Domovská stránka ČDVýroční zpráva ČD 2000  

 

Výroční zpráva ČD 2000

Předchozí strana   Obsah    Následující strana

Nákladní doprava a přeprava
strana 15

Základní činnosti

Nákladní doprava a přeprava

Železniční nákladní doprava provozovaná státní organizací České dráhy je neopominutelnou součástí českého dopravního trhu. České dráhy poskytují více než pětinu výkonů prováděných českými dopravci v pozemní veřejné přepravě zboží. Zákazníkům je k dispozici v průměru jedna stanice otevřená pro příjem a výdej zásilek na každých 75 kilometrů čtverečních. Tak hustou sítí stanic se nemůže pochlubit žádná jiná evropská země.

Nákladní přeprava je dominantním segmentem podnikání Českých drah (měřeno tržbami). Nabízí zákazníkům přepravu vozových zásilek, přepravu zásilek kombinované dopravy (pro operátory), přepravu spěšnin (malých zásilek), přípojovou obsluhu vleček z tratí v provozu ČD a další doprovodné služby. Jako nadstandardní služby jsou nabízeny přepravy vlaků v logistickém režimu, přeprava vozových zásilek s předem stanovenou dobou přepravy a garantovaným časem dodání a provozování dopravy na celé vlečce zákazníka.

Pro aktivní řešení logistických potřeb jsou zákazníkům k dispozici obchodní manažeři, poradenská služba, Spedice ČD, generální zástupci v zahraničí a generální zástupci zahraničních železnic v ČR. Realizace významných nebo citlivých zakázek je kontrolována dispečersky. České dráhy se snaží orientovat na logistické potřeby svých zákazníků, na výrobní rytmus, směnnost, charakter surovin a zboží apod. Jde o službu, která začíná na konci poslední technologické operace ve výrobě a končí u prodejního pultu.

Podíl celkové přepravy Českých drah na liberalizovaném železničním trhu v ČR se v roce 2000 meziročně zvýšil z 89,6 % na 90,8 %. Působení Českých drah na trhu je plně v souladu s obecnými pozitivními trendy české ekonomiky. Vlaky ČD bylo v roce 2000 převezeno 89,8 milionu tun. Přeprava se meziročně zvýšila o 9,3 %, tj. o 7,6 milionu tun. Největší dynamiku zaznamenal průvoz zboží s nárůstem 28,9 %, o něco menší nárůst byl v dovozu o 18,6 %. Vnitrostátní přeprava rostla pomaleji, a to jen o 8,3 procent. Vývoz stagnoval.

S obnovením poptávky po hutních výrobcích došlo k opětnému nárůstu dovozu rud, s meziročním přírůstkem o 1,6 milionu tun. Expedice hutních výrobků vylepšila výkony ve vnitrostátní přepravě i ve vývozu po cca 100 tisíc tun, třicetiprocentní meziroční nárůst byl v dovozu oceli a hutních výrobků, cca o 537 tisíc tun. Významný podíl na dynamice měly přepravy zemědělských výrobků (zejména obilovin) ve vývozu. Jejich meziroční nárůst činil téměř 60 procent, což odpovídá 641 tisícům tun navíc.

Mimořádně dynamicky se vyvíjela poptávka po kombinované dopravě. Přírůstek vývozu a dovozu zboží po železnici ve velkých kontejnerech činil kolem 30 %, v každé z těchto položek se nárůst blížil 200 tisícům tun. Sedmiprocentní meziroční přírůstek byl v průvozu. Desetiprocentní nárůst dovozu (o 150 tisíc tun) i vývozu (o 123 tisíc tun) nastal i v tzv. doprovázené přepravě kamionů vlaky známé jako Ro-La.

Nákladní přeprava Českých drah se snaží udržovat relaci mezi cenami své produkce a rostoucími externími náklady racionalizací všech činností. Významným pozitivem bylo např. při meziročním nárůstu přepravy v tunách o 9,3 % zvýšení dopravního výkonu v hrubých tunových kilometrech jen o 2,3 %, ujeté vlakové kilometry nákladní dopravy se snížily o 2,4 %, úseková rychlost vlaků nákladní dopravy se zvýšila o 4,4 %, průměrná dopravní hmotnost nákladního vlaku se zvýšila o 2,8 %, počet hnacích vozidel pro zajištění nákladní dopravy se snížil o 14,8 %, produktivita zaměstnanců vlakových čet a posunu v hrubých tunových kilometrech na zaměstnance se zvýšila o 14,2 %.