepravních výkonů na 89,8 milionu tun. Velký objem nákladní přepravy realizované na české železnici jednoznačně přispívá k dobrému životnímu prostředí v naší zemi. Pokud bychom připustili hromadný přesun nákladní dopravy na silnice, museli bychom počítat také s horším vzduchem a více nehodami v našich městech. Nové silnice pro tisíce kamionů by pak mohly naši krásnou přírodu změnit v jednu velkou betonovou plochu. |
Rok 2000 byl také významný v modernizaci železniční infrastruktury. Zásadním způsobem se pokročilo v obnově koridorových tratí. Prakticky byla dokončena celá moravská část I. koridoru a intenzita stavební činnosti se přesunula především na sever Čech. Na řadě dokončených úseků pak poprvé v historii naší železnice bylo možné zahájit pravidelný provoz rychlostí 160 km/h. Na II. koridoru se stavební práce přesouvají z jihu Moravy do její střední a severní části a také příprava na zahájení modernizace IV. koridoru z Prahy na jih Čech je v plném proudu tak, abychom mohli zahájit jeho modernizaci v roce 2003. Pozornost věnujeme i všem ostatním objektům a tratím včetně lokálek, ale nedostatek finančních prostředků neumožňuje jejich rozsáhlejší obnovu. Proto hledáme netradiční formy spolupráce s obcemi, podnikateli a fondy Evropské unie. Příkladem je revitalizace olomouckého hlavního nádraží nebo šumavských stanic v Železné Rudě a ve Špičáku. Jistě jste si všimli, že ve svém úvodním slově hovořím o nás, tedy o všech zaměstnancích Českých drah. Bez dobré práce všech průvodčích, výpravčích, strojvedoucích, traťmistrů, obchodníků a zaměstnanců řady dalších profesí bychom svým zákazníkům nemohli nabídnout více než 7 000 osobních vlaků denně, které využívá okolo půl milionu cestujících, a další nákladní vlaky s denní přepravou čtvrt milionu tun zboží. Vážení přátelé, obchodní partneři a cestující, děkuji Vám za důvěru, kterou jste naší společnosti v uplynulém roce věnovali, a ujišťuji Vás, že nejen já, ale všichni zaměstnanci Českých drah učiní i v roce 2001 vše pro Vaši spokojenost s moderní, ekologickou a bezpečnou železniční dopravou. Na závěr mi dovolte vyjádřit naději, že se nám v příštím roce podaří urazit další podstatný kus cesty k rovným podnikatelským podmínkám mezi všemi druhy dopravy, v transformaci Českých drah a jejich přeměně v moderní obchodní společnost, jež nám umožní nabídnout kvalitnější a bohatší služby.
Ing. Dalibor Zelený |
![]() |