![]() | Výroční zpráva ČD 2000 |
Výroční zpráva ČD 2000 | Budoucnost organizace strana 26 - 28 |
Budoucnost organizace
Pro České dráhy představuje období let 2000 a 2001 klíčový mezník jejich dalšího vývoje. Za stěžejní bod budoucího vývoje lze označit přípravu podniku na realizaci transformace na obchodní společnost. Příprava transformace organizace je z hlediska dosavadního vývoje nejdále od jejich vzniku v roce 1993 a představuje dosud nejhlubší zásah do činností, majetku a fungování podniku. Transformace Českých drah bude mít své důsledky nejen pro České dráhy samotné, ale bude ve svém obsahu znamenat významné změny v celém dopravním sektoru v České republice.
Dosud byl v rámci procesu restrukturalizace železnic v ČR novelizován zákon o dráhách a přijat zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury. Bylo dosaženo shody mezi Českými drahami, Ministerstvem dopravy a spojů České republiky a odborovými centrálami působícími na železnici o podobě transformace ČD na obchodní společnost a v návaznosti na platné právní normy byl připraven pro legislativní proces návrh zvláštního zákona (tzv. transformační zákon) řešící restrukturalizaci Českých drah a nastolení standardních podmínek pro podnikání. Vláda návrh transformačního zákona schválila v únoru 2001.
Za základní cíle transformace lze označit:
Návrh transformačního procesu, jenž má být založen na bázi zvláštního zákona, předpokládá vznik nástupnických subjektů:
Transformace Českých drah dle vládního návrhu transformačního zákona
V zájmu zlepšení komunikace Českých drah s orgány reformované veřejné správy a zprůhlednění vzájemných vztahů, což má význam pro objednávání a financování veřejných služeb a strategický rozvoj regionální dopravy, bylo rozhodnuto o realizaci územní reformy Českých drah. Všechny akce připravovány s cílem přizpůsobení podniku reformě veřejné správy a naplnění transformačního procesu Českých drah budou vzájemně koordinovány.
České dráhy musí být připraveny na to, že každý z krajů v rámci svého samosprávného postavení, začne uplatňovat jedinečnou regionální dopravní politiku, bude rozdílně přistupovat k rozsahu financování základní dopravní obslužnosti a rovněž se bude lišit přístup nadkrajských struktur k rozvoji železniční infrastruktury a k rozsahu pomoci z fondů Evropské unie pro tento účel. Za významný bod budoucích změn v rámci územní reformy v České republice bude zejména přenesení působnosti okresních úřadů ve věci zajištění dopravní obslužnosti regionu pro rok 2002 na krajské úřady. Ovlivnění vývoje v regionech ve prospěch železniční dopravy je cestou, jak zlepšit šance Českých drah na zvýšení svého podílu na dopravním trhu. Toho nelze dosáhnout jinak než individuálním přístupem, a proto České dráhy připravují v každém z krajů své zastoupení.
Realizací procesu transformace se nově vzniklá akciová společnost České dráhy stane standardním subjektem dopravního a přepravního trhu České republiky. Již dnes jsou si České dráhy vědomy, že úspěch v nových podmínkách je podmíněn vysokou orientací na zákazníka – a to jak v osobní, tak v nákladní dopravě. Posílení této orientace bude praktickým dopadem transformace Českých drah .
Od roku 2001 dochází ke změně financování Českých drah, které bude zajišťováno z prostředků získaných vlastní činností, z dotací určených na závazky veřejné služby, pro investiční výstavbu a opravy u udržování dopravní cesty a úvěrů garantovaných státem. Dotace na opravu a udržování dopravní cesty, včetně investičních akcí, bude Českým drahám poskytována prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. V porovnání s rokem 2000 již nebudou dotace na závazky veřejné služby poskytovány Českým drahám pouze prostřednictvím Ministerstva dopravy a spojů, ale významný objem těchto dotací bude poskytován prostřednictvím Okresních úřadů. Při zajišťování cizích zdrojů musí České dráhy postupovat v souladu se zákonem 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.
Pro řešení sezónních výkyvů v oblasti příjmů budou České dráhy i nadále využívat možnosti regulace finančních toků a to na základě průběžného vyhodnocování předpokládaného vývoje výnosů a nákladů. Základním prvkem finančního řízení proto bude sledování maximální hospodárnosti vynakládání finančních prostředků, které by mělo přispět ke zlepšení hospodaření s finančními zdroji.
České dráhy předpokládají, že budou samofinancovatelné ve všech oblastech své činnosti, kromě činností zajišťovaných ve veřejném zájmu. Pro zajišťování těchto činností budou uzavřeny smlouvy s Českými drahami, na jejichž základě budou hradit:
Budoucnost železniční dopravy získává celoevropský rozměr. Tak, jak celospolečenský rozvoj našeho kontinentu vyvolává vznik propojené Evropy, vzniká i potřeba propojených evropských železnic. Evropské železniční instituce za vydatné asistence železničních společností činí kroky vedoucí k technické a technologické harmonizaci železniční dopravy – z tohoto pohledu bude potlačen význam hranic, neboť technické prostředky jedné železnice budou bezpečně použitelné i na jiné železnici. Nynější národní železnice tak zanedlouho budou součástí úzkého a vzájemného propojení všech dopravní systémů, které se stanou nedílným prvkem fungujících a prosperujících ekonomik. Z tohoto důvodu lze očekávat optimistický vývoj železniční dopravy, neboť v uvedených procesech bude plnit své nezastupitelné místo. A České dráhy? Ty mají vzhledem k poloze České republiky, ale především vzhledem k jejich postavení na evropském železničním trhu možnost stát se jednou z významných evropských železnic.