Domovská stránka ČDVýroční zpráva ČD 2000  

 

Výroční zpráva ČD 2000

Předchozí strana   Obsah    Následující strana

Komentář k hospodaření a financování
strana 8

Zpráva vedení společnosti

Komentář k hospodaření a financování

V roce 2000 bylo dosaženo většiny cílů daných Podnikatelským záměrem Českých drah. ČD získaly tržby a výnosy ve výši 43,2 mld. Kč. Náklady byly spotřebovány ve výši 48,0 mld. Kč. Součástí nákladů byly účetní odpisy ve výši 5,5 mld. Kč. Hospodářský výsledek za rok 2000 dosáhl předpokládané výše cca –4,9 mld. Kč.

České dráhy plně a včas v roce 2000 kryly své povinnosti vůči státu a zaměstnancům – tj. mzdy včetně úhrady daňových povinností, odvody zdravotním pojišťovnám, odvody sociálního zabezpečení a další povinné odvody.

Současně České dráhy pokryly výkonovou spotřebu, veškeré náklady z finančních operací a ostatní provozní náklady. Zároveň vytvořily vlastní zdroje z odpisů pro pokrytí vlastních investic ve výši 0,7 mld. Kč.

Významnou skutečností je, že i v roce 2000 bylo opět dosaženo kumulovaného bilančního zisku ve výši 2,8 mld. Kč. Na tomto se významně podílí dotace do rozvoje infrastruktury a železničních kolejových vozidel.

Stálá aktiva ČD v roce 2000 byla zvýšena o 9,9 mld. Kč, tj. stálá aktiva dosáhly hodnoty 116,3 mld. Kč.

Oběžná aktiva ČD tvořená zásobami, finančním majetkem a pohledávkami představují hodnotu 9,2 mld. Kč, to je 7,2 % z celkových aktiv.

Vlastní jmění (kapitál) činí celkem 83,1 mld. Kč, to je 64,9 % z celkových pasiv.Základní jmění (kapitál) představuje výši 79,5 mld. Kč, tj. 62,1 % z celkových pasiv.

Cizí zdroje ve výši 43,6 mld. Kč, tj. 34,0 % z celkových pasiv, jsou vedle krátkodobých úvěrů ve výši 1,2 mld. Kč tvořeny zdroji:

Financování Českých drah v roce 2000 bylo zajišťováno z prostředků získaných vlastní činností, z dotací určených do osobní dopravy, do investiční výstavby a z úvěrů garantovaných státem. Dotace do osobní dopravy byla používána na krytí části ztráty dopravce z provozu osobní dopravy a na opravy a udržování dopravní cesty. Všechny dotace byly ČD poskytovány prostřednictvím MDS ČR a po ustanovení Státního fondu dopravní infrastruktury od 1. 10. 2000 byly dotace poskytovány na opravy a udržování dopravní cesty a do investic prostřednictvím tohoto fondu. Při zajišťování cizích zdrojů musí České dráhy postupovat v souladu se zákonem 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.

Pro řešení sezónních výkyvů v oblasti příjmů České dráhy využívaly možnosti regulace finančních toků a to na základě průběžného vyhodnocování předpokládaného vývoje příjmů a výdajů. Základním prvkem finančního řízení bylo sledování maximální hospodárnosti vynakládání finančních prostředků.