![]() | Výroční zpráva ČD 2000 |
Výroční zpráva ČD 2000 | Provozuschopnost, koridory, řízení strana 18 - 19 |
Zajištění provozuschopnosti dráhy
Železniční infrastruktura je nedílnou součástí dopravních cest v České republice. V souladu s kvalitativními požadavky probíhalo v roce 2000 zlepšování technického stavu zařízení dopravní cesty. Prioritní investiční záměry se uskutečnily především na tratích I. a II. tranzitního koridoru. Pozitivně se na provozuschopnosti dráhy projevilo stavební dokončení úseků rychlostních koridorů.
Úseky koridorů dokončené v roce 2000
I. koridor |
II. koridor |
IV. koridor |
Ústí nad Labem – Lovosice |
Břeclav – Hodonín |
České Budějovice -
Velešín |
Přelouč – Pardubice |
Huštěnovice - Otrokovice |
|
Choceň - Ústí nad
Orlicí |
||
Brno – Vranovice |
||
žst. Vranovice |
Výstavba dále pokračovala na I. a II. tranzitním koridoru v úsecích Lovosice – Hrobce, Hněvice – Vraňany, Vraňany - Kralupy nad Vltavou, Pardubice – Uhersko, Moravský Písek – Huštěnovice, Otrokovice – Přerov, Přerov - Hranice na Moravě. Na IV. tranzitním koridoru pokračovala rekonstrukce a elektrizace úseku Velešín - Horní Dvořiště.
Celkově byly na I. tranzitním koridoru (Děčín st. hr. – Břeclav st. hr.) a na II. tranzitním koridoru (Břeclav – Petrovice u Karviné) realizovány práce na 88 km tratí a v 18 železničních stanicích. Z celkové délky 392 km 1. koridoru se tak podařilo modernizovat již více než 75 %, z 204 km 2. koridoru je to pak 46 %.
Na modernizaci tranzitních koridorů byly v roce 2000 vynaloženy investiční prostředky ve výši 10,986 mld. Kč z dotací ze státního rozpočtu, z bankovních úvěrů, z příspěvků Evropské unie (PHARE, ISPA) a z vlastních zdrojů ČD.
Standardy vysoké bezpečnosti, která je pro železniční dopravu typická, byly zajištěny i na mimokoridorových tratích, a to i přes nepříznivý technický stav zařízení dopravní cesty. Ten je způsoben dlouhodobým nedostatkem finančních prostředků, jež je možno vkládat do infrastruktury, a to jak do údržby a oprav, tak do oblasti investic. Uvedená skutečnost se tedy projevila nutností omezovat technické parametry, zejména nejvyšší traťovou rychlost a přechodnost na některých úsecích mimokoridorových tratí, což se projevilo v prodloužení jízdních dob.
Řízení provozu dráhy
Vlastní řízení provozu dráhy se odvíjí od promítnutí požadavků jednotlivých dopravců do sestavy jízdního řádu při respektování zásady efektivního využití kapacity dráhy, přes vlastní realizaci a organizování provozu na dráze, včetně kontrolní činnosti a následného vyhodnocování.
V roce 2000 se řízení provozu dráhy muselo vyrovnat při organizaci vlakové dopravy se dvěma zásadními požadavky. Na jedné straně se pozitivně projevilo oživení ekonomiky v nárůstu požadavků na přepravu zásilek. Na straně druhé šlo o rok s jednou z nejsilnějších rekonstrukčních a modernizačních činností v síti Českých drah, především pak na tratích zahrnutých do systému tranzitních koridorů.
Výstavbou tranzitních koridorů jsou postupně naplňovány cíle k dosažení evropských parametrů pro panevropské železniční magistrály, zvýšení kvality, rychlosti a bezpečnosti železniční dopravy. Kromě toho přinášejí koridory posílení pozice Českých drah i České republiky jako geograficky výhodného tranzitního prostoru v Evropě.
Při naplňování těchto záměrů přechodně docházelo i přes realizaci celé řady technických, technologických a organizačních opatření k určitému zpožďování vlaků osobní dopravy. Zpoždění vlaků v průběhu roku kopírovalo zahájení stavebních prací v jarních měsících, jejich kulminaci v letním období a postupný útlum na podzim. Průměrné roční zpoždění 9,3 % dokumentuje, že se i v nelehkých podmínkách intenzívní výstavby koridorů podařilo plnit úkoly řízení provozu dráhy v odpovídající kvalitě.
Vedeny úmyslem zmírnit dopad výlukové činnosti na cestující, usnadnit jim orientaci a další rozhodování, dokončily České dráhy v závěru roku 2000 přípravy ke spuštění ON-LINE systému informování veřejnosti o aktuální situaci na železniční síti. Kromě již zavedeného internetového a teletextového přehledu výluk železničních tratí tak bude možno prostřednictvím internetu a později i W@P a SMS EUROTEL zjistit informace o aktuální poloze vlaků a včasnosti jejich jízdy.