![]() | Výroční zpráva ČD 2000 |
Výroční zpráva ČD 2000 | Osobní doprava a přeprava strana 11 - 13 |
Základní činnosti
Osobní doprava a přeprava
V rámci osobní dopravy a přepravy zajišťují České dráhy pro cestující veřejnost přepravu pravidelnými a zvláštními vlaky a současně nabízejí celou řadu dalších navazujících a nadstandardních služeb, které výrazným způsobem zvyšují kulturu cestování.
Význam železniční osobní přepravy, jako nedílné součásti dopravního trhu, byl v uplynulém roce podtrhnut nárůstem přepravených osob a s tím souvisejícím zvýšení tržeb. V meziročním srovnání došlo k nárůstu počtu cestujících o cca 7,5 milionu osob celkem. Přepravní výkony vzrostly o cca 340 mil. oskm a tržby o cca 170 mil. Kč. V roce 2000 došlo v oblasti osobní dopravy a přepravy k významným změnám, které zřetelně ovlivní vývoj v této oblasti i v následujících letech.
Ke dni 1. července 2000 vstoupila v platnost vyhláška MDS č. 175/2000 Sb. o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční dopravu a Smluvní přepravní podmínky Českých drah pro veřejnou osobní dopravu. Současně s tím pozbyl platnosti dosavadní Železniční přepravní řád z roku 1964. Uvedené změny navázaly na zákon č. 23/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 266/1964 Sb., o dráhách a současně ponechaly větší prostor pro podrobnější smluvní úpravu vztahů mezi ČD a cestujícím.
Od 28. května 2000 došlo ve vnitrostátní přepravě cestujících k restrukturalizaci tarifu s rozšířením obchodních nabídek pro zvýhodněné cestování. Uvedená restrukturalizace byla doprovázena současným zvýšením tarifu.
Aktivní obchodní politika v osobní přepravě byla podporována otevřením dalších ČD center tak, že jejich celkový počet na konci roku byl rovných 16. Obchodní aktivity ČD center jsou zaměřeny na komplexní odbavení cestujících. Všechna ČD centra nabízí standardní služby, které jsou rozšířeny o návaznou autodopravu a postupné zřizování směnáren. Jejich síť bude rozšiřována i v roce 2001.
V roce 2000 došlo ke zkvalitnění a přiměřenému navýšení nabídky vlakových spojů s ohledem na rostoucí poptávku. Rozsah vlakové dopravy činil 271 281 vlakových kilometrů denně (vlkm), z toho 194 601 vlkm je realizováno v regionální dopravě. Zefektivnění oběhů souprav včetně přizpůsobení kapacity poptávce mají rozhodující vliv na snížení turnusové potřeby vozidel i zaměstnanců vlakového doprovodu.
Mezinárodní i vnitrostátní dálková osobní doprava zabezpečuje ucelenou přepravní nabídku mezi všemi významnými městy a regiony ČR a také okolními státy. K tomu slouží síť mezinárodních dálkových vlaků vyšší kvality EuroCity (EC) a InterCity (IC) vedených ve dvouhodinovém taktu doplněná standardní nabídkou vnitrostátních dálkových vlaků (IC, Expres, Rychlík). Zvláštní nabídkou je také vedení vlaku SuperCity (SC) umožňujícího mimořádně rychlé a komfortní spojení Ostravy a Prahy.
V dálkové dopravě bylo rozhodující změnou ovlivňující nabídku ČD převedení vlaků kategorie EC mezi Prahou a Brnem na I. tranzitní koridor, čímž došlo ke zkrácení cestovní doby EC vlaků z Prahy do Brna o 19 minut na 2 h 42 min.
Zásadním prvkem v této oblasti je, vedle využití modernizovaných tranzitních koridorů, nasazení nových řad tlakotěsných osobních vozů schopných pojíždět rychlostí až 200 km/h. Jedná se o vozy první třídy (Ampz), druhé třídy (Bmz) a o jídelní vozy (WRRmz). Ostatní modernizované vozy ČD byly řazeny do vlaků kategorií SC, IC, Ex a na vybrané mezistátní rychlíky.
Cílem v oblasti regionální osobní dopravy je především zajistit dostatečnou dopravní obslužnost daného regionu a také návaznost a provázanost s osobní dopravou dálkovou (vytvoření nových přípojů). Přepravní nabídka byla realizována prostřednictvím sítě vlaků Spěšný (Sp) a Osobní (Os). České dráhy v roce 2000 rozšířily rozsah regionální vlakové dopravy o 4,2 %.
Příměstská doprava tří největších měst z rozhodujících spádových traťových úseků představuje celkem rozsah 32 027 vlkm denně. V jízdním řádu (JŘ) pro 2000/2001 je na tento perspektivní segment zaměřena pozornost. Omezujícími faktory dalšího rozvoje (zkracování intervalů mezi vlaky ve špičkách) je však propustnost rozhodujících uzlů, zvláště Prahy a Brna.
I v oblasti příměstské osobní dopravy došlo ke zkvalitnění nabízených služeb a to nasazením nových jednotek řady 471. Konstrukce a vnitřní vybavení těchto jednotek přináší zcela novou kvalitu cestování.
Příměstská a regionální doprava je v první řadě zaměřena na zkvalitnění dopravní obslužnosti s ohledem na specifika jednotlivých regionů a vytvoření perspektivní výchozí nabídky pro jednání s okresními úřady o závazcích veřejné služby.
Postupující decentralizací veřejné správy začaly vznikat v oblasti veřejné dopravy nové podmínky. Partnerem pro další rozvoj regionální dopravy se stávají nově vznikající kraje. České dráhy na tento stav reagovaly navazováním vztahů a aktivní nabídkou svých dopravních kapacit. Správnost tohoto postupu byla potvrzena uzavřením dohody o spolupráci s magistráty měst Liberec a Jablonec n.N. v oblasti regionální dopravní obslužnosti obou aglomerací s využitím systému tzv. integrovaných tramvají.
Koncem roku 2000 začal proces uzavírání smluv o závazku veřejné služby v drážní dopravě se všemi okresy České republiky. Plnění těchto smluv a jejich působnost se vztahuje na rok 2001, ale lze konstatovat, že se podařilo smluvně zajistit rozsah dopravy vlaků Os a Sp podle rozsahu dopravy JŘ 2000/01.
Osobní doprava a přeprava
Ukazatel |
Měrná |
Hodnota |
Index |
|||||
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
00/96 |
00/99 |
||
Přeprava osob | mil. osob |
219,24 |
202,88 |
181,98 |
175,02 |
182,55 | 0,83 | 1,04 |
Tržby z přepravy osob (1) | mil. Kč |
3 436 |
3 369 |
3 856 |
4 011 |
4 253 | 1,24 | 1,06 |
Tržby z osobní dopravy(1) | mil .Kč |
4 057 |
3 963 |
4 323 |
4 642 |
4 869 | 1,20 | 1,05 |
Ostatní tržby hlavní činnosti | mil. Kč |
12 |
38 |
26 | 0,68 | |||
Náklady na osobní dopravu | mil. Kč |
17 394 |
15 377 |
15 829 |
16 659 |
18 495 | 1,06 | 1,11 |
Dotace na pokrytí ztrát z osobní přepravy (2) | mil. Kč |
5 150 |
5 261 |
5 750 |
6 017 |
6 611 | 1,28 | 1,10 |
Dotace do osobní dopravy celkem (3) | mil. Kč |
5 151 |
5 416 |
6 031 |
6 658 |
7 541 | 1,46 | 1,13 |
Ztráta z osob.dopr. (vč. dotace) | mil. Kč |
-8 186 |
-5 998 |
-5 464 |
-5 321 |
-6 060 | 0,74 | 1,14 |
Ztráta z osob.dopr. (bez dotace) | mil. Kč |
-13 337 |
-11 414 |
-11 494 |
-11 979 |
-13 600 | 1,02 | 1,14 |
Osobové kilometry | mil. oskm |
8 111 |
7 710 |
7 001 |
6 929 |
7 266 | 0,90 | 1,05 |
Průměrná přepravní vzdálenost | km |
37,00 |
38,00 |
38,47 |
39,59 |
39,81 | 1,08 | 1,01 |
Příjmová sazba za osobu | Kč/osoba |
15,67 |
16,61 |
21,19 |
22,92 |
23,30 | 1,49 | 1,02 |
Příjmová sazba na osobový km | Kč/oskm |
0,42 |
0,44 |
0,55 |
0,58 |
0,59 | 1,40 | 1,02 |
Vlakové km osobní dopravy ČD | tis. vlkm |
104 246 |
97 406 |
92 671 |
x 94 745 |
98 413 | 0,91 | 1,04 |
- vlkm elektrické lokomotivy | tis. vlkm |
35 273 |
33 438 |
33 352 |
34 637 |
35 578 | 1,01 | 1,03 |
- vlkm elektrické jednotky | tis. vlkm |
7 198 |
6 919 |
6 498 |
6 540 |
6 957 | 0,97 | 1,06 |
- vlkm motorové lokomotivy | tis. vlkm |
15 909 |
14 109 |
13 366 |
11 551 |
10 445 | 0,66 | 0,90 |
- vlkm motorové vozy | tis. vlkm |
45 854 |
42 929 |
39 440 |
41 999 |
45 418 | 0,99 | 1,08 |
- vlkm parní lokomotivy | tis. vlkm |
12 |
11 |
15 |
17 |
15 | 1,25 | 0,88 |
Náprkm vlaků osobní dopravy celkem | tis. náprkm |
1 649 163 |
1 556 464 |
1 521 584 |
1 509 483 |
1 501 233 | 0,91 | 0,99 |
Náprkm osobních, jídelních a lůžkových vozů na os. vlacích | tis. náprkm |
1 511 054 |
1 439 703 |
1 418 835 |
1 414 729 |
1 423 222 | 0,94 | 1,01 |
Počet osob na vlak | os/vlak |
77,81 |
79,15 |
75,55 |
73,13 |
73,80 | 0,95 | 1,01 |
(1) Tržby z přepravy osob zahrnují tržby vztažené přímo k
vlastní přepravě cestujících a zavazadel. Tržby z osobní dopravy zahrnují vedle
tržeb z přepravy osob také tržby z navazujících činností ve vztahu k
přepravě osob.
(2) Dotace na pokrytí ztrát z osobní přepravy zahrnuje
dotaci ze státního rozpočtu na úhradu nákladů dopravní cesty v podílu osobní
dopravy, dotaci na úhradu nákladů řízení provozu dráhy v podílu osobní dopravy a
dotaci na úhradu ztráty z provozování osobní dopravy.
(3) Dotace do osobní dopravy celkem zahrnují vedle dotací ze
státního rozpočtu na pokrytí ztrát z osobní přepravy také dotace od regionů a
jiné účelové dotace určené pro osobní dopravu.
x Hodnota ukazatele je i po zaokrouhlení v souladu s výstupem
statistického přehledu příslušného informačního systému.